Možnosti, jak zprostředkovat kulturu v době uzavřených divadel, muzeí a výstavních síní, které vznikly jako nouzové, přerostly v nové komunikační platformy. Různé typy streamování, záznamů či virtuálních prohlídek měly i desítky tisíc sledovatelů a mnohé instituce s takovými projekty chtějí dál pracovat.
Alternativní cesty k divákům začaly před dvěma lety vznikat záhy poté, co vláda ve snaze zabránit šíření koronaviru 13. března 2020 zavřela divadla, muzea, galerie a další kulturní instituce.
Jednotliví umělci či soubory reagovali na vládní opatření tehdy během pár dnů. K prvním patřil Cirk La Putyka, který celou dobu pandemie přicházel s novými nápady adekvátními možnostem podle toho, jak se opatření měnila. V prvních dnech lockdownu roku 2020 začal soubor na sociálních sítích nabízet záznamy svých představení, brzy přišel s živými přenosy. Muzikanti přenášeli své koncerty ze zavřených klubů nebo i z domácích studií. Součástí přenosů byly i sbírky na podporu umělců či na boj s koronavirem.
Extrémně úspěšné se na videoplatformách stalo ostravské Divadlo Mír, které následně založilo i vlastní platformu MírPlay. Principál Divadla Albert Čuba ale v rozhovoru pro EuroZprávy.cz uvedl, že přenos kultury do online prostředí má i své nevýhody.
"Pokud hrajete komedii a divák se nesměje, je něco špatně. U streamů ta zpětná reakce není, takže zkušenost, kterou objevujeme, je, že třeba improvizujeme nějakou scénku a během ní mám pocit, že je to špatně, že to vůbec není dobré, že to chce co nejdříve ukončit a jít dál. Když se ale potom dívám na záznam, zjišťuji, že to bylo dobré. Jinak tam funguje optika kamery, jinak tam funguje zarámovaný obraz mobilu nebo počítače nebo televize. Na jevišti funguje jiná technologie hraní herce, kdy divák vidí celou šířku jeviště, všechny postavy naráz, musíte jinak pracovat se svým hlasem, než když je od vás dva metry kamera a vy najednou můžete pracovat s úplně jinými prostředky," řekl.
Přesto i on predikoval, že se kultura v on-line sféře nějakým způsobem udrží. "Divadlo je jedna z nejstarších věcí, které lidská civilizace má, je tu tisíce a další tisíce let tu bude. A vidět herce naživo, to není přenositelný zážitek, je to doopravdy něco mimořádného. Nemám strach, že by lidé přestali chodit na živé divadlo, na druhou stranu nemůžeme ignorovat vstup kultury do obyváků. Myslím si ale, že to bude mít jen jinou formu," uvedl pro EuroZprávy.cz.
Kromě jednotlivých institucí, které se on-line prezentovaly samostatně, vznikaly i četné platformy sdružující mnoho subjektů. Koncem roku 2020 vznikl i televizní kanál zaměřený pouze na uvádění divadelních představení nebo koncert. Televize Naživo divákům nabízela po několik měsíců představení souborů Cirk La Putyka, Jatek78, Vosto5, Divadla Na zábradlí, Divadla Minor a řady dalších, ale i koncerty Lenky Dusilové, České filharmonie či Báry Polákové. Odvysílala 59 premiér, z toho 21 přímých přenosů. Kabaret Pot a Lesk, který vysílání zahajoval, vidělo 75.636 lidí.
Na podzim prvního pandemického roku vznikl také videoportál Dramox, který funguje na bázi předplatného podobně jako sledování filmů a seriálů doma v televizi či na počítači. Přes polovinu z předplatného dostávají divadla. Dramox začínal se čtyřmi desítkami her od českých 30 scén, druhou sezonu zahajoval s více než 200 záznamy od 103 divadel z 22 zemí a letos v únoru se rozšířil za hranice, když začal fungovat na Ukrajině.
"Dramox startoval v době lockdownu, ale vznikl by i bez covidu. Je ovšem pravdou, že pandemie začátek fungování urychlila. Naším cílem bylo umožnit lidem trávit s divadlem více času. A to chceme pořád. Jsme velmi rádi, že se české divadelní scény otevřely, protože jedině tak můžou vznikat nové inscenace, které my následně dokážeme přenést do světa on-line divadla. A zpřístupnit je tak mnohem širšímu publiku, než pokud by byly k vidění pouze v divadle," sdělil ČTK jeden ze zakladatelů Dramoxu Martin Zavadil.
"Za rok a půl fungování jsme českým divadlům předali 12 milionů korun, přidali stovky nových představení z celého světa a 17. února také spustili ukrajinskou verzi Dramoxu, díky níž může tamní divadelní kultura fungovat dál on-line navzdory aktuální situaci," uvedl Zavadil.
Muzea a galerie připravovala on-line verze výstav, které lidé pak fyzicky mohli navštívit až za mnoho měsíců. "Národní galerie Praha (NGP) se hned po prvním uzavření přesunula do on-line prostředí. Vznikla celá řada nových formátů – komentované prohlídky výstavami, krátké komentáře děl ze sbírek NGP, vyzkoušeli jsme také formát 3D virtuální prohlídky 360°," řekla ČTK mluvčí galerie Eva Sochorová.
Jedním z klíčových programů podle ní je NGP on air, živě vysílané přednášky a diskuse, které vedou odborní pracovníci. "Jsme rádi, že se tento projekt v on-line prostředí ujal, naši návštěvníci sociálních sítí si ho oblíbili," uvedla. NGP tyto komunikační nástroje bez přestávky dál využívá, jen některé on-line formáty jsou modifikované a je také upravena frekvence jejich zveřejňování. "Nyní to již vnímáme jako doplňkovou, ale podstatnou aktivitu k tomu, že se s návštěvníky můžeme potkávat v galeriích osobně," uzavřela mluvčí.
Kromě jednotlivých institucí, které se on-line prezentovaly samostatně, vznikaly i četné platformy sdružující mnoho subjektů. Koncem roku 2020 vznikl i televizní kanál zaměřený pouze na uvádění divadelních představení nebo koncert. Televizi Naživo daly dohromady soubory Cirk La Putyka, Jatka78 a společnost Heaven's Gate režiséra Viktora Tauše. Divákům nabízela po několik měsíců představení souborů Cirk La Putyka, Jatek78, Amerikánky, Vosto5, Divadla Na zábradlí, Divadla Minor a řady dalších, ale i koncerty Lenky Dusilové, České filharmonie či Báry Polákové. Odvysílala 59 premiér, z toho 21 přímých přenosů. Kabaret Pot a Lesk, který vysílání zahajoval, vidělo 75.636 lidí.
Související
Zájem o kulturu v Česku výrazně klesl. Na koncerty a do divadel chodí o třetinu méně lidí
Návštěvnost kultury se předloni kvůli covidu propadla o polovinu
Aktuálně se děje
před 17 minutami
Babiš kvůli migračnímu paktu zaútočil na Fialu s Rakušanem
před 36 minutami
Benzin letos poprvé zdražil nad 40 korun za litr. Růst cen má zpomalit
před 1 hodinou
Proč euro zlevňuje a americký dolar zdražuje?
před 1 hodinou
Bezdomovci pryč, uprchlíci pryč. Francouzská policie připravuje Paříž na olympijské hry
před 1 hodinou
Hrozivý scénář pro Evropu. Analytici ISW varují, Rusové vítězstvím na Ukrajině obsadí pohraničí NATO
před 1 hodinou
Kataru došla s Izraelem a Hamásem trpělivost. Zvažuje, jestli chce dál jednat
před 2 hodinami
Na Příbramsku havaroval autobus s dětmi. Cestující utrpěli lehká zranění
před 2 hodinami
Herec z Harryho Pottera Warwick Davis truchlí. Zemřela mu žena Samantha ve věku 53 let
před 2 hodinami
Čína už se stává hrozbou nejen na Zemi, varuje NASA
před 2 hodinami
Na Ukrajině podle analýzy zemřelo 50 tisíc ruských vojáků. Zraněných jsou statisíce
Aktualizováno před 3 hodinami
Rusové ztrácí nejdůležitějšího evropského spojence. Srbsko se přiklání k Západu
před 3 hodinami
Další oběť Kremlu? Kara-Murza míří z trestanecké kolonie do Moskvy, podmínky při přesunu se blíží mučení
před 3 hodinami
Princezna Kate zůstane doma sama. William učinil zásadní rozhodnutí
před 3 hodinami
NATO vyslyšelo Zelenského. O protivzdušné obraně bude jednat s Ukrajinou už zítra
před 4 hodinami
Netanjahu popírá tvrzení OSN a dalších, že Pásmo Gazy čelí hladomoru
před 4 hodinami
Musíme Ukrajině poskytnout systémy protivzdušné obrany, shodli se lídři EU. Zelenskyj poděkoval Scholzovi
před 6 hodinami
Počasí: Mrazivá má být i následující noc, avizují meteorologové
včera
Japonskem otřáslo zemětřesení, vlny tsunami nezpůsobilo
včera
RECENZE: Málo mě znáš o Ivetě Bartošové pojednává kontextuálně a vyhýbá se laciné dojímavosti
včera
V Česku padlo druhé pořadí Eurojackpotu. Sázející z Prahy vyhrál téměř 130 milionů korun
Čech vyhrál druhé pořadí evropské loterie Eurojackpot. Sázející z Prahy vsadil plný tiket náhodným tipem za 400 Kč včetně bonusové hry Extra 6. V pátém sloupci trefil všech 5 čísel z prvního osudí a také jedno ze dvou čísel z osudí druhého. Tím pádem v úterý 16. dubna 2024 vyhrál pohádkových 129 349 298 Kč.
Zdroj: Jan Hrabě