Peking – Brambory tvoří nedílnou součást lidského jídelníčku a v České republice jsou jednou z nejoblíbenějších příloh. Vědci z čínské Univerzity Zhejiang odhalili, že velká konzumace brambor snižuje riziko onemocnění rakovinou žaludku. Informoval o tom server Independent.
Tento výzkum se zakládá na informacích ze 76 studií a celkem zahrnuje informace o 6,3 milionech lidí. Předmětem zkoumání bylo hned několik druhů zeleniny.
Výsledky odhalily, že konzumací brokolice, brambor, česneku, hlávkového zelí, kadeřávku a celeru lze snížit riziko onemocnění rakovinou žaludku o třetinu. Naopak konzumace soli, pálenek, piva a konzervovaného jídla riziko onemocnění zvyšuje.
Jak server vysvětluje, za pozitivním účinkem na lidské zdraví pravděpodobně stojí vysoký obsah vitamínu C, „který funguje jako antioxidant na buněčný stres v žaludku. Každodenní konzumace 50g vitamínu snížila riziko rakoviny o osm procent."
5. června 2026 10:57
Vědci neskrývají nadšení. AI vytvořila vakcínu chránící před celou plejádou virů
Související
Brambory mají svůj mezinárodní den. Co z nich vařili naši předci?
Ve slevových akcích zlevnily brambory i vejce. Lidé si připlatí za mléčné výrobky či chléb
Aktuálně se děje
před 37 minutami
Nová proruská bulharská vláda zastaví veškeré dodávky zbraní na Ukrajinu
před 1 hodinou
Při výbuchu auta v Moskvě údajně zahynul ruský generál
před 3 hodinami
EU chce zakázat vstup všem Rusům, kteří od začátku války sloužili v armádě
před 4 hodinami
Lukašenko odmítl poslat běloruské vojáky na Ukrajinu: Nebudeme potravou pro děla
před 5 hodinami
Tajnůstkářství, nedůvěra, testování loajality. Co se děje v Pentagonu pod vedením Hegsetha?
před 6 hodinami
Netanjahu v kleštích. Izraelci požadují masivní údery na Libanon, tím by naštval Trumpa
před 7 hodinami
Zelenskyj je přesvědčen, že NATO Ukrajinu potřebuje
před 8 hodinami
Izraelská armáda nařídila evakuaci pátého největšího města Libanonu
před 9 hodinami
Uživatelé v EU mají smůlu. Apple jim přepracovanou Siri s umělou inteligencí nedodá
před 9 hodinami
Trumpa na zápase NBA vypískali. Během utkání usnul
před 10 hodinami
Izrael bez obvinění už 500 dní vězní významného lékaře. Přemístil ho na samotku, kde si ani nelehne
před 11 hodinami
Na frontě se mu nedaří, ve světě čelí rostoucí izolaci. Zelenskyj popsal bezútěšnou pozici Ruska
před 12 hodinami
Trump: K podpisu mírové dohody s Íránem dojde do tří dnů
před 13 hodinami
Írán a Izrael oznámily zastavení vzájemných útoků
před 14 hodinami
Soud opět zasáhl proti Trumpovi. Zrušil poplatek 100 000 dolarů za žádost o víza
před 15 hodinami
Výhled počasí na měsíc. Teploty budou jiné, než bývá zvykem
včera
Do Varů dorazí dvě hollywoodské hvězdy. Oscarové nominace zatím neproměnily
včera
Další tornádo potvrzeno. Meteorologové ho zachytili v Děčíně
včera
Šéfka poslanců ANO Malá skončila v nemocnici. Babiš je s ní v kontaktu
včera
Česko dá v příštím roce více peněz za státní pojištěnce, rozhodla vláda
Stát příští rok odvede do systému veřejného zdravotního pojištění za tzv. státní pojištěnce o 24 miliard korun více než letos. Skokové navýšení platby má zajistit novela zákona o pojistném na veřejné zdravotní pojištění, jejíž návrh odsouhlasila vláda Andreje Babiše (ANO) na pondělním zasedání. Části jednání byl přítomen i prezident republiky Petr Pavel.
Zdroj: Jan Hrabě