Možnosti, jak zprostředkovat kulturu v době uzavřených divadel, muzeí a výstavních síní, které vznikly jako nouzové, přerostly v nové komunikační platformy. Různé typy streamování, záznamů či virtuálních prohlídek měly i desítky tisíc sledovatelů a mnohé instituce s takovými projekty chtějí dál pracovat.
Alternativní cesty k divákům začaly před dvěma lety vznikat záhy poté, co vláda ve snaze zabránit šíření koronaviru 13. března 2020 zavřela divadla, muzea, galerie a další kulturní instituce.
Jednotliví umělci či soubory reagovali na vládní opatření tehdy během pár dnů. K prvním patřil Cirk La Putyka, který celou dobu pandemie přicházel s novými nápady adekvátními možnostem podle toho, jak se opatření měnila. V prvních dnech lockdownu roku 2020 začal soubor na sociálních sítích nabízet záznamy svých představení, brzy přišel s živými přenosy. Muzikanti přenášeli své koncerty ze zavřených klubů nebo i z domácích studií. Součástí přenosů byly i sbírky na podporu umělců či na boj s koronavirem.
Extrémně úspěšné se na videoplatformách stalo ostravské Divadlo Mír, které následně založilo i vlastní platformu MírPlay. Principál Divadla Albert Čuba ale v rozhovoru pro EuroZprávy.cz uvedl, že přenos kultury do online prostředí má i své nevýhody.
"Pokud hrajete komedii a divák se nesměje, je něco špatně. U streamů ta zpětná reakce není, takže zkušenost, kterou objevujeme, je, že třeba improvizujeme nějakou scénku a během ní mám pocit, že je to špatně, že to vůbec není dobré, že to chce co nejdříve ukončit a jít dál. Když se ale potom dívám na záznam, zjišťuji, že to bylo dobré. Jinak tam funguje optika kamery, jinak tam funguje zarámovaný obraz mobilu nebo počítače nebo televize. Na jevišti funguje jiná technologie hraní herce, kdy divák vidí celou šířku jeviště, všechny postavy naráz, musíte jinak pracovat se svým hlasem, než když je od vás dva metry kamera a vy najednou můžete pracovat s úplně jinými prostředky," řekl.
Přesto i on predikoval, že se kultura v on-line sféře nějakým způsobem udrží. "Divadlo je jedna z nejstarších věcí, které lidská civilizace má, je tu tisíce a další tisíce let tu bude. A vidět herce naživo, to není přenositelný zážitek, je to doopravdy něco mimořádného. Nemám strach, že by lidé přestali chodit na živé divadlo, na druhou stranu nemůžeme ignorovat vstup kultury do obyváků. Myslím si ale, že to bude mít jen jinou formu," uvedl pro EuroZprávy.cz.
Kromě jednotlivých institucí, které se on-line prezentovaly samostatně, vznikaly i četné platformy sdružující mnoho subjektů. Koncem roku 2020 vznikl i televizní kanál zaměřený pouze na uvádění divadelních představení nebo koncert. Televize Naživo divákům nabízela po několik měsíců představení souborů Cirk La Putyka, Jatek78, Vosto5, Divadla Na zábradlí, Divadla Minor a řady dalších, ale i koncerty Lenky Dusilové, České filharmonie či Báry Polákové. Odvysílala 59 premiér, z toho 21 přímých přenosů. Kabaret Pot a Lesk, který vysílání zahajoval, vidělo 75.636 lidí.
Na podzim prvního pandemického roku vznikl také videoportál Dramox, který funguje na bázi předplatného podobně jako sledování filmů a seriálů doma v televizi či na počítači. Přes polovinu z předplatného dostávají divadla. Dramox začínal se čtyřmi desítkami her od českých 30 scén, druhou sezonu zahajoval s více než 200 záznamy od 103 divadel z 22 zemí a letos v únoru se rozšířil za hranice, když začal fungovat na Ukrajině.
"Dramox startoval v době lockdownu, ale vznikl by i bez covidu. Je ovšem pravdou, že pandemie začátek fungování urychlila. Naším cílem bylo umožnit lidem trávit s divadlem více času. A to chceme pořád. Jsme velmi rádi, že se české divadelní scény otevřely, protože jedině tak můžou vznikat nové inscenace, které my následně dokážeme přenést do světa on-line divadla. A zpřístupnit je tak mnohem širšímu publiku, než pokud by byly k vidění pouze v divadle," sdělil ČTK jeden ze zakladatelů Dramoxu Martin Zavadil.
"Za rok a půl fungování jsme českým divadlům předali 12 milionů korun, přidali stovky nových představení z celého světa a 17. února také spustili ukrajinskou verzi Dramoxu, díky níž může tamní divadelní kultura fungovat dál on-line navzdory aktuální situaci," uvedl Zavadil.
Muzea a galerie připravovala on-line verze výstav, které lidé pak fyzicky mohli navštívit až za mnoho měsíců. "Národní galerie Praha (NGP) se hned po prvním uzavření přesunula do on-line prostředí. Vznikla celá řada nových formátů – komentované prohlídky výstavami, krátké komentáře děl ze sbírek NGP, vyzkoušeli jsme také formát 3D virtuální prohlídky 360°," řekla ČTK mluvčí galerie Eva Sochorová.
Jedním z klíčových programů podle ní je NGP on air, živě vysílané přednášky a diskuse, které vedou odborní pracovníci. "Jsme rádi, že se tento projekt v on-line prostředí ujal, naši návštěvníci sociálních sítí si ho oblíbili," uvedla. NGP tyto komunikační nástroje bez přestávky dál využívá, jen některé on-line formáty jsou modifikované a je také upravena frekvence jejich zveřejňování. "Nyní to již vnímáme jako doplňkovou, ale podstatnou aktivitu k tomu, že se s návštěvníky můžeme potkávat v galeriích osobně," uzavřela mluvčí.
Kromě jednotlivých institucí, které se on-line prezentovaly samostatně, vznikaly i četné platformy sdružující mnoho subjektů. Koncem roku 2020 vznikl i televizní kanál zaměřený pouze na uvádění divadelních představení nebo koncert. Televizi Naživo daly dohromady soubory Cirk La Putyka, Jatka78 a společnost Heaven's Gate režiséra Viktora Tauše. Divákům nabízela po několik měsíců představení souborů Cirk La Putyka, Jatek78, Amerikánky, Vosto5, Divadla Na zábradlí, Divadla Minor a řady dalších, ale i koncerty Lenky Dusilové, České filharmonie či Báry Polákové. Odvysílala 59 premiér, z toho 21 přímých přenosů. Kabaret Pot a Lesk, který vysílání zahajoval, vidělo 75.636 lidí.
Související

Týdenní výhled filmů: Buranská komedie, duel o čest a bojová umění či italská renesance

Zájem o kulturu v Česku výrazně klesl. Na koncerty a do divadel chodí o třetinu méně lidí
Aktuálně se děje
před 48 minutami

Proč neumíme zastavit extrémní počasí? Firmy přišly na způsob, jak se dostat z obliga
před 1 hodinou

Trump způsobil největší ekonomickou ránu za 50 let. Jeho obchodní válka je ale obrovskou šancí pro Evropu
před 2 hodinami

Překvapení pro celý svět: Kardinálové jsou hvězdy sociálních sítí, o papeže se nejvíce zajímá generace Z
před 3 hodinami

Severní Korea poprvé veřejně potvrdila, že vyslala vojáky na pomoc Rusku
před 4 hodinami

Trumpův návrh na konec války není mír, ale kapitulace, varuje Německo
před 5 hodinami

Jarní počasí ukáže příjemnou tvář, vyplývá z týdenní předpovědi
včera

Obchody se na den uzavřou i v květnu. Zákon mluví jasně
včera

Nová fotka prince Louise k narozeninám. Za objektivem nebyla Kate
včera

Finále extraligy pokračuje. Pardubice zvítězily v Brně, bude se hrát sedmý zápas
včera

Zima definitivně skončila. Meteorologové prozradili, čím byla výjimečná
včera

Dva zranění, čtyři zadržení. Policie vyšetřuje incident před barem v Milevsku
včera

Rusko mimo systém SWIFT? Scénář, který se nabízí. Má to ale háček
včera

Češi opět ukázali velké srdce. Do sbírky potravin se zapojil rekordní počet obchodů
včera

Drama kolem šéfa ČT pokračuje. Souček porušil dohodu se mnou, tvrdí Xaver
včera

85 let od vzniku Auschwitzu. Zápas o lidskost není nikdy jednou provždy vyhraný
Aktualizováno včera

Tragédie ve Vancouveru. Auto najelo do davu na ulici, na místě jsou mrtví a zranění
včera

ANO chce dát hlas téměř třetina voličů. Okamurova SPD přeskočila STAN
včera

FOTO UVNITŘ: První snímky hrobu papeže Františka. Míří k němu první věřící
včera

V Ústí nad Labem uzavřeli důležitý most. Doprava kolabuje i o víkendu
včera
Ukrajina si připomněla Černobyl. Zelenskyj ocenil hrdinství svých krajanů
Ukrajina si v sobotu připomněla havárii v jaderné elektrárně Černobyl. Uplynulo od ní 39 let. Prezident Volodymyr Zelenskyj při té příležitost ocenil tehdejší i současné hrdinství ukrajinského národa.
Zdroj: Lucie Podzimková