Stavební firmě Metrostav loni klesl čistý zisk meziročně o 7,6 procenta na 363,2 milionu korun. Tržby jí naopak vzrostly o 9,7 procenta na 21,5 miliardy korun. Výsledky zveřejněné v pozvánce na valnou hromadu ČTK potvrdil mluvčí společnosti Vojtěch Kostiha. Příčinou poklesu zisku podle něj byla nízká až záporná ziskovost u projektů získaných v minulých letech. Zhruba 30 procent tržeb Metrostav loni vytvořil na zahraničních trzích.
"Obratově jsme významně překročili plánované parametry a zůstáváme asi na dvojnásobku obratu našeho největšího konkurenta. V případě hospodářského výsledku jsme mírně pod plánovanou hodnotou, a to zejména kvůli ztrátovým projektům z minulosti, na které jsme uzavírali smlouvy ještě v dobách záporných marží," uvedl Kostiha.
Na domácím trhu se podle něj stavělo více, nicméně za stále nepříznivé ceny. "Zejména v oblasti infrastrukturní výstavby pro veřejné zadavatele nebylo možné dosáhnout plánovaných hospodářských výsledků. Navíc, kromě železničního tunelu Ejpovice, který jsme loni dokončili, není v České republice žádná významnější tunelová stavba. Za zakázkami v podzemí tak musíme stále do zahraničí, zejména do Severských zemí," doplnil Kostiha.
Mezi nejvýznamnější zakázky Metrostavu na domácím trhu loni patřila rekonstrukce Národního muzea v Praze, dokončení železničních tunelů v Ejpovicích u Plzně nebo modernizace dálnice D1 v úseku Soutice - Psáře.
V zahraničí loni Metrostav pracoval na traťovém úseku metra Espoonlahti v Helsinkách, v Polsku staví úsek dálnice S7 a most poblíž Gdaňsku. Mezi další zakázky patří například stavba silničního tunelu Žilina na Slovensku nebo podzemní lanovka v tureckém Istanbulu.
Zásoba práce největší stavební firmy na českém stavebním trhu je podle Kostihy aktuálně lepší než v předchozích letech. "Očekáváme, že obrat bude stejný jako vloni nebo mírně lepší. Zároveň evidujeme zlepšení rentability na českém trhu, způsobené nedostatky výrobních kapacit," dodal Kostiha.
Metrostav a.s. byl založen v roce 1971 vyčleněním z národního podniku Vodní stavby za účelem výstavby pražského metra. V roce 1991 byl přeměněn na akciovou společnost a postupně se začal věnovat činnostem v dalším stavebních oborech. V roce 2018 byl výší tržeb lídrem českého stavebního trhu. Na konci loňského roku ve firmě pracovalo 3000 zaměstnanců, meziročně téměř o deset procent více.
Související
Zeman omilostnil firmu potrestanou v kauze Lánské obory
Rath podal dovolání v druhé větvi korupční kauzy
Metrostav , Ekonomika , Stavebnictví
Aktuálně se děje
včera
Experti rozebrali chování prince Harryho. Návrat domů není vyloučen
včera
Papír s informací o růstu důchodů už nepřijde každému, upozornil úřad
včera
V USA padl první trest v případu smrti herce Matthewa Perryho
včera
Nedorozumění vedlo k policejnímu zásahu ve škole v Praze
Aktualizováno včera
Zemřel populární moderátor Patrik Hezucký
včera
Německo schválilo dobrovolnou vojenskou službu. Čekají se protesty mladých
včera
Obchod roku: Vzniká obří streamovací gigant, Netflix kupuje Warner Bros., HBO a CNN
včera
Trump varuje Evropu před „civilizačním vymazáním“. V novém dokumentu kritizuje EU i migraci
včera
Občanské demokraty čeká kritické období. Kuba mohl svůj odchod dohodnout s Babišem, tvrdí analytik
včera
Pomoc Ukrajině je i v našem zájmu, prohlásil Rutte před summitem NATO
včera
Nejdůležitější je nezpanikařit. Hasiči pro EZ radí, jak prožít advent v bezpečí a bez požárů
včera
Izrael v Eurovizi zůstane, ohlásila EBU. Čtyři země budou největší soutěž světa bojkotovat
včera
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
včera
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
včera
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
včera
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
včera
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
včera
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
včera
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
včera
Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu
Německý kancléř Friedrich Merz odcestuje v pátek večer do Bruselu, aby se pokusil přesvědčit belgické vedení k podpoře půjčky pro Ukrajinu ve výši 165 miliard eur. Tato reparační půjčka má být financována z peněžní hodnoty zmrazených ruských státních aktiv, které jsou uloženy na belgickém území. Merz zrušil své původní cestovní plány do Osla, aby se mohl zúčastnit klíčové večeře s belgickým premiérem Bartem De Weverem a předsedkyní Evropské komise Ursulou von der Leyenovou.
Zdroj: Libor Novák