Marketingová akce Černý pátek, takzvaný Black Friday, zvýšila meziročně tržby některým obchodníkům o desítky procent. Například e-shop Mall.cz prodal podle tiskové zprávy zboží v hodnotě 1,8 miliardy korun, meziročně o 50 procent více.
Konkurenční internetový obchod Alza.cz dosáhl ve všech zemích, kde prodává, obratu 3,3 miliardy Kč, meziročně o 17 procent více. Obě firmy ale akce spustily s předstihem. Podle portálu Hlídač shopů se dlouhodobě monitorované velké e-shopy poučily a snaží se vyvarovat klamavých praktik.
V rámci Black Friday zákazníci podle mluvčí Mall Group Pavly Hobíkové nejčastěji kupovali vánoční dárky, výrobky do domácnosti, vánoční dekorace a čisticí prostředky pro vánoční úklid. O uplynulém víkendu byl největší zájem o hračky, malou bílou techniku a mobilní telefony.
Portál Hlídač shopů, který sleduje vývoj cen jednotlivých výrobků u největších firem na českém digitálním trhu, letos přidal do monitoringu dalších deset e-shopů. Zjistil například, že počet produktů narostl jak v celkové nabídce e-shopů, tak v Black Friday akci a reálná sleva kromě potravin je stále podstatně menší než uváděná.
Portál našel také u některých nově monitorovaných e-shopů stejné praktiky jako před lety u velkých e-shopů, navíc mají nově sledovaní více chyb v cenách produktů. Velká trojka - Alza.cz, CZC.cz a Mall.cz - si podle Hlídače shopů už dává "větší pozor a prakticky nekouzlí se slevami během Black Friday".
Například prodejce zahradní techniky Mountfield v jeden den podle hlídacího portálu zvedl cenu, aby zachoval stále stejně vysokou slevu. V Black Friday měl podle portálu 163 produktů s uváděnou 62procentní slevou, reálná ale byla 26 procent.
"Mall.cz již sice skoro vůbec nezvedá uváděnou původní cenu během Black Friday, ale ve velkém to dělají firmy, které na Mall.cz prodávají v rámci partnerského prodeje," uvedl portál Hlídač shopů. Podle mluvčí Mall.cz Hobíkové nešlo o záměr. "Podobné triky s navyšováním původní ceny, aby pak sleva vypadala větší, nepoužíváme a trváme na tom i u našich partnerů. Nabídku partnerských e-shopů, kterých se to týkalo, nyní z webu dočasně stahujeme," reagovala. Pokud by se to podle ní mělo v budoucnu opakovat, ukončí s těmito partnery spolupráci. Vyjádření dalších firem ČTK zjišťuje.
Česká obchodní inspekce (ČOI) podle svého mluvčího Jiřího Fröhlicha je o zjištění portálu Hlídač shopů informována. ČTK řekl, že informace zakládá podezření na klamavé obchodní praktiky a ČOI je posoudí jako podnět, který prověří.
Související

Češi při slevových akcí Black Friday utratili v internetových obchodech přes sedm miliard

„Black Friday týden“ vrcholí, Češi si netvoří dostatečné rezervy. Podceňují šok, který je čeká z zkraje roku 2023
černý pátek (Black Friday) , slevy výprodeje
Aktuálně se děje
před 54 minutami

Počasí značí příchod jara. Do konce týdne se citelně oteplí
včera

Tipsport extraliga: Sparta v play-off porazila Třinec 2:1
včera

Trumpa administrativa ignorovala soudní příkaz. Je nám to jedno, vzkazuje
včera

Kyjev varuje EU: Bez dohody o obchodu budete čelit následkům
včera

Jaro je v rozpuku. Meteorologové upozorňují alergiky na vývoj pylové zátěže
včera

Policie zadržela uprchlého soudce Kafku. Dostal se jen do Chorvatska
včera

Na Trumpa už reaguje i Japonsko. Namíří rakety na KLDR
včera

Kanada a Francie spojily síly. Carney a Macron se postavili Trumpově obchodní válce
včera

Evropští giganti tlačí na von der Leyenovou. Vidí šanci, jak využít nevyzpytatelnost Trumpa
včera

USA mají problém. Evropu žádají o pomoc
včera

EU dnes bude hledat cesty, jak dosáhnout konce války. Putin ve skutečnosti nechce mír, zaznívá od lídrů
včera

Trump rozhodne o budoucnosti evropských sankcí proti Rusku
včera

Ztracení, ale nezapomenutí. Jak Ukrajinci hledají zmizelé ve válce pomocí umělé inteligence a odhodlaných rodin
včera

Moskva couvá. V rámci dohody umožní rozmístění pozorovatelů na Ukrajině
včera

Saúdská Arábie: Proč se stala klíčovou zemí v jednáních o konci války na Ukrajině?
včera

Chceme zjistit, zda můžeme válku ukončit. Trump prozradil, o čem chce mluvit s Putinem
včera

V úterý budu mluvit s Putinem, oznámil Trump
včera

„Všechno je ztraceno.“ Ukrajinští vojáci popisují ústup z Kurské oblasti jako scénu z hororu
včera

Počasí na týden: Meteorologové slibují poslední závan zimy. Bude krátký
16. března 2025 21:53
V Lidlu se zamysleli a vymysleli něco netradičního. O úspěchu rozhodnou lidé
Zajímavou novinkou cílí na některé konkrétní zákazníky obchodní řetězec Lidl. Do sortimentu totiž zařadil produkt, který má lidem usnadnit přípravu svačin. O co přesně jde?
Zdroj: Jan Hrabě