Na platformě iVysílání odpremiéroval seriál Vlastně se nic nestalo. Ten tematizuje digitální prostředí aplikace OnlyFans, kde tvůrci a tvůrkyně za poplatky dodávají svým odběratelům exkluzivní content, většinou erotického druhu. Ve skutečnosti však seriálu o tuto problematiku příliš nejde a tvůrci se soustředí na linii vztahového dramatu.
Originální produkce platformy iVysílání nadále pokračuje v progresivnějším ladění, které je pomyslnou opozicí lineárního vysílání České televize. Dává prostor současným tématům a mladším tvůrcům. Z dokumentární tvorby můžeme zmínit vynikající a revidující minisérii Kronika orgasmu, hraná tvorba pak přinesla citlivé i dynamické zpracování konsentu Pět let a extravagantně stylizované Adikts, zpracovávající problematiku drog. Vlastně se nic nestalo se pouští do komplikované tematiky sociálních sítí a fenoménu OnlyFans, který si spojujeme především s erotickými fotkami a videi, jež tvůrci a tvůrkyně uživatelům za poplatek poskytují. Stojí především na budování parasociálního vztahu, jenž klasická pornografie nemůže poskytnout.
Série od režiséra Jana Vejnara, který loni s Tomášem Pavlíčkem natočil oceňovanou multižánrovou komedii Přišla v noci, si jen několik dní zpátky odnesla cenu z prestižního televizního festivalu Prix Italia. V šesti epizodách se soustředí na vztah Žofie (Denisa Barešová) a Romana (Jiří Chadraba), který prochází krizí a poslední kapkou je pro Žofii zjištění, že Roman si na OnlyFans několik profilů předplácí. Tomu předcházelo i společné setkání se Žofiinou známou Andreou (Elizaveta Maximová), která se po účinkování v reality show snaží najít v mediálním světě a jednou z cest je právě OnlyFans. Zatímco Roman se po rozchodu uzavírá do sebe a hledá vnitřní cestu, Žofie se po frustrujícím zaměstnání rozhodne taktéž zkusit rozjet OnlyFans.
Seriál není primárně o OnlyFans, problematiku jen naťukává a v zásadě ji využívá jako stavební kámen pro exploraci dysfunkčního vztahu. Když Žofie objeví, že Roman si předplácí OnlyFans, je to spíš pouhá záminka k rozchodu. Vztah již dlouhou dobu stagnuje a začínáme jej sledovat v pokročilé fázi rozkladu, což si dvojice po sedmi letech neumí, nebo nechce přiznat. I když by se tedy mohlo zdát rozhodnutí Žofie Romana opustit unáhlené, ve skutečnosti jde jen o přetrhnutí dlouhodobě popraskaného pouta. Tvůrci se tak snaží o autentickou vztahovku, lpějící na surových dialozích a uvěřitelných situacích.
S ohledem na tyto tendence je zarážející, že se Žofie tak rychle vrhne do tvorby OnlyFans contentu. Snaží se to Romanovi tímto způsobem vrátit? Vidí po neuspokojivé práci možnost zisku? Naplňuje jí tvorba tohoto obsahu? O motivacích Žofie se můžeme jen domnívat, tvůrci nám k jejímu pochopení nedávají mnoho klíčů. Struktura rámovaná vztahovým kolapsem se rozpadá ve chvíli kdy se dvě epizody odchýlí k perspektivě Andrey. Její linie bolavě ohledává možnosti osobního naplnění a osciluje k širším souvislostem. Reflektuje, jak těžká je úloha ženy v mediálním prostředí, jak absurdní nároky jsou na ni kladené, stejně jako zneužívání moci. Tvůrci u všech předestřených témat volí určitou ambivalenci, stejně jako u postav.
Samotná problematika OnlyFans je i vzhledem k vztahovému zaostření projektu povrchní, což je v pořádku. Nelze se však ubránit dojmu, že ačkoli se tvůrci moralizaci vyhýbají, jakoby mezi řádky tvrdili, že pokud někdo na platformě tvoří, případně ji využívá, nikdy nemůže být úplně šťastný. Jak vstup na OnlyFans Žofii ovlivňuje se takřka nedozvídáme. Série tak občas neví, o čem chce vlastně vyprávět. I když jde o podmanivou vztahovku, v rámci aktuálního tématu jde o spíše promarněnou příležitost. To jde na vrub i celkové stopáži, kdy je formát dvacetiminutových epizod až příliš úzký pro komplexnější větvení. Snaha o košatější vyprávění ve zvoleném formátu zkrátka nefunguje.
V zásadě se setkáváme s množstvím načrtnutých motivů, ať už jde o mýtus ideálu krásy, křehkost soudobých vztahů v digitálním světě, hledání sebevědomí, sexfluencingu či absurdnost a zhýralost korporátního prostředí. Všechny ale zůstávají pouze nakousnuté. Civilní herecké výkony a subtilní režie jsou však dostatečnou kompenzací, aby série nabídla dostatek podnětů a punc svěží autenticity. V dílčích momentech je Vlastně se nic nestalo podmanivé a křehké. Jako celek ale naráží na limity “sitcomového” formátu. Nad sympatickým počinem tak visí zklamání spojené s Českou televizí, jež obdobným projektům nedopřeje plnotučný formát a rozpočet. Materiálu pro něj mají tvůrci dost. A argument, že mladí lidé neukoukají delší formáty, je vzhledem k popularitě seriálů jako Sexuální výchova či Stranger Things skutečně irelevantní.
Hodnocení: 60 %
Režie: Jan Vejnar
Scénář: Jan Vejnar, Darja Miková
Hrají: Denisa Barešová, Elizaveta Maximová, Jiří Chadraba, Simona Lewandowská, Lukáš Hejlík, Eva Leinweberová
Česká premiéra: 29. září 2024
Platforma: iVysílání
Související
RECENZE: Životopis The Apprentice naštval Donalda Trumpa a vykresluje jeho vzestup
RECENZE: Dcera národa reviduje národní obrození mladistvou perspektivou. Daří se to?
recenze , Vlastně se nic nestalo (seriál) , Česká televize , seriály
Aktuálně se děje
včera
Ceny energií se příští rok změní. Distributoři zveřejnili nové ceníky
včera
Rusko na Ukrajině postupuje. Hlásí další úspěch u Doněcku i v Charkovské oblasti
včera
Válečný zločin. Izrael se podle HRW dopouští etnické čistky
včera
Ministr Válek je po operaci nádoru prostaty
včera
Trump může boj s oteplováním omezit. Firmy se ale nedají, tvrdí Bidenův člověk
včera
Rusko je ochotno s Trumpem jednat o ukončení války na Ukrajině. Má ale podmínku
včera
Jak rychle se mění počasí? Za tři roky zmizelo v jediné zemi tisíc ledovců
včera
Evropu čekají těžké dny, říká ke zvolení nepředvídatelného Trumpa publicista Marjanovič
včera
Peking se obává Trumpova hněvu. Lídři z celého světa míří na dva významné summity plní nejistoty
včera
Izrael začal radit Trumpovi, co má dělat
včera
Kde sehnat bilion dolarů na boj s extrémním počasím? V hlavách lídrů se rodí plán
včera
COP29: Změna klimatu je podle Argentiny socialistická lež. Alijev obvinil Macrona ze zabíjení lidí
včera
Ukrajina má být „měsíce“ od vývoje vlastní jaderné zbraně. Kyjev zareagoval
včera
Počasí se otepluje rychleji, než se čekalo? Nové výpočty vědců ukazují, že lidstvo v boji s oteplováním selhalo
včera
V uzavřeném dole trpí hlady tisíce horníků. Pomoc jim nepošleme, vzkazuje jihoafrická vláda
včera
O počasí nám nejde, ale využijeme ho. Politico zmapovalo, jak Slovensko či Maďarsko zneužily COP29
včera
"Ruská válečná loď, jdi do p**ele." Výrokem ukrajinské armády se zabýval i Evropský soudní dvůr
včera
Izrael porušil 50 let starou dohodu. Potají mění nárazníkovou zónu
včera
Chudé státy potřebují na změny počasí bilion dolarů ročně. Zaplaťte hned, nebo bude hůř, vyzvali experti svět
včera
Dominika Feriho převezli zpět do vězení. Ke zranění mělo dojít jinak
Exposlanec Dominik Feri, který si odpykává tříletý trest odnětí svobody za znásilnění dvou dívek a jeden další pokus o znásilnění, je zpátky v teplické nemocnici. V uplynulých dnech ji vyměnil za prostředí vězeňské nemocnice v Praze na Pankráci, protože panovaly obavy z možné nákazy virem HIV.
Zdroj: Jan Hrabě