Praha - V souhrnu 60,5% obyvatel hl. města Prahy nesouhlasí se zrušením billboardů, které v Praze navrhuje náměstek primátorky pro územní plánování Matěj Stropnický. Ten se pro svůj záměr inspiroval ve francouzském Grenoblu, které je vůbec prvním evropským městem, které kompletně zakázalo veškerou venkovní reklamu. S takovým absolutním zákazem venkovní reklamy pak v Praze jednoznačně souhlasí pouze 12,2% dotázaných. Ukázal to exkluzivní průzkum společnosti SANEP, který se zaměřil na to, jak Pražané vnímají venkovní reklamu a billboardové plochy v Praze.
Výsledky průzkumu společnosti SANEP rovněž ukazují, že dle názoru 64,1% Pražanů by venkovní reklama v Praze měla být pouze regulována tak, aby nebyly plakáty na každém sloupu a volné ploše.
Z výsledků rovněž vyplývá, že jako součást komunikace a zdroj informací vnímají billboardy v hl. městě Praze zejména mladí lidé ve věku 18-30 let. Stejně tak mladým lidem obecně billboardy nejméně vadí a obecně lze říci, že billboardy, ale i celkově venkovní reklamu, vnímají jako nedílnou součást prostředí, v němž žijí.
Jako užitečnou v oblasti kultury vnímá venkovní reklamu 50,7% Pražanů. Jako navigaci o poloze podniků, obchodů či institucí pak vnímá venkovní reklamu 50,2% dotázaných obyvatel hl. města Prahy. V obou případech se pak kladně vyjádřili právě zejména lidé ve věku 18-30, pro něž je svět reklam již nedílnou součástí kultury a komunikace. Naopak negativně se v obou uvedených otázkách vyjadřují lidé ve věku 55 a více let, kteří se obecně staví ve všech otázkách venkovní reklamy kriticky a odmítavě.
Na druhou stranu vyloženě odmítavý postoj k venkovní reklamě v Praze má pouze 12,8% dotázaných, kterým vadí venkovní reklama všude. Tento názor tak poukazuje na skutečnost, že Pražané obecně vnímají venkovní reklamu jako nedílnou součást života v hl. městě. Na druhou stranu je zřejmé, že jsou místa, kde by se Pražané bez venkovní reklamy obešli. V obydlených oblastech totiž vadí billboardy 31,8% dotázaných, kteří představují reprezentativní vzorek obyvatel hl. města Prahy. Téměř čtvrtině dotázaných (24,3%) pak vadí billboardy na domech-fasádách domů.
Téměř čtvrtina Pražanů (23,2%) vnímá jako největší problém, že je v Praze moc venkovní reklamy, která je všude. Tato reakce se týká zejména plakátů na sloupech a všech volných místech. Vyloženě nelegální billboardy a potažmo černou venkovní reklamu jako takovou vnímá jako největší problém 14,3% dotázaných. Digitální obrazovky a digitální billboardy pak vnímá jako největší problém 19,1% dotázaných.
Pro jasnou regulaci a definování reklamních zón se vyjádřilo 39,7% dotázaných. Se zákazem reklamních plachet na fasádách domů se vyjádřilo 14,4% Pražanů. Pro absolutní zákaz venkovní reklamy v Praze se vyslovilo pouze 11,6% dotázaných.
Venkovní reklama patří dle názoru 49,6% dotázaných do obchodních zón. Zcela jedno je to pak 13,5% dotázaných.
Skutečnost, že největším problémem pro obyvatele Prahy je zejména nelegální venkovní reklama v podobě plakátů vylepených na všech volných plochách dokresluje názor v souhrnu 81% dotázaných, kteří sdílí názor, že Praha je venkovní reklamou zahlcena.
Naopak potvrzení skutečnosti, že veřejnost vnímá billboardy, jako již nedílnou součást západní kultury dokresluje zjištění, že v souhrnu 50,9% dotázaných nevnímají schválené billboardové plochy umístěné podél pozemních komunikací jako zásadní bezpečnostní riziko pro řidiče.
Související
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
ANO může volit i více než třetina voličů. Uspěje maximálně sedm uskupení
průzkumy , Praha , Matěj Stropnický
Aktuálně se děje
před 57 minutami
Experti rozebrali chování prince Harryho. Návrat domů není vyloučen
před 1 hodinou
Papír s informací o růstu důchodů už nepřijde každému, upozornil úřad
před 2 hodinami
V USA padl první trest v případu smrti herce Matthewa Perryho
před 3 hodinami
Nedorozumění vedlo k policejnímu zásahu ve škole v Praze
Aktualizováno před 4 hodinami
Zemřel populární moderátor Patrik Hezucký
před 5 hodinami
Německo schválilo dobrovolnou vojenskou službu. Čekají se protesty mladých
před 6 hodinami
Obchod roku: Vzniká obří streamovací gigant, Netflix kupuje Warner Bros., HBO a CNN
před 7 hodinami
Trump varuje Evropu před „civilizačním vymazáním“. V novém dokumentu kritizuje EU i migraci
před 7 hodinami
Občanské demokraty čeká kritické období. Kuba mohl svůj odchod dohodnout s Babišem, tvrdí analytik
před 8 hodinami
Pomoc Ukrajině je i v našem zájmu, prohlásil Rutte před summitem NATO
před 8 hodinami
Nejdůležitější je nezpanikařit. Hasiči pro EZ radí, jak prožít advent v bezpečí a bez požárů
před 9 hodinami
Izrael v Eurovizi zůstane, ohlásila EBU. Čtyři země budou největší soutěž světa bojkotovat
před 9 hodinami
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
před 10 hodinami
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
před 11 hodinami
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
před 11 hodinami
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
před 12 hodinami
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
před 12 hodinami
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
před 13 hodinami
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
před 14 hodinami
Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu
Německý kancléř Friedrich Merz odcestuje v pátek večer do Bruselu, aby se pokusil přesvědčit belgické vedení k podpoře půjčky pro Ukrajinu ve výši 165 miliard eur. Tato reparační půjčka má být financována z peněžní hodnoty zmrazených ruských státních aktiv, které jsou uloženy na belgickém území. Merz zrušil své původní cestovní plány do Osla, aby se mohl zúčastnit klíčové večeře s belgickým premiérem Bartem De Weverem a předsedkyní Evropské komise Ursulou von der Leyenovou.
Zdroj: Libor Novák