Velkých řetězců s módou v současné době na českém trhu působí asi 12, funguje pod nimi zhruba 20 značek. ČTK to řekl partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu ze společnosti Cushman & Wakefield Jan Kotrbáček. Mezi nejvýznamnější sítě patří podle něj švédská H&M. Ta svůj první obchod otevřela 13. září 1947 ve městě Västeraas ve středním Švédsku, tehdy pod názvem Hennes.
Do skupiny H&M, která je druhým největším prodejcem módy na světě, spadají kromě H&M značky COS, Monki, & Other Stories či Arket, většina jich ale podle Kotrbáčka zatím není v České republice zastoupena.
Největším světovým prodejcem oblečení je španělská Inditex Group se značkami Zara, Bershka, Stradivarius nebo Pull and Bear. "Dále v ČR působí polská LPP Group se značkami jako Reserved, House, Cropp , Mohito a Sinsay, dalšími řetězci jsou C&A; Marks & Spencer, který je mimo Spojené království pouze v ČR a Řecku, New Yorker, Primark, Terranova, Lindex, Mango, Takko a prémiovější řetězce jako Peek & Cloppenburg či Van Graaf," uvedl.
Konkurence mezi sítěmi s módou se podle vedoucího poradenství k zákazníkům a digitalizaci ve společnosti KPMG Lukáše Cingra zvyšuje každým rokem. Příčinu vidí v růstu nebo vstupu on-line obchodníků jako Zalando a About You, a masově oblíbených řetězců jako Primark, který v ČR loni otevřel svou první prodejnu na pražském Václavském náměstí a příští týden přidá další v Brně.
Společnost H&M vstoupila do ČR v roce 2003, nyní tu provozuje 48 prodejen, v blízké době neplánuje síť rozšířit, uvedla za firmu Slavomíra Barnová. "Řetězce jako H&M dnes najdeme prakticky ve všech nákupních centrech. Další prostor již zde pravděpodobně není, jelikož prodejny by nedosáhly potřebného obratu," řekl Cingr. Nové příležitosti jsou podle něj ale v prodeji na internetu.
H&M patří v obchodních centrech k tzv. kotevním nájemcům, kteří obchody provozují na velké ploše, aby dokázali nabídnout co nejširší sortiment. "Trendem je nyní optimalizovat počet jednotek a v portfoliu si nechávat ty opravdu dobré a reprezentativní, které přesně vyhovují koncepci konkrétního brandu – retaileři nejsou připraveni dělat kompromisy. Tedy méně jednotek, ale o to kvalitnějších," uvedl dále Kotrbáček.
V důsledku vysoké inflace a rostoucích životních nákladů maloobchodníkům klesají tržby. V červenci se podle dat Českého statistického úřadu meziročně propadly o 7,2 procenta, prodejcům oblečení a obuvi klesly proti sedmému měsíci loňského roku o 6,4 procenta.
"Současná situace je tvrdá pro všechny maloobchodníky i spotřebitele, tím pádem roste opatrnost a sledování výdajů," řekl Cingr. Barnová z H&M ovšem uvedla, že zájem českých zákazníků neklesá, pouze se mění typ zboží, po kterém je největší poptávka v závislosti na sezoně. "Aktuálně je to s návratem do škol dětské oblečení," doplnila.
10. prosince 2025 18:15
Rostoucí ceny online reklamy nutí malé podniky hledat alternativy. Tisk plakátů se vrací do hry
Související
Obchody už budou otevřené až do Silvestra. Zákon je ovlivní zase za několik dní
Obchody na Štědrý den. Další z řetězců odhalil, jak bude možné nakoupit
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Zelenskyj i Putin chtějí ukončit válku na Ukrajině, prohlásil Trump
Aktualizováno před 2 hodinami
Nebezpečné počasí hrozí už dnes večer. Výstraha se týká celé ČR
před 2 hodinami
Trump měl na telefonu Putina. Hovor byl dobrý a produktivní, tvrdí šéf Bílého domu
před 3 hodinami
Vážná nehoda na Benešovsku. Na místě hořelo
před 4 hodinami
Smrt Bardotové zasáhla i české politiky. Ozvali se Babiš či Klempíř
před 4 hodinami
Příměří u jaderné elektrárny v Záporoží. Začaly kritické opravy vedení
před 5 hodinami
Muž s nožem v Budějovicích vyhrožoval kolemjdoucím. Policista ho zpacifikoval
před 6 hodinami
Francie oplakává Bardotovou. O dojmy se podělil i prezident Macron
před 7 hodinami
Lavrov promluvil o úmyslech Moskvy a varoval Evropany
před 9 hodinami
Hazard, jaký se nevidí. Žena v Krkonoších bruslila na tenkém ledu i s kočárkem
před 10 hodinami
Zemřela ikonická herečka Brigitte Bardotová
před 10 hodinami
Turek se nevzdává. Pavel by měl dodržet svá slova, říká poslanec
před 11 hodinami
Zimní počasí na přelomu roku. Napadnout mohou desítky centimetrů sněhu
před 12 hodinami
Trump přivítá Zelenského. Zbývá deset procent a plán bude hotový, tvrdí Kyjev
před 13 hodinami
Anonym vyhrožoval střelbou v teplickém obchodním domě. Policie po něm pátrá
před 14 hodinami
Předpověď počasí: Poslední týden roku bude ve znamení pravé zimy
včera
"Zelenskyj nemá nic, dokud to neschválím." Trump dal jasně najevo, kdo rozhoduje o válce na Ukrajině
včera
Obrana za miliardy. Polsko se opevňuje před Ruskem, staví dračí zuby i protidronové bariéry
včera
Rusko válkou ničí samo sebe. Chytilo se do své vlastní ekonomické pasti
včera
Období hlubokého otřesu a nejistoty. Rok 2025 se zapíše do dějin Evropské unie
Uplynulý rok 2025 se do dějin evropské ekonomiky zapíše jako období hlubokého otřesu a nejistoty. Server Politico jej popisuje jako jeden z nejvíce vyčerpávajících roků pro unijní obchod, kterému dominoval nevybíravý tlak staronového amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ten od svého lednového návratu do úřadu nešetřil na adresu Bruselu urážkami a označil Evropskou unii za uskupení vytvořené k parazitování na Americe, což následně podpořil zavedením nejtvrdších celních bariér za posledních sto let.
Zdroj: Libor Novák