V Česku v pondělí začíná měsíční osvětová akce Suchej únor. Má přispět k omezení nadměrného pití alkoholu. Lidé, kteří se zapojí, by si měli po celý měsíc alkoholické nápoje odepřít. Kampaň pořádá stejnojmenná organizace Suchej únor ve spolupráci s odborníky. Organizátoři poukazují na to, že Češi patří v pití alkoholu ke světovým rekordmanům a nadměrná konzumace ohrožuje jejich zdraví i kvalitu života.
Podle poslední výroční zprávy o užívání drog pilo denně či téměř denně 8,5 procenta lidí nad 15 let. Nárazově nadměrně pilo pak 16 procent. Podle pořadatelů se na "hraně rizikového pití" pohybuje přes milion Čechů a Češek.
"Suchej únor umožňuje účastníkům dát si na jeden měsíc od alkoholu odstup. Díky tomu mohou poznat, jak moc své pití ovládají a jak moc alkohol ovládá je," uvedli pořadatelé.
Únorová kampaň se koná podeváté. Poprvé ji pořádá organizace Suchej únor. Projekt převzala po Lize otevřených mužů, která s ním v roce 2013 přišla. Poprvé se projekt rozšiřuje i na Slovensko, kde se mohou zájemci zapojit do Suchého februára.
Letošní ročník osvětové akce ovlivňuje koronavirová nákaza. Restaurace, bary a kluby jsou zavřené. Podle studie expertů Národního ústavu duševního zdraví (NÚDZ) za epidemie ale přibylo těch, kteří pravidelně pijí nadměrně. Jejich podíl vzrostl ze čtyř na šest procent. Studie Národního monitorovacího střediska pro drogy a závislosti pak ukázala, že umírnění konzumenti pití omezili a spotřeba alkoholu vzrostla naopak hlavně u lidí, kteří pili víc.
"Důvody ještě přesně neznáme, může jít o dopady sociální izolace, úbytku vnějších podnětů a možností seberealizace nebo třeba hůře dostupné péče o duševní zdraví i celkovou úzkost z pandemie," uvedl vedoucí kampaně Petr Freimann.
Informace ke kampani jsou na webu . Zájemci se mohou k účasti přihlásit a na stránkách najdou i "test nezávislosti". Mohou zjistit, jak na tom s pitím alkoholu jsou. Otázky se týkají vypitého množství, častosti pití, výdajů na alkohol či změny konzumace v době epidemie. Podle pořadatelů minulé výsledky ukazují, že po únorové pauze zmírní pití téměř tři pětiny účastníků.
"Efekt abstinence, byť jen krátkodobé, pochopitelně zaregistrují zejména lidé, kteří pijí alkohol pravidelně a často. Po měsíci se zlepšují nejen jaterní funkce a psychický stav, ale nápadně se pozitivně proměňuje i vnější vzhled," uvedl Ladislav Csémy z NÚDZ.
Škodlivé pití odpovídá konzumaci 40 až 60 gramů alkoholu u mužů a 20 až 40 gramů u žen. Jsou to u mužů dvě až tři piva, čtyři až šest decilitrů vína a dva až tři "panáky". U žen je to o sklenici méně. Rizikové pití pak představuje u mužů víc než 60 gramů a u žen přes 40, tedy u mužů přes tři a u žen přes dvě sklenice.
Související
Záchytka jako český vynález. První protialkoholní stanice se otevřela před 75 lety
Trump slíbil zrušení cel na whiskey. Zásluhy připsal králi Karlovi
Aktuálně se děje
včera
Do Varů dorazí dvě hollywoodské hvězdy. Oscarové nominace zatím neproměnily
včera
Další tornádo potvrzeno. Meteorologové ho zachytili v Děčíně
včera
Šéfka poslanců ANO Malá skončila v nemocnici. Babiš je s ní v kontaktu
včera
Česko dá v příštím roce více peněz za státní pojištěnce, rozhodla vláda
včera
Konec jedné kapitoly. Exprezidenta Čaputová oznámila rozchod
včera
Taxikář střílel v Poleradech. Pro raněného letěl vrtulník, případ řeší policie
včera
Medardovské počasí dorazí se zpožděním, potvrdili meteorologové
včera
Kuba je na suchu. Ropná blokáda USA nechala zemi v kritickém stavu
včera
Čína devastuje evropský chemický průmysl. Zasáhněte, než bude pozdě, žádají firmy EU
včera
Počet mrtvých po zemětřesení na Filipínách překročil tři desítky
včera
Trump vyzval Írán a Izrael k okamžitému zastavení palby. Ukončili jsme operaci, reagoval Teherán
včera
Obama byl zděšen, Washington měl Londýn za neschopný. Nová kniha odhaluje, jak USA reagovaly na brexit
včera
EU slaví, Rusko zuří. V Arménii zvítězila ve volbách vládnoucí proevropská strana
včera
Pavel z jednání vlády po pár minutách odešel. Povede delegaci na OSN
včera
Si Ťin-pching dorazil na návštěvu Severní Koreje. Experti vysvětlují, proč přiletěl za Kimem
včera
Zelenskyj se sešel s evropskými lídry. Definovali pět základních podmínek pro příměří
včera
Netanjahu Trumpa neposlechl. Izraelská armáda zahájila bombardování Íránu
včera
Filipíny zasáhlo silné zemětřesení. Počet mrtvých roste
včera
Počasí se příští víkend ochladí, mohou se objevit deště i bouřky
7. června 2026 21:44
Arménci dali Rusku košem. Ve volbách jasně vyhrává strana premiéra Pašinjana, ukazují odhady i první výsledky
V arménských parlamentních volbách přesvědčivě vede vládnoucí strana Občanská smlouva současného premiéra Nikola Pašinjana. Podle prvních odhadů výsledků zveřejněných bezprostředně po uzavření volebních místností získalo premiérovo uskupení 56,7 procenta hlasů. Hlavní opoziční blok Silné Arménie vedený rusko-arménským oligarchou Samvelem Karapetjanem výrazně zaostal, když podle těchto prognóz obdržel pouhých 17,5 procenta hlasů. Oficiální předběžné výsledky plánuje Ústřední volební komise zveřejnit v pondělí.
Zdroj: Libor Novák