V Liberci právě skončil největší festival animovaného filmu u nás. Zastřešujícím motivem letos bylo sci-fi. Jeden ze soutěžních celovečerních filmů s výstižným názvem Boys Go to Jupiter si se zastřešujícím žánrem velmi subtilně a humorně pohrává. Skrze simplifikovanou estetiku a práci s nostalgickou prchavostí nabízí silnou a nevtíravou reflexi dospívání v (nejen) dnešním světě.
Počítačovou 3D animací v programu Blender vytvořený snímek Boys Go to Jupiter odpremiéroval loni na newyorském festivalu Tribeca. Jde o celovečerní debut režiséra Julian Glander, který si napříč mediálními formáty vyvinul specifickou estetiku. Ta je simplifikovaná, spoléhá na jednolité textury, silné syté barvy a navozuje zvláštním způsobem uklidňující nostalgický pocit. Dala by se přirovnat k jednoduchým mobilním hrám pro děti, jejichž modely prostředí a postav asociují digitální plastelínu.
Boys Go to Jupiter rozpínají podmanivou reimaginaci předměstí Floridy, kde je zdánlivě možné vše. V zahrádkách se plazí podivný mimozemský živočich, mimozemské žížalky hodnotí lidské jídlo, městskou dominantou je stánek s obří sochou hotdogu, maminka uznávané a striktní odbornice na ovocené džusy je velryba. Bizarně nádherná animace dělá z těchto postav a situací zcela normální a do světa pasující prvky. Nejvíce nemožnou skutečností je dospívání.
Právě se přehrává: Boys Go to Jupiter - trailer
Boys Go to Jupiter - trailer Video: YouTube
Vyprávění sleduje Billyho – chlapce rozkročeného mezi dětským světem, který ztělesňuje jeho mladší parta kamarádů, a tíhou dospělého života, kdy je nucen si vydělávat monotónní prací. Jakkoli brilantním a s čísly obdivuhodně pracujícím studentem byl, rozhodl se školu opustit, aby mohl vydělávat. Na segwayi rozváží jídlo, u zákazníků pronáší povinné korporátní fráze a v rozvážecí aplikaci hromadní virtuální peníze. Vydělává, aby mohl splatit své sestři dluh za bydlení.
Jakkoli blízké okolí podporuje jeho znalosti, vyprázdněná motivační videa o násobení zisku jeho vnímání světa ovládnou. Film subtilně a nenuceně reflektuje tíhu vyrůstání v kapitalistickém světě. Individualismus rozvíjejících se osobností je potlačený. Jediným cílem je pro Billyho vydělávat, zatímco zapomíná na pomíjivé životní radosti. Ze všech stran je obklopován tvrzením, že pro hraní si a zábavu v životě nemá být místo. Dospěláci ztratili cit pro empatii a samotný život, objevuje se u nich jen chvilkově.
Tím, kdo Billyho učí humanismu a skutečnému cítění, je paradoxně roztomile bizarní mimozemský živočich donutového tvaru. Čistá prezence živočicha a potřeba se o něj starat vedou Billyho ke kořenům, navzdory jazykové bariéře. Mimozemšťané obdivují lidskou kulturu a váží si ji, zatímco lidé na své hodnoty zapomněli. Všemu vládnou úderné fráze, přemrštěná očekávání na vyrůstající generaci a rozplývající se blízkost.
Glander zakonzervovává atmosféru příznačnou pro teenagerské komedie nultých let, při jejichž zpětném sledování generace Z může cítit určitý závan nostalgie, kterou zároveň proplétá se symptomy digitálního světa. Ačkoli Billy také projde zamilováním se, provádí s kamarády různé rošťárny a žije v takřka idylickém prostředí, nad vším se vznáší těžce verbalizovaný mrak melancholie. Dospívající ztrácí svobodný a nutný nárok na samotné mládí.
Film je ze své podstaty radostným ohledávání animované tvorby, jež do sebe jako pomyslná houba nasává množství popkulturních i technologických vlivů. Představuje konvencemi nesvázaný a autorsky svébytný tvar, který z tradice kinematografie sice v dílčích ohledech čerpá, mnohem více má však blíže k estetice internetové a videoherní tvorby a absurdnímu humoru dnešní mladé generace, což podtrhuje i fakt, že protagonistu namluvila TikToková hvězda Jack Corbett.
Vyprávění čeří úsměvné mikrosituace a především přestřelené písničky. V nich mimozemská žížalka fiktivní řečí zpívá o oblíbených špagetách, případně se dočkáme skladby o tom, jak babička zakopla v koupelně a umřela. Boys Go to Jupiter se daří evokovat pocit něčeho, co jsme v kinech ještě neviděli, stejnou měrou ale vyvolává familiární pocity něčeho niterně zemitého a ztotožnitelného, na co jsme už pod tíhou každodenního života a kapitalistické mašinérie možná zapomněli.
Pomáhá v nás objevovat zápal a nadšení pro ty nejmenší filmové i životní radosti, činí tak ale neokoukaným a nevtíravým způsobem. Nepředkládá velké životní pravdy zažrané v úderných monolozích, proti kterým vlastně explicitně bojuje. Nalézá emoce v surreálně stylizované zápletce plastelínového fikčního světa a paradoxně lidských a autentických dialozích o těch nejvšednějších věcech.
Závěrečné poselství, kdy Billy zjistí, že skutečně šťastný může být pouze za hranicemi skutečného a pragmatismem zatíženého světa, povyšuje inspirativní indie film na silné a po závěrečných titulcích dlouho doznívající dílo. Doufejme, že film k nám dorazí alespoň na streamu, případně v omezené kinodistribuce či v rámci další filmové přehlídky. Jde totiž o potřebný protipól mainstream určující animace, jež dokáže být široce přístupná a zároveň neokoukaná.
Hodnocení: 80 %
Režie: Julian Glander
Scénář: Julian Glander
Mluvi: Elsie Fisher, Janeane Garofalo, Tavi Gevinson, Julio Torres, Sarah Sherman, Cole Escola, Joe Pera, River L. Ramirez, Eva Victor
Česká premiéra: 6. až 11. května 2025 na festivalu Anifilm
29. května 2025 12:56
Nové tváře Bradavic. Víme, kdo ztvární Harryho, Hermionu a Rona v chystaném seriálu
Související

RECENZE: Kotrmelce pana herce. Další unavené rýmovačky vysílají v telce

RECENZE: Vraždění upírů v rytmu černošské hudby. Hříšníci jsou eruptivním kino zážitkem
recenze , Boys Go to Jupiter (film) , filmy , animovaný film , Anifilm (Mezinárodní festival animovaných filmů v Třeboni)
Aktuálně se děje
před 1 hodinou

Tragická nehoda otřásla Slovenskem. Srazila se tři auta, čtyři mrtví
před 2 hodinami

Tusk čelí hlasování o důvěře. Chce potvrdit pozici po porážce Trzaskowského
před 3 hodinami

Autobus s dětmi narazil na Jesenicku do stromu. Zranilo se více než 15 lidí
před 4 hodinami

Desítky tisíc důchodů čeká další změna. Úřad ji oznámí dopisem
před 4 hodinami

Američané už mají Trumpa dost. Mluví o občanské válce, mnozí prchají ze země
před 5 hodinami

Zemětřesení u Rhodosu otřáslo Středomořím. V Turecku zemřelo dítě
před 6 hodinami

Blažek se rozhodl. V politice nebude pokračovat ani jako poslanec
před 6 hodinami

Babiš chce hlasovat o nedůvěře vládě. Dělají z nás banánovou republiku, prohlásil
před 7 hodinami

Středeční počasí: V Česku opět udeří bouřky. Není vyloučen nejvyšší stupeň varování
před 8 hodinami

Kerčský most terčem dalšího útoku. Ukrajinci na pilíře rozmístili přes tunu výbušnin
před 8 hodinami

Prezident Pavel zkritizoval vládu za bitcoinovou kauzu: Je to velký průšvih, prohlásil
před 8 hodinami

Stát z toho má miliardu a já ani korunu, jen demisi. Odcházím jako zpráskaný pes, stěžuje si Blažek
před 9 hodinami

Ruská armáda postupuje. Čtvrtmilionové město Sumy je na dostřel dronů
před 10 hodinami

Politico: Bitcoinový skandál od drogového dealera může ovlivnit české volby
před 10 hodinami

Euro není všelék, Bulharsko zůstane chudší zemí EU. Ekonom bilancuje (ne)výhody možného českého vstupu do eurozóny
před 10 hodinami

FESTMICHAEL 2025: studenti jako hrdinové dnešní doby
před 11 hodinami

Tajemný vlivný muž stojící za Zelenským: Andrij Jermak tahá za nitky, sklání se před ním i jeho odpůrci
před 12 hodinami

Ministryní spravedlnosti bude Eva Decroix. Fiala svolává Bezpečnostní radu státu
před 12 hodinami

Nizozemská vláda se rozpadla. Wildersova krajně pravicová strana opustila koalici
před 13 hodinami
Policie opět otevřela případ zmizelé Madeleine McCannové. Začalo nové pátrání
V portugalském letovisku Praia da Luz se znovu rozbíhá pátrání po zmizelé britské dívce Madeleine McCannové. Němečtí policisté se aktuálně soustředí na více než dvacet pozemků ve východní části města, přičemž oblast zahrnuje i okolí chaty, kde žil hlavní podezřelý Christian B. Zásahové jednotky a kriminalisté doufají, že právě tato oblast by mohla nabídnout nové indicie v případu, který již téměř dvě desetiletí zůstává nevyřešený.
Zdroj: Libor Novák