Digitální revoluce: Do pěti let zmizí bankovní poplatky, tipuje exguvernér ČNB

Praha - Bývalý guvernér České národní banky a pozdější generální ředitel České spořitelny Pavel Kysilka odhaduje, že do pěti let zmizí mnoho často kritizovaných a absurdních bankovních poplatků. Finanční ústavy totiž projdou digitální revolucí.

"Větší pohodlí spojené s možností stále více věcí zařídit přes internet však současně přináší i řadu otázek. A to zejména to, do jaké míry si budou muset lidé na internetu chránit své soukromí," upozornil dnes Kysilka na konferenci Digitální Česko.

Poplatky za vedení účtu a výběry z bankomatu ještě do předloňského roku tvořily hlavní zdroj příjmu bank. Na podobné změny v ekonomických modelech se ale budou muset připravit i jiné firmy v průmyslu a ve službách. "Pokud budou chtít (firmy) uspět, aby nedopadly jako Nokia nebo Kodak nebo další tisíce firem, budou muset projít proměnou a tato proměna je dramatická," uvedl Kysilka s tím, že firmy budou muset proměnit obchodní modely a pohled na zaměstnávání lidí.

Vzorem podle něho mohou být firmy, které služby pouze zprostředkovávají bez toho, aby zaměstnávaly pracovníky a samy vlastnily výrobní prostředky, například společnost Airbnb, nabízející ubytování u soukromých osob, nebo provozovatel alternativní taxislužby Uber, která šoféry nezaměstnává a nevlastní ani vozy taxi.

Přestože digitální revoluce, která se postupně začíná projevovat, s sebou podle Kysilky přinese celou řadu nových příležitostí, přináší zároveň i řadu otázek a bezpečnostních rizik spojených především s ochranou soukromí. "Má se například společnost spolehnout na to, že zneužívání osobních dat zabrání čistě tržní prostředí, nebo bude lepší tuto oblast a kontrolu nad bezpečností osobních dat přenechat státu?", uzavřel Kysilka.

Související

Ilustrační foto

Hyenismus v prestižní bance: Zpoplatnila i mrtvé klienty

Melbourne - Finanční poradci pracující pro největší australskou banku Commonwealth Bank of Australia (CBA) si nechali platit za služby i léta po smrti klientů, v jednom případě to bylo deset let. Zákazníci banku také obviňují, že vybírala poplatky za služby, které jim neposkytovala. Případ vyšetřuje australská královská komise, informují dnes zahraniční média.

Více souvisejících

bankovní poplatky banky digitalizace

Aktuálně se děje

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Sestřelení letu J2-8243 letadla společnosti Azerbaijan Airlines

Sestřelení letu J2-8243 společnosti Azerbaijan Airlines: Co vše zatím víme?

Ázerbájdžán ve čtvrtek vyhlásil den smutku za oběti letecké nehody v Kazachstánu, při níž zahynuly desítky lidí. Zatímco příčiny havárie letu J2-8243 společnosti Azerbaijan Airlines zůstávají nejasné, začínají se objevovat otázky ohledně možné role ruského protivzdušného systému v této tragédii. Agentura Reuters s odkazem na několik anonymních zdrojů uvedla, že letadlo bylo údajně sestřeleno ruským obranným systémem.

včera

Pantsir-S

Pantsir-S. Co je zač ruský systém, který zřejmě sestřelil ázerbájdžánské dopravní letadlo?

Pantsir-S (v kódu NATO: SA-22 Greyhound) je ruský systém protivzdušné obrany krátkého a středního dosahu, který kombinuje raketové a kanónové zbraně. Je určen k ochraně strategických objektů, vojenských základen nebo jednotek před různými druhy leteckých hrozeb, jako jsou letadla, vrtulníky, řízené střely, bezpilotní prostředky (drony) a dokonce i raketové projektily. 

Aktualizováno včera

Pád letadla společnosti Azerbaijan Airlines

Ázerbájdžánské dopravní letadlo sestřelila ruská raketa. Kreml se bouří

Ruská vláda varovala před šířením nepodložených „hypotéz“ o příčině pádu letadla společnosti Azerbaijan Airlines, při kterém ve středu v Kazachstánu zahynulo 38 lidí. K incidentu došlo u města Aktau, přičemž přežilo 29 z 67 lidí na palubě. Tragédie vyvolala spekulace, že havárii mohl způsobit zásah ruského systému protivzdušné obrany v čečenské oblasti. Ázerbájdžánské vládní zdroje pro Euronews následně potvrdily, že ruská střela země-vzduch skutečně způsobila středeční havárii letadla.

včera

včera

včera

včera

včera

dárky

Co s nevhodným vánočním dárkem? Lhůta pro vrácení se krátí

Vánoce jsou časem radosti, ale ne všechny dárky, které dostaneme, odpovídají našim představám. Nevhodné velikosti, duplikáty nebo prostě něco, co se nám nehodí – to vše může být důvodem k vrácení nebo výměně dárku. Pokud jste se ocitli v této situaci, nezoufejte. Většina obchodů má pro takové případy řešení.

včera

včera

včera

včera

25. prosince 2024 21:40

RECENZE: Čarovné jablko v souboji nových vánočních pohádek obstálo

Den po nové štědrovečerní pohádce Tři princezny nasadila Česká televize do vysílání další premiérovou pohádku Čarovné jablko, která vznikla ve spolupráci se sousedy ze Slovenska. Je o souboji dobra se zlem, jak jinak. Jak ale dopadl pomyslný souboj vánočních pohádek? 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy