Co zavinilo tragickou leteckou nehodu u Ralska? Komise zveřejnila závěry vyšetřování

Závada levého motoru byla příčinou letecké nehody, při níž v září 2017 na Českolipsku zemřeli oba lidé na palubě. Šestačtyřicetiletý pilot tehdy letěl s nezpůsobilým letounem. Vyplývá to ze závěrečné zprávy, kterou zveřejnil na svém webu Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN).

Tragická nehoda se stala 26. září nedaleko Stráže pod Ralskem. Sedmimístné dvoumotorové letadlo Cessna 421B vyrobené v roce 1975 ve vývrtce narazilo v kopcovitém terénu do lesního porostu a do země a začalo hořet. Pilot i osmadvacetiletý pasažér zemřeli při nárazu na zem na mnohočetná poranění. Během požáru trosek letounu již nežili.

"Vznik zranění lze dobře vysvětlit mechanismem letecké nehody - nárazem klesajícího letounu do zalesněné krajiny, do země. Poranění vznikla u obou osob nárazem do země a stlačením těl v bortící se přední části letounu," uvádí závěrečná zpráva ÚZPLN.

Letadlo se zřítilo z výšky 4,3 kilometru v 31. minutě letu z Příbrami do polského Gdaňsku poté, co pilot ohlásil ztrátu ovládání obou motorů. Pilot měl nalétáno 675 hodin. Převážnou část svých leteckých zkušeností ale měl na jednomotorových letounech, na Cessně tohoto typu měl za sebou 47 hodin. "Názor členů komise a pilotů létajících tento typ byl, že pilotovy zkušenosti na tomto typu byly pro provedení zamýšleného letu za reálných podmínek malé," stojí v závěrech komise.

Při vyšetřování komise navíc zjistila, že pilot naplánoval let s nezpůsobilým letounem. Poslední generální oprava levého motoru se uskutečnila v říjnu 2001. K další mělo dojít podle lhůt stanovených výrobcem nejpozději po 12 letech - v říjnu 2013, tedy skoro čtyři roky před havárií. Žádná další generální oprava se ale až do nehody nekonala. V takzvaném Log Booku nebyly ani záznamy o provedení servisních prohlídek obou motorů a vrtulí v letech 2013, 2014 a 2016.

Právě závada na levém motoru byla příčinou nehody, motor přestal pracovat kvůli vnitřní mechanické závadě. "Toto zastavení bylo důsledkem déletrvajícího rozrušujícího procesu v soukolí motoru," píše se v závěrech zprávy. Pilot se snažil situaci řešit nastartováním levého motoru startérem. "S uvedenou vnitřní poruchou tohoto motoru tento pokus, pokusy, nemohly být úspěšné a ani nemohlo, z technického hlediska, dojít k zapraporování levé vrtule," uvedla komise v závěrech.

Proč se zastavil i druhý motor, se s určitostí nepodařilo zjistit. "Lze se pouze domnívat, že pilot vypnul pravý motor ve snaze zmenšit klopivý moment tohoto motoru ve vývrtce," uvedla komise ve zprávě. Pro pilota bylo za takových podmínek podle komise takřka nemožné pádu letadla zabránit. "Při řešení situace, v souhrnu uvedených skutečností, v daných meteorologických podmínkách a se svými zkušenostmi na tomto typu, měl velmi malou naději na její úspěšné vyřešení."

Související

Záběry pádu letounu v Sao Paulu se objevily na sítích. (9.8.2024)

Led mohl být příčinou smrti 62 lidí na palubě letadla v Brazílii

Nastal pokrok ve vyšetřování srpnové tragické letecké nehody v Brazílii, kterou nepřežilo všech 62 lidí na palubě. Podle v pátek zveřejněné oficiální zprávy hlásila posádka krátce před nehodou poruchu systému odmrazování. Informoval o tom Guardian s odkazem na agenturu Reuters. 

Více souvisejících

Letecké nehody Liberecký kraj Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN)

Aktuálně se děje

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Benjamin Netanjahu, známý pod přezdívkou Bibi

Zatykač na Blízkém východě moc nezmění. Netanjahu ví, že po válce jeho kariéra může skončit, říká Salem

Zatykač na izraelského premiéra Benjamina Netanjahua a bývalého ministra obrany Yoava Gallanta situaci na Blízkém východě moc nezmění. Pro EuroZprávy.cz to vysvětlil Paul Salem, viceprezident pro mezinárodní spolupráci think tanku Middle East Institute. Podle něj je hlavní starostí arabských zemí normalizace vztahů s Izraelem a zatykač příliš neovlivní ani vojenskou pomoc z Evropy. Íránské bezpečnostní obavy nepoleví.

včera

Vladimir Putin na summitu Rusko Afrika 2023.

Riziko chyby je vysoké. Rétorika Kremlu připouští jadernou válku, varuje analýza

Rusko-ukrajinská válka vstoupila do dalšího nebezpečného cyklu eskalací a hrozeb, přičemž obavy z možného použití jaderných zbraní i nadále stoupají. Přestože mnoho analytiků zůstává skeptických k možnosti, že by Vladimir Putin skutečně použil jaderné zbraně na Ukrajině, rétorika Kremlu tuto možnost nevylučuje. Riziko chyby či špatného odhadu je vysoké, což situaci činí mimořádně nebezpečnou. Ve své analýze to uvedl server SkyNews.

včera

včera

včera

Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?

Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?

Pořízení hypotéky je pro většinu z nás jedním z největších rozhodnutí v našem životě. Představuje splnění snu o vlastním bydlení, ale také zodpovědnost a dlouhodobý finanční závazek. A právě fixace hraje u hypotečního úvěru zásadní roli.

včera

včera

včera

Donald Tusk

Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování

Polský premiér Donald Tusk varoval, že nedávné události naznačují reálné riziko globálního konfliktu. Tato prohlášení přicházejí poté, co Rusko odpálilo hypersonickou balistickou střelu středního doletu na ukrajinské město. Podle Tuska se konflikt na východě dostává do rozhodující fáze, což naznačuje nejistotu a potenciální eskalaci.

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Změny počasí mění svět k nepoznání. O domov už přišly desítky milionů lidí

Konference OSN o změně klimatu COP29, která právě skončila v ázerbájdžánském Baku, přinesla opětovné výzvy k řešení klimatické krize. Ty však ostře kontrastují s tvrdou realitou: miliony lidí byly nuceny opustit své domovy kvůli klimatickým katastrofám, uvedl server Al-Džazíra.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy