V Liberci právě skončil největší festival animovaného filmu u nás. Zastřešujícím motivem letos bylo sci-fi. Jeden ze soutěžních celovečerních filmů s výstižným názvem Boys Go to Jupiter si se zastřešujícím žánrem velmi subtilně a humorně pohrává. Skrze simplifikovanou estetiku a práci s nostalgickou prchavostí nabízí silnou a nevtíravou reflexi dospívání v (nejen) dnešním světě.
Počítačovou 3D animací v programu Blender vytvořený snímek Boys Go to Jupiter odpremiéroval loni na newyorském festivalu Tribeca. Jde o celovečerní debut režiséra Julian Glander, který si napříč mediálními formáty vyvinul specifickou estetiku. Ta je simplifikovaná, spoléhá na jednolité textury, silné syté barvy a navozuje zvláštním způsobem uklidňující nostalgický pocit. Dala by se přirovnat k jednoduchým mobilním hrám pro děti, jejichž modely prostředí a postav asociují digitální plastelínu.
Boys Go to Jupiter rozpínají podmanivou reimaginaci předměstí Floridy, kde je zdánlivě možné vše. V zahrádkách se plazí podivný mimozemský živočich, mimozemské žížalky hodnotí lidské jídlo, městskou dominantou je stánek s obří sochou hotdogu, maminka uznávané a striktní odbornice na ovocené džusy je velryba. Bizarně nádherná animace dělá z těchto postav a situací zcela normální a do světa pasující prvky. Nejvíce nemožnou skutečností je dospívání.
Právě se přehrává: Boys Go to Jupiter - trailer
Boys Go to Jupiter - trailer Video: YouTube
Vyprávění sleduje Billyho – chlapce rozkročeného mezi dětským světem, který ztělesňuje jeho mladší parta kamarádů, a tíhou dospělého života, kdy je nucen si vydělávat monotónní prací. Jakkoli brilantním a s čísly obdivuhodně pracujícím studentem byl, rozhodl se školu opustit, aby mohl vydělávat. Na segwayi rozváží jídlo, u zákazníků pronáší povinné korporátní fráze a v rozvážecí aplikaci hromadní virtuální peníze. Vydělává, aby mohl splatit své sestři dluh za bydlení.
Jakkoli blízké okolí podporuje jeho znalosti, vyprázdněná motivační videa o násobení zisku jeho vnímání světa ovládnou. Film subtilně a nenuceně reflektuje tíhu vyrůstání v kapitalistickém světě. Individualismus rozvíjejících se osobností je potlačený. Jediným cílem je pro Billyho vydělávat, zatímco zapomíná na pomíjivé životní radosti. Ze všech stran je obklopován tvrzením, že pro hraní si a zábavu v životě nemá být místo. Dospěláci ztratili cit pro empatii a samotný život, objevuje se u nich jen chvilkově.
Tím, kdo Billyho učí humanismu a skutečnému cítění, je paradoxně roztomile bizarní mimozemský živočich donutového tvaru. Čistá prezence živočicha a potřeba se o něj starat vedou Billyho ke kořenům, navzdory jazykové bariéře. Mimozemšťané obdivují lidskou kulturu a váží si ji, zatímco lidé na své hodnoty zapomněli. Všemu vládnou úderné fráze, přemrštěná očekávání na vyrůstající generaci a rozplývající se blízkost.
Glander zakonzervovává atmosféru příznačnou pro teenagerské komedie nultých let, při jejichž zpětném sledování generace Z může cítit určitý závan nostalgie, kterou zároveň proplétá se symptomy digitálního světa. Ačkoli Billy také projde zamilováním se, provádí s kamarády různé rošťárny a žije v takřka idylickém prostředí, nad vším se vznáší těžce verbalizovaný mrak melancholie. Dospívající ztrácí svobodný a nutný nárok na samotné mládí.
Film je ze své podstaty radostným ohledávání animované tvorby, jež do sebe jako pomyslná houba nasává množství popkulturních i technologických vlivů. Představuje konvencemi nesvázaný a autorsky svébytný tvar, který z tradice kinematografie sice v dílčích ohledech čerpá, mnohem více má však blíže k estetice internetové a videoherní tvorby a absurdnímu humoru dnešní mladé generace, což podtrhuje i fakt, že protagonistu namluvila TikToková hvězda Jack Corbett.
Vyprávění čeří úsměvné mikrosituace a především přestřelené písničky. V nich mimozemská žížalka fiktivní řečí zpívá o oblíbených špagetách, případně se dočkáme skladby o tom, jak babička zakopla v koupelně a umřela. Boys Go to Jupiter se daří evokovat pocit něčeho, co jsme v kinech ještě neviděli, stejnou měrou ale vyvolává familiární pocity něčeho niterně zemitého a ztotožnitelného, na co jsme už pod tíhou každodenního života a kapitalistické mašinérie možná zapomněli.
Pomáhá v nás objevovat zápal a nadšení pro ty nejmenší filmové i životní radosti, činí tak ale neokoukaným a nevtíravým způsobem. Nepředkládá velké životní pravdy zažrané v úderných monolozích, proti kterým vlastně explicitně bojuje. Nalézá emoce v surreálně stylizované zápletce plastelínového fikčního světa a paradoxně lidských a autentických dialozích o těch nejvšednějších věcech.
Závěrečné poselství, kdy Billy zjistí, že skutečně šťastný může být pouze za hranicemi skutečného a pragmatismem zatíženého světa, povyšuje inspirativní indie film na silné a po závěrečných titulcích dlouho doznívající dílo. Doufejme, že film k nám dorazí alespoň na streamu, případně v omezené kinodistribuce či v rámci další filmové přehlídky. Jde totiž o potřebný protipól mainstream určující animace, jež dokáže být široce přístupná a zároveň neokoukaná.
Hodnocení: 80 %
Režie: Julian Glander
Scénář: Julian Glander
Mluvi: Elsie Fisher, Janeane Garofalo, Tavi Gevinson, Julio Torres, Sarah Sherman, Cole Escola, Joe Pera, River L. Ramirez, Eva Victor
Česká premiéra: 6. až 11. května 2025 na festivalu Anifilm
Související

RECENZE: Kotrmelce pana herce. Další unavené rýmovačky vysílají v telce

RECENZE: Vraždění upírů v rytmu černošské hudby. Hříšníci jsou eruptivním kino zážitkem
recenze , Boys Go to Jupiter (film) , filmy , animovaný film , Anifilm (Mezinárodní festival animovaných filmů v Třeboni)
Aktuálně se děje
Aktualizováno před 32 minutami

Amerikou otřásá útok na politiky. Dva lidé zemřeli, pachatel je na útěku
před 49 minutami

Netanjahu mluví o cestě do Teheránu. Írán couvá z jednání o jaderné dohodě
před 2 hodinami

Zvláštní britská tradice. Slavily se narozeniny krále, i když je má až v listopadu
před 3 hodinami

Reprezentanti do 21 let v úvodním vystoupení na ME nestačili na Anglii
před 3 hodinami

Írán varuje i Brity a Francouze. Nepomáhejte Izraeli, vzkazuje Teherán
před 4 hodinami

Calexit: Může Kalifornie opustit americkou federaci? Na Trumpa se zlobí opakovaně
před 5 hodinami

Bráníme se. Američané nám dali volné ruce, zní z Izraele
před 6 hodinami

Tropické počasí vyvolá další bouřky. Platí varování
před 6 hodinami

Teherán se může připravit. Izraelci mají plán, potvrdili ale další oběť
před 8 hodinami

Můžou za to demokraté i republikáni, říká Schwarzenegger k aktuální situaci v USA
před 8 hodinami

Slavia pohřešuje kustoda mistrovského týmu. Policie ho hledá už několik dní
před 9 hodinami

Írán se nebojí. Varuje i Američany, hrozí jeden z nejhorších možných scénářů
před 10 hodinami

Přeživší z letu Air India promluvil. Pořád tomu nemůže uvěřit
před 10 hodinami

Vodácká předpověď počasí. Experti řekli, jak na tom jsou české řeky
před 11 hodinami

Izrael potvrdil nejméně dva mrtvé. Írán čelí dalším leteckým úderům
před 12 hodinami

Víkendové počasí bude tropické. Teploty překročí třicítku
včera

USA a spojenci pomáhali s odražením íránských raket. Izrael chystá masivní odvetu
včera

Protesty by zvládly místní složky policie. Nasazení gardy a mariňáků je Trumpova politická hra, říká Ringlerová
Aktualizováno včera

Mimořádná zpráva Íránská odveta začala. Celé území Izraele se ocitlo palbou, na zemi zamířily stovky raket
včera
Indie našla černou skříňku ze zříceného letadla Air India
Vyšetřovatelé v Indii nalezli černou skříňku letadla Air India, které ve čtvrtek havarovalo krátce po startu z mezinárodního letiště Sardar Vallabhbhai Patela v Ahmedábádu. Letoun, mířící do Londýna, se zřítil do obytné čtvrti jen 60 sekund po vzletu, přičemž zahynulo 241 z 242 lidí na palubě. Tragédii nepřežilo ani nejméně osm lidí na zemi.
Zdroj: Libor Novák