Škola smyku je projekt, jehož cílem a smyslem je na základě teoretické a praktické přípravy zkvalitňovat a zdokonalovat úroveň řidičů, zlepšovat jejich řidičské a rozhodovací návyky, chování a jednání v silničním provozu a zvyšovat dovednost v krizových dopravních situacích. Centrum, které jsem navštívil je určeno pro řidiče a obyvatele území města Ostravy a euroregionu. Vytváří a nabízí prostor především pro uchazeče o řidičské oprávnění, instruktory autoškol, řidiče státních institucí, obchodních a distribučních společností, řidiče kamionů a autobusů, řidiče integrovaných záchranných systémů, ale i handicapované řidiče.
Vše začíná… Připadám si tak trošku jako opravdový automobilový závodník před startem možná i důležité etapy. I v „depu“ (naší učebně) panuje lehká nervozita v oparu očekávání, co bude následovat. Instruktor Jakub nás mile vítá v učebně Centra bezpečné jízdy LIBROS v Ostravě.
Dozvídáme se několik aspektů bezpečné jízdy:
správná pozice opěradla pod úhlem 95 – 100° ruce na volantu vždy v poloze „tři čtvrtě na tři“ (Ne! „za deset dvě“) řešení nejčastějších krizových situací (přetáčivý a neotáčivý smyk, aquaplaning) zásady krizového brzdění pneumatiky a jejich podstata (kritická hranice pro jejich použití, DOT kód na pneumatikách…) základy defenzivní jízdyTěžko na cvičišti, lehko na bojišti!
Po krátké přestávce se ve třech formacích přesouváme na polygon, kde následuje úvodní kolečko, převzetí vysílaček, následují poslední instrukce a pak už se jde bez milosti na věc.
Všichni mají vlastní vozy. Já jedu ve svém novém, od první chvíle zamilovaném autě Škodě Superb III Laurint&Klement a o to je strach větší.
Přijíždíme na první stanoviště – aquaplaningovou vanu, kde je naším úkolem zvládnout obávanou a právě velmi častou krizovou situaci. Pro dokonalé zajištění zaplavování plochy na potřebnou hloubku 30 mm je tato část povrchu výškově speciálně upravena. 4 segmenty pro dynamické impulsní plnění plochy vodou pro průjezd souvislou vodní vrstvou.
Zkoušíme bezpečně projet mezi kužely na nepřilnavém povrchu. Paradoxně zjišťuji, že „vana“ se 4 cm vody není pro mě až tak velký problém, ale objet kužely dle instrukcí našeho lektora Mirka se stává nepřekonatelné Stále volím nové varianty a stávám se tak zpestřením polygonu. Následně trénujeme krizové brzdění. Nečekaně se to stává problémem. Všichni se jakoby bojíme se do toho opřít vší silou. Ale poslední pokusy jsou o poznání lepší!
Opět jakoby v dokonalé formaci se přesouváme na kruhová kluznou plochu. Tady nás čeká bezpečný průjezd zatáčkou na povrchu se sníženou přilnavostí. Na kluzné ploše je totiž 36 ks trysek umístěných v mezikruží kruhové kluzné plochy napříč a 22 ks trysek umístěných vně kluzné plochy po obvodu středového mezikruží. Držím se dle rady pana Mirka co nejblíže vnitřní části okruhu. Auto krásně sedí „jako na kolejích“. Vůbec nemám strach, naopak užívám si jízdy i slalomu mezi kužely.
Na závěr zkoušíme naši reakční dobu řidiče na náhlou překážku. Prakticky to vypadá tak, že pokud se před námi náhle objeví polovina trysek, vyhýbáme se. Ale pokud všechny je potřeba co nejrychleji zabrzdit. Občas si připadám jako v myčce, ne vždy se to podaří dokonale.
Poslední, pro mě nejobávanější je smyková deska. Má údajně 6 ks trysek po obou stranách před nájezdem na zařízení a 2 ks trysek v úrovni zařízení pro vyvolání smyku. V těchto místech se odehraje, jak za chvíli zjišťuji, opravdová, ale bezpečná simulace a nácvik přetáčivého smyku. Zpočátku je pro mě obtížné na nic nemyslet a nezpomalovat před nájezdem na smykovou desku. Jízda od jízdy je lepší. A i já přestávám mít obavy a opět si jízdy užívám na maximum. Zafungoval instinkt, což je prý dle našeho instruktora Mirka nejlepší. Je důležitá rychlá reakce, nicméně hlavně plynule „jít smyku naproti“ – prostě otočit volantem naopak než „nás to vyhodí.“
Na tomto místě si uvědomuji, jak je fascinující sledovat své „kolegy“, kteří teprve před několika minutami absolvovali svůj první smyk v životě a náhle jezdí s každým dalším kolem lépe a lépe. Náš báječný instruktor sleduje počínání jednotlivých řidičů. S každým prohodí mezi jednotlivými jízdami pár slov a poradí, na co si dát pozor a co by šlo udělat lépe. Ano, je důležité dát na jeho rady a nebát se si to vyzkoušet.
Už to dnes končí?
Ano, končí. Pomalu, já s určitou dávkou hrdosti, se vracíme do našeho „depa“, kde nás čeká vyhodnocení a předání příslušných certifikátů. Jsem na sebe hrdá a v duch chválím organizátory a naše lektory. Byli skvělí, profesionální, báječní!
Zároveň si uvědomuji, že asi opravdu jako žena pociťuji vyšší míru odpovědnosti, respektu ke krizovým situacím. Ale přesto chci vzkázat všem ženám: „Není se čeho bát! Pod dohledem zkušených a profesionálních lektorů a s pokorou to bravurně zvládnete!
Proč bychom tedy měli tento kurz absolvovat?
Investujeme tak do vlastního bezpečí Získáme větší jistotu za volantem Zdokonalíme a obohatíme své stávající řidičské dovednosti Otestujeme a poznáme vlastností svého vozidla13. listopadu 2025 18:19
Revoluce ve zdravotnictví na dosah ruky: Lékaři zanedlouho dokáží transplantovat lidem prasečí orgán
Související
Evropský automobilový průmysl na scestí: O elektromobily není takový zájem, Čína chystá velkou expanzi do EU
Automobilovému průmysl hrozí vážná krize. Evropa žádá Čínu o urychlený zásah
Aktuálně se děje
včera
OBRAZEM: Lidé před budovou Evropy 2 v Praze vytvořili pietní místo pro Patrika Hezuckého
včera
Klíčový summit v Británii: Zelenskyj pojede do Londýna, setká se s Macronem, Starmerem a Merzem
včera
Evropští lídři pojedou příští týden na Ukrajinu. Budou hledat způsob, jak obejít Orbána
včera
Ceny mobilů příští rok stoupnou. Zdraží i tablety a chytré hodinky
včera
Ztráty ruské armády na Ukrajině jsou obrovské. Jak se jí přesto daří počty vojáků zvyšovat?
včera
Slovenský policista bez služebního čísla zbil Čecha na ubytovně, útok vysílal na TikToku
včera
Skupiny fotbalového MS rozlosovány. Češi mohou hrát proti Mexiku, Jižní Koreji a JAR
včera
Trump Rusům ustupuje, Putin nemá zájem polevit. Na Evropu může zaútočit dřív než porazí Ukrajinu, varuje Svoboda
včera
Stovky dronů, desítky raket. Rusko zahájilo na pozadí mírových rozhovorů útoky po celé Ukrajině
včera
Jindřich Rajchl obhájil post předsedy strany PRO. Chce z ní vybudovat „vůdčí sílu“ Česka
včera
Financování Ukrajiny se zaseklo. Maďarsko vetovalo další plán EU na podporu Kyjeva
včera
MAAE: Kryt v Černobylu po zásahu dronem neblokuje únik radiace
včera
USA hlásí pokrok v jednáních s Ukrajinou o plánu na ukončení války
včera
Provokace Kremlu se zvyšují. Švédské námořnictvo hlásí nárůst aktivity ruských ponorek
včera
Příměří se rozpadá. Pákistán a Afghánistán spolu na hranicích bojují, civilisté prchají
včera
Podzim v prosinci. Meteorologové přinesli předpověď na příští týden
včera
OBRAZEM: Mikuláš se svojí partou čertů a andělů si podmanil ulice Prahy
5. prosince 2025 21:57
Experti rozebrali chování prince Harryho. Návrat domů není vyloučen
5. prosince 2025 21:02
Papír s informací o růstu důchodů už nepřijde každému, upozornil úřad
5. prosince 2025 20:05
V USA padl první trest v případu smrti herce Matthewa Perryho
První rozsudek padl v případu předloňské tragické smrti Matthewa Perryho. Americký soud poslal kalifornského doktora Salvadora Plasenciu na 30 měsíců do federálního vězení. Uvedla to britská stanice BBC.
Zdroj: Lucie Podzimková