Pražský dopravní podnik (DPP) podle ředitele Petra Witowského nemohl v případě zadání kritizované zakázky na servis souprav metra za 14,6 miliardy korun postupovat jinak. Podnik zakázku zadal firmě Škoda Transportation bez otevřené soutěže, protože je nutné zajistit údržbu a firma vlastní práva na jejich dokumentaci. DPP také připravuje tendr na nákup souprav bez strojvedoucích na novou linku metra D a také linku C. Zakázku podnik vypíše zřejmě začátkem příštího roku. Witowski to řekl dnes v rozhovoru s ČTK.
Počínání představenstva podniku ohledně zakázky bylo podle kritiků z řad ODS, ANO, ale i koaličních Spojených sil pro Prahu (TOP 09 a STAN) netransparentní a padly požadavky na rezignaci Witowského i náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra (Praha Sobě). Otázka se dnes řeší na jednání pražské koalice.
Pokud se ukáže podobnost zakázky na servis metra s kauzou "eshop za 400M", tedy že byla předražená nebo že existovalo více možných dodavatelů, očekávám odchod ředitele nominovaného Prahou Sobě i celého představenstva DPP, které zakázku schválilo, včetně nominantů Spojených sil.
— Zdeněk Hřib (@ZdenekHrib) January 26, 2020
Witowski jakékoliv pochybení odmítl. "Trvám na tom, že představenstvo i já osobně jsme udělali všechno, co nám ukládá zákon o zadávání veřejných zakázek a všechno, co nám ukládají stanovy DPP. Odmítám i to, že by dozorčí rada nebyla informována," řekl.
Podle kritiků však dozorčí rada, kde mají zástupce všechny koaliční strany, o zakázce nevěděla. Witowski uvedl, že dozorčí rada byla nejen o zakázce informována, ale dokonce nominovala zástupce do hodnotící komise. O tzv. jednacím řízení bez uveřejnění, tedy zadání zakázky bez veřejné soutěže, pak podle ředitele podnik rozhodl z objektivních důvodů a na základě analýz, podle kterých ani jinak postupovat nemohl.
Podnik provozuje kromě souprav od Škody Transportation také vlaky Siemens, u kterých byla obdobná zakázka na servis bez většího rozruchu uzavřena v roce 2018. Nyní už žádná podobná zakázka na servis v plánu není, DPP nicméně připravuje tendr na nákup nových souprav metra, které se mají obejít bez strojvedoucího. Ty budou jezdit na nové lince D, ale jelikož nákup většího množství souprav je ekonomicky výhodnější, podnik jich rovnou nakoupí víc a nasadí je i na lince C.
Tam teď jezdí vlaky Siemens, které se postupně přesunou na linku B, a nynější soupravy Škoda Trasportation se budou od nejstarších vyřazovat. Podle Witowského je smlouva na servis uzavřena tak, že se postupně s vyřazováním vlaků může zkrátit její platnost a snížit i platba, takže finální částka nyní odhadovaná na 14,6 miliardy bez DPH může být nižší. V případě autobusů a tramvají si servis podnik zajišťuje sám.
Zakázka na nová metra se podle ředitele bude týkat 53 souprav, které jezdí na lince C, a 16 až 18 vlaků na lince D. "Nejrychlejší scénář je, že vypíšeme otevřenou veřejnou zakázku někdy ke konci roku, realističtější je jaro příštího roku," řekl ředitel k termínu vypsání zakázky. DPP hodlá oslovit všechny výrobce autonomních vozů metra. Doba dodávky po vysoutěžení pak bude zhruba šest let. Witowski dodal, že u nových vlaků je DPP plánuje vysoutěžit rovnou se servisem na celou dobu jejich životnosti, což má motivovat výrobce, aby dodávali co nejkvalitnější stroje, protože náklady na poruchy půjdou za nimi.
DPP provozuje na třech linkách metra 61 stanic. Roční provoz metra vyjde na několik miliard korun. DPP je největší městskou firmou a zaměstnává skoro 11.000 lidí. Praha dotuje DPP více než 13 miliardami korun ročně.
Související
V pražské koalici vznikl další spor. Padne šéf dopravního podniku Witowski?
Novým šéfem Dopravního podniku Praha je bankéř Witowski, obměnilo se představenstvo
Petr Witowski , Dopravní podník Praha , Praha , Metro - trasa D , Metro
Aktuálně se děje
včera
Plzeň prodloužila neporazitelnost. Sparta si zajistila pohár i na jaře, Olomouc vybouchla
Aktualizováno včera
Mnozí Ukrajinci jsou po dalším ruském útoku bez vody a elektřiny
včera
V neděli startuje nový jízdní řád. České dráhy nabídnou ještě více komfortních vlaků
včera
Kupka tepe Babiše, který nechce dát Ukrajincům už ani korunu
včera
Kmoníček má nahradit Pojara. Babiš oslovil i dalšího člověka
včera
Slavia hrála v Londýně sympaticky, kvalita soupeře ale byla jinde. Tottenham vyhrál 3:0
včera
Přes deset událostí. Na západě Čech se zase otřásá země
včera
Turek je stále kandidátem na ministra, tvrdí Motoristé
včera
Česko za Babiše nehodlá financovat Ukrajinu. Nebudeme tam dávat peníze, řekl
včera
Válku na Ukrajině lze vyřešit, ale ne rychle. Důkazem je příběh Německa po první světové válce
včera
Konečná přežila volební debakl. Komunisté nic měnit nebudou
včera
Trumpa znovu ukázali na fotkách s Epsteinem. Hoax, obořil se Bílý dům na Demokraty
včera
Další člen Babišovy vlády doplatil na zákon střetu zájmů
včera
Dlouhá historie vánočního koření. Sloužilo i jako lék
včera
Česko na prahu epidemie chřipky. Do vývoje se může promítnout nový subtyp infekce
včera
Tragédie v pražské ZOO. Populární orangutan Kawi nešťastně zahynul
včera
Policie hledá dvanáctiletého Marka. Už ve čtvrtek nedorazil do školy
včera
Počasí se příští týden výrazně ochladí. Během dne bude i mrznout
12. prosince 2025 21:28
Nezvládli krize, inklinují k neonacismu a chtějí Česko odklonit od Západu. Vžene nás nová vláda do náručí Kremlu?
12. prosince 2025 21:11
EU zmrazila ruská aktiva natrvalo, aby obešla veto Maďarska a Slovenska ohledně pomoci Ukrajině
Evropská unie se v pátek rozhodla trvale zmrazit ruská aktiva v Evropě, aby zajistila, že miliardy eur nebudou moci být zablokovány Moskvě vládami Maďarska a Slovenska. Aktiva budou zablokována, dokud Rusko neukončí svou válku na Ukrajině a neuhradí těžké škody, které za téměř čtyři roky způsobilo.
Zdroj: Libor Novák