Praha - Je káva zdravá, nebo našemu tělu škodí? Vědci, kteří se na tuto otázku snaží odpovědět, se stále častěji kloní k první variantě. Alespoň podle nedávných výzkumů. Podle nejnovější studie, o které informuje server The Telegraph, by mohlo pití kávy snížit šanci na předčasnou smrt. Klíč spočívá ve vypitém množství tohoto tmavého nápoje.
Výzkum provedený na vzorku 20 tisíc mužů a žen středního věku ukázal, že ti, kteří pravidelně pijí kávu, mají mnohem nižší míru úmrtnosti. Podle vědců je ideální vypít čtyři šálky kávy denně.
Předchozí studie zjistily, že káva může zlepšit funkce jater, snížit zánět a zvýšit funkci imunitního systému. Nejnovější výzkum také naznačuje, že by mohla snížit riziko předčasného úmrtí ze všech příčin - až o dvě třetiny.
Přesněji řečeno - čtyři šálky kávy každý den podle vědců snižují riziko předčasné smrti o 64 procent, tři šálky o 30 procent a dva o 22 procent ve srovnání s těmi, kteří kávu nepijí vůbec nebo jen výjimečně.
Jak poukazuje server The Telegraph, studie byla observační, to znamená, že není možné přímo dokázat, že velké množství kávy opravdu ovlivňuje úmrtnost. Tyto závěry jsou ale v souladu s poznatky amerických výzkumníků. Ti v červenci zjistili, že každodenní pití jednoho šálku kávy snižuje v průměru o 12 procent riziko smrti z jakéhokoliv důvodu, tří šálků — o 18 procent. Do výzkumu se zapojilo přibližně 190 tisíc lidí.
Káva obsahuje řadu sloučenin, které ovlivňují lidské tělo, včetně kofeinu, diterpenů a antioxidantů. Vědci se domnívají, že některé z nich mají ochranný účinek. Jiné studie také nalezly podobné výsledky u těch, kteří pijí kávu bez kofeinu. Vědci dospěli k závěru, že za to mohou antioxidační rostlinné sloučeniny v kávě.
Související
Výročí nejznámějšího pochodu. Mezi Prahou a Prčicemi se chodí již 60 let
Okamura označuje své voliče za „naše občany“. Jde jen o malou a specifickou část českého národa
Aktuálně se děje
před 24 minutami
Lidé Trumpovi nevěří. USA jako spojence vnímá jen každý desátý Evropan
před 1 hodinou
Trump a Netanjahu věřili, že porážka Íránu Blízký východ změní. Vše je ale úplně jinak
před 2 hodinami
Policie pokročila s vyšetřováním střelby v Poleradech. Taxikáři hrozí až 10 let
před 3 hodinami
Počasí se ochladí. Dorazí i vytrvalejší deště
včera
Nová proruská bulharská vláda zastaví veškeré dodávky zbraní na Ukrajinu
včera
Při výbuchu auta v Moskvě údajně zahynul ruský generál
včera
EU chce zakázat vstup všem Rusům, kteří od začátku války sloužili v armádě
včera
Lukašenko odmítl poslat běloruské vojáky na Ukrajinu: Nebudeme potravou pro děla
včera
Tajnůstkářství, nedůvěra, testování loajality. Co se děje v Pentagonu pod vedením Hegsetha?
včera
Netanjahu v kleštích. Izraelci požadují masivní údery na Libanon, tím by naštval Trumpa
včera
Zelenskyj je přesvědčen, že NATO Ukrajinu potřebuje
včera
Izraelská armáda nařídila evakuaci pátého největšího města Libanonu
včera
Uživatelé v EU mají smůlu. Apple jim přepracovanou Siri s umělou inteligencí nedodá
včera
Trumpa na zápase NBA vypískali. Během utkání usnul
včera
Izrael bez obvinění už 500 dní vězní významného lékaře. Přemístil ho na samotku, kde si ani nelehne
včera
Na frontě se mu nedaří, ve světě čelí rostoucí izolaci. Zelenskyj popsal bezútěšnou pozici Ruska
včera
Trump: K podpisu mírové dohody s Íránem dojde do tří dnů
včera
Írán a Izrael oznámily zastavení vzájemných útoků
včera
Soud opět zasáhl proti Trumpovi. Zrušil poplatek 100 000 dolarů za žádost o víza
včera
Výhled počasí na měsíc. Teploty budou jiné, než bývá zvykem
Druhý týden meteorologického léta je v plném proudu, ale s tropy se v červnu moc nepočítá. Vyplývá to z nejnovějšího měsíčního výhledu Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ), který očekává, že období do začátku července bude teplotně podprůměrné.
Zdroj: Jan Hrabě