Ministerstvo dopravy za roční fungování současné vlády premiéra Andreje Babiše (ANO) rozhýbalo legislativu k urychlení dopravních staveb, musí v tom však pokračovat. Samotná výstavba je stále pomalá. Tak hodnotí působení vlády v dopravě dopravní experti, které oslovila ČTK. Odborníci uvedli, že současného ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (za ANO) čeká v následujícím období spousta práce.
Současná vláda začala úřadovat před rokem na konci června. Do konce dubna byl v čele resortu dopravy Dan Ťok, který byl ministrem dopravy už od prosince 2014. Na jaře ho vystřídal Vladimír Kremlík.
Nejpozitivněji dopravní odborníci hodnotili posun v legislativě, která by měla urychlit dopravní výstavbu. Jde především o novelu zákona o urychlení dopravních staveb a připravovaný stavební zákon, které by měly zjednodušit zejména úřední proces přípravy staveb, například snadnějším výkupem pozemků. "Je to však jen začátek, další změny musí následovat a budou muset být ještě razantnější," uvedl předseda Dopravní sekce Hospodářské komory Emanuel Šíp.
Prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák ovšem poukázal na problémy s přípravou staveb, kterou podle něj brzdí procesní chyby nebo špatná vyjednávání s majiteli pozemků. I přesto podle něj ministerstvo dopravy za poslední rok odvedlo velký kus práce. Šíp doufá, že procesní problémy vyřeší nové vedení Ředitelství silnic a dálnic, kde Pavol Kováčik v květnu vystřídal na pozici generálního ředitele Jana Kroupu.
Jedním z dalších cílů vlády bylo zprovoznit 210 kilometrů dálnic, a to včetně 100 kilometrů D1. To je však vzhledem k současnému tempu podle Hanáka těžko splnitelný cíl, reálnější je podle něj spíše 50 kilometrů nových dálnic. D1 pak za novou dálnici nepovažuje. Hlavní ekonom společnosti Czech Fund Lukáš Kovanda k tomu uvedl, že Česko ve výstavbě nadále zaostává za okolními státy a neumí využít svůj hospodářský růst. Loni byly v Česku otevřeny čtyři kilometry dálnic, letos by to mělo být 26 kilometrů.
Odborníci naopak ocenili pokrok v přípravách vysokorychlostních železnic, kde stát v současnosti zpracovává studie proveditelnosti několika tratí. "Sice je to teprve začátek, ale konečně se pro to začalo něco dělat," podotkl Šíp. Posun v přípravě rychlodráh zmínil i hlavní ekonom BH Securities Štěpán Křeček, podle kterého jsou však přípravy stále pomalé a poukázal na termín stavby první rychlotratě v roce 2025. "To výborně ilustruje, jak nízké cíle si na ministerstvu stanovují," uvedl. Podle Hanáka by vláda měla na železnici věnovat větší zastání nákladní dopravě.
Pochybnosti zůstávají kolem spuštění nového mýtného systému od roku 2020. Ten připravuje konsorcium CzechToll/SkyToll, které uspělo v tendru, ovšem konkurenční společnost Kapsch, která je současným provozovatelem mýta, se snaží ještě výsledek tendru zvrátit u soudu. "Současná situace pouze zvyšuje nejistotu mezi dopravci," řekl k tomu Hanák.
Celkové hodnocení expertů prvního roku vlády v dopravě je proměnlivé. V některých ohledech, jako je právě legislativa, podle nich nastal posun, v praxi jsou však výsledky zatím pomalé. Podle Kovandy by vláda neměla tříštit svůj zájem o projekty typu Dunaj Odra Labe a zaměřit se na výraznější změny ve výstavbě dálnic a železnic.
Související
Ceny dálničních známek od ledna vzrostou, potvrdilo ministerstvo
První český PPP projekt je hotový. Dálnici D4 prodloužil o desítky kilometrů
Ministerstvo dopravy , Dálnice
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Příměří se rozpadá. Pákistán a Afghánistán spolu na hranicích bojují, civilisté prchají
před 2 hodinami
Podzim v prosinci. Meteorologové přinesli předpověď na příští týden
před 6 hodinami
OBRAZEM: Mikuláš se svou partou čertů a andělů si podmanil ulice Prahy
včera
Experti rozebrali chování prince Harryho. Návrat domů není vyloučen
včera
Papír s informací o růstu důchodů už nepřijde každému, upozornil úřad
včera
V USA padl první trest v případu smrti herce Matthewa Perryho
včera
Nedorozumění vedlo k policejnímu zásahu ve škole v Praze
Aktualizováno včera
Zemřel populární moderátor Patrik Hezucký
včera
Německo schválilo dobrovolnou vojenskou službu. Čekají se protesty mladých
včera
Obchod roku: Vzniká obří streamovací gigant, Netflix kupuje Warner Bros., HBO a CNN
včera
Trump varuje Evropu před „civilizačním vymazáním“. V novém dokumentu kritizuje EU i migraci
včera
Občanské demokraty čeká kritické období. Kuba mohl svůj odchod dohodnout s Babišem, tvrdí analytik
včera
Pomoc Ukrajině je i v našem zájmu, prohlásil Rutte před summitem NATO
včera
Nejdůležitější je nezpanikařit. Hasiči pro EZ radí, jak prožít advent v bezpečí a bez požárů
včera
Izrael v Eurovizi zůstane, ohlásila EBU. Čtyři země budou největší soutěž světa bojkotovat
včera
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
včera
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
včera
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
včera
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
včera
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
Česko bude v úterý mít nového premiéra, až prezident Petr Pavel jmenuje Andreje Babiš (ANO), který ve čtvrtek představil řešení svého střetu zájmů. Podle lídra Pirátů Zdeňka Hřiba měl Babiš prodat Agrofert, pokud chce být předsedou vlády. Pochybnosti vyjádřili i další opoziční politici.
Zdroj: Jan Hrabě