Praha - Klíčové silniční stavby naberou zpoždění. V pořadu Vaše téma to v úterý potvrdil generální ředitel ŘSD Jan Kroupa. Na vině je vyhodnocení vlivu na životní prostředí (EIA), které bylo vypracováno podle starého zákona. Televize Nova získala informace, kterých klíčových staveb se potíže týkají.
Studie EIA, tedy vyhodnocení vlivů na životní prostředí, musí mít každá velká stavba. V Česku tyto studie původně upravoval zákon číslo 224 z roku 1992. V souvislosti se vstupem do Evropské unie byl ovšem tento zákon v roce 2001 přepracován. Tady ovšem vzniká zásadní problém.
Mnohé stavby totiž byly naplánovány ještě před tímto datem, vyhodnocení vlivů na životní prostředí mají podle starého zákona. Jenže stavět se ještě nezačaly, většinou proto, že na ně dříve nebyly peníze. Evropská unie teď požaduje vypracování nové studie EIA, jinak na stavby odmítá uvolnit peníze z eurofondů.
Vládě se nepodařilo vyjednat v Bruselu výjimku. Pro dopravní stavby, mezi které patří třeba dálnice D3 od Českých Budějovic na hranice s Rakouskem nebo dálnice D6 z Prahy do Karlových Varů, se tak bude muset nechat vypracovat nová EIA.
Podívejte se na přehled zde."Celou výstavbu to zpozdí o měsíce, možná i o roky," přiznal v pořadu Vaše téma generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa. Podle něj dříve posouzení trvalo i 60 měsíců. Teď by to ale mohlo být výrazně jednodušší, neboť se posuzuje již jednou posuzovaná stavba. Ministerstvo životního prostředí by podle Kroupy mohlo zvládnout celý proces i za 6 měsíců od převzetí projektové dokumentace.
A jakých staveb se problémy s EIA týkají? Mezi zasaženými stavbami jsou i klíčové projekty jako výstavba dálnice D3 na hranice s Rakouskem, dálnice D35, která by v budoucnu měla tvořit další propojení Prahy a Ostravy, nebo silniční okruh kolem Prahy, tedy dálnice D0.
Neplatná EIA se týká i některých rozestavěných staveb. Mezi nimi také posledního úseku dálnice D8 přes České středohoří, který by měl být v prosinci dokončen, dálnice D4 u Příbrami nebo dálnice D1 z Přerova do Lipníku nad Bečvou. Těchto staveb se ale zpoždění týkat nemělo a ŘSD nadále doufá, že například dokončení dálnice D8 stihne v termínu, tedy do konce letošního roku.
Potíže s EIA jsou špatnou zprávou také pro některá města, která už vyhlížela výstavbu obchvatu. Neplatná EIA se kromě silničního okruhu kolem Prahy týká také druhé části obchvatu Chrudimi, obchvatů Frýdku-Místku, Znojma, Otrokovic či Nové Paky.
Ministerstvo dopravy se už snaží problémy s EIA aktivně řešit. "ŘSD zadalo na pokyn Ministerstva dopravy u většiny dotčených staveb opakování jarních biologických průzkumů jako nezbytného podkladu pro dokumentaci EIA. Posouzení vlivu na životní prostředí bude probíhat paralelně s dalšími kroky v přípravy stavby - výkupy, přípravou dokumentace pro stavební povolení, archeologickými průzkumy a případně s výběrem zhotovitele. Příprava staveb tedy nebude během procesu EIA "zmražena", čímž bude u drtivé většiny z nich reálný dopad na zahájení stavby minimalizován," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Ministerstvo také navrhlo postup, jak zajistit plné využití prostředků z Operačního programu doprava. Peníze, které měly z eurofondů mířit na dopravní stavby, tak budou využity například na modernizaci vozového parku na železnici.
Související
Počasí zavinilo potíže v dopravě. Až 10 centimetrů sněhu, stále platí výstraha
Dálniční známky v lednu zdraží. Možná naposledy, naznačují strany příští vlády
doprava , Stavebnictví , Silnice
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Experti rozebrali chování prince Harryho. Návrat domů není vyloučen
před 2 hodinami
Papír s informací o růstu důchodů už nepřijde každému, upozornil úřad
před 3 hodinami
V USA padl první trest v případu smrti herce Matthewa Perryho
před 4 hodinami
Nedorozumění vedlo k policejnímu zásahu ve škole v Praze
Aktualizováno před 5 hodinami
Zemřel populární moderátor Patrik Hezucký
před 6 hodinami
Německo schválilo dobrovolnou vojenskou službu. Čekají se protesty mladých
před 7 hodinami
Obchod roku: Vzniká obří streamovací gigant, Netflix kupuje Warner Bros., HBO a CNN
před 8 hodinami
Trump varuje Evropu před „civilizačním vymazáním“. V novém dokumentu kritizuje EU i migraci
před 8 hodinami
Občanské demokraty čeká kritické období. Kuba mohl svůj odchod dohodnout s Babišem, tvrdí analytik
před 9 hodinami
Pomoc Ukrajině je i v našem zájmu, prohlásil Rutte před summitem NATO
před 9 hodinami
Nejdůležitější je nezpanikařit. Hasiči pro EZ radí, jak prožít advent v bezpečí a bez požárů
před 10 hodinami
Izrael v Eurovizi zůstane, ohlásila EBU. Čtyři země budou největší soutěž světa bojkotovat
před 10 hodinami
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
před 11 hodinami
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
před 12 hodinami
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
před 12 hodinami
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
před 13 hodinami
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
před 13 hodinami
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
před 14 hodinami
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
před 15 hodinami
Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu
Německý kancléř Friedrich Merz odcestuje v pátek večer do Bruselu, aby se pokusil přesvědčit belgické vedení k podpoře půjčky pro Ukrajinu ve výši 165 miliard eur. Tato reparační půjčka má být financována z peněžní hodnoty zmrazených ruských státních aktiv, které jsou uloženy na belgickém území. Merz zrušil své původní cestovní plány do Osla, aby se mohl zúčastnit klíčové večeře s belgickým premiérem Bartem De Weverem a předsedkyní Evropské komise Ursulou von der Leyenovou.
Zdroj: Libor Novák