Praha - Modernizace vodních cest se podle zjištění Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) prodražuje, ale podíl vodní dopravy na nákladní přepravě zůstává zanedbatelný. V posledních pěti letech činil 0,43 procenta. Počet překladišť napojených na vodní cesty se navíc nezměnil. Úřad to zjistil při kontrole tří finančně nejvýznamnějších projektů na labské a vltavské vodní cestě.
Jedním z nich je rekonstrukce železničního mostu v Kolíně, u kterého se zvyšovala jeho podjezdná výška. Investiční náklady vzrostly z 800 milionů korun na 1,2 miliardy korun, tedy více než o polovinu. Podle kontrolorů to způsobilo velké množství investic, které s lodní dopravou nesouvisely.
Projekt byl sice zaměřený na rozvoj vodních cest, ve skutečnosti ale řešil rekonstrukci a modernizaci železnice. Peníze určené na rozvoj vodní dopravy tak směřovaly na rekonstrukci dvou nástupišť na nádraží v Kolíně. Při zadávání prací navíc Ředitelství vodních cest porušilo zákon o veřejných zakázkách, zjistil NKÚ.
Náklady rostly ale i u jiných projektů. Ministerstvo dopravy s navyšováním rozpočtů těchto projektů souhlasilo, aniž se příčinami nárůstu zabývalo. Například u projektu splavnění Vltavy mezi Českými Budějovicemi a Hlubokou nad Vltavou ministerstvo schválilo bez připomínek trojnásobné navýšení nákladů a ty se vyšplhaly na 880 milionů korun.
Ministerstvo dopravy podle NKÚ připouští, že další investice do modernizace labské vodní cesty pro nákladní dopravu postrádají smysl, pokud nebude dokončen projekt "Plavební stupeň Děčín". Ten však opakovaně naráží na závažné problémy při posuzování vlivu na životní prostředí, jeho výstavba byla již několikrát odložena a v současné době je naplánována až na roky 2018 až 2021.
Související
Obrana neopravila nedostatky z dřívějších kontrol NKÚ. Může za to covid a nedostatek financí, reaguje resort
NKÚ upozornil na tragický stav digitalizace. Projekty se táhnou deset let, úředníci data přepisují ručně
Aktuálně se děje
před 32 minutami
Příměří se rozpadá. Pákistán a Afghánistán spolu na hranicích bojují, civilisté prchají
před 1 hodinou
Podzim v prosinci. Meteorologové přinesli předpověď na příští týden
před 6 hodinami
OBRAZEM: Mikuláš se svou partou čertů a andělů si podmanil ulice Prahy
včera
Experti rozebrali chování prince Harryho. Návrat domů není vyloučen
včera
Papír s informací o růstu důchodů už nepřijde každému, upozornil úřad
včera
V USA padl první trest v případu smrti herce Matthewa Perryho
včera
Nedorozumění vedlo k policejnímu zásahu ve škole v Praze
Aktualizováno včera
Zemřel populární moderátor Patrik Hezucký
včera
Německo schválilo dobrovolnou vojenskou službu. Čekají se protesty mladých
včera
Obchod roku: Vzniká obří streamovací gigant, Netflix kupuje Warner Bros., HBO a CNN
včera
Trump varuje Evropu před „civilizačním vymazáním“. V novém dokumentu kritizuje EU i migraci
včera
Občanské demokraty čeká kritické období. Kuba mohl svůj odchod dohodnout s Babišem, tvrdí analytik
včera
Pomoc Ukrajině je i v našem zájmu, prohlásil Rutte před summitem NATO
včera
Nejdůležitější je nezpanikařit. Hasiči pro EZ radí, jak prožít advent v bezpečí a bez požárů
včera
Izrael v Eurovizi zůstane, ohlásila EBU. Čtyři země budou největší soutěž světa bojkotovat
včera
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
včera
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
včera
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
včera
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
včera
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
Česko bude v úterý mít nového premiéra, až prezident Petr Pavel jmenuje Andreje Babiš (ANO), který ve čtvrtek představil řešení svého střetu zájmů. Podle lídra Pirátů Zdeňka Hřiba měl Babiš prodat Agrofert, pokud chce být předsedou vlády. Pochybnosti vyjádřili i další opoziční politici.
Zdroj: Jan Hrabě