RECENZE: Kotrmelce pana herce. Další unavené rýmovačky vysílají v telce

Česká televize se po zvýšení koncesionářských poplatků vrací s cyklem, jehož znaky jsou banální rýmovačky v názvech titulů a snaha o humor pramenící ze zdánlivě trpkých a nezáviděníhodných situací. Po čtveřici televizních filmů z roku 2022 teď vysílá další trojici. Opět jde o nijaký a zpátečnický zážitek.

Kreativní producent Jaroslav Sedláček ve spolupráci se scenáristou Markem Epsteinem a režisérem Jiřím Vejdělkem před třemi lety vyprodukoval čtveřici televizních filmů Bezva zuby na zásnuby, Ledviny bez viny, S písní v tísni a Ruce v záruce. Ty s nádechem lidově zemitého humoru založeném na rádoby úderných dialozích nabídly výjev mladíka, který svou potenciální homosexuální orientaci hodlá ozkoušet anální penetrací, situaci, kde mamánek bojuje se svou matkou, jež mu brání ve vztahu s mladší ženou, nebo peripetie, jimiž si musela projít kariéristka poté, co si zlomila obě ruce. Pojítkem tak má být zápas se zdravotními komplikacemi. Pomyslné nedělní chvilky veršování zdánlivě upomínají na tradici oblíbených Bakalářů.

Tento cyklus však není založený na anekdotickém vyprávění a mikrosituacích. S hodinovou stopáží má ambice větvit komplikovanější příběh a především se snaží o humornou reflexi aktuálních problematik, jež hýbou společností. Je cítit snaha o ohýbání stereotypů, což se však s karikaturní podstatou všech postav takřka vylučuje. Výsledkem je nijaká a komediálně unavená výplň vysílacího plánu. Samotné televizní filmy tohoto formátu jsou u komerčních stanic raritou, Česká televize je občasně stále udržuje. A nutno říct, že zcela zbytečně. Novinka Kotrmelce pana herce, na níž naváže dvojice Tom je v tom a Když lumpa trápí pumpa, představuje zpátečnickou zábavu.

Právě se přehrává: Kotrmelce pana herce - trailer

Kotrmelce pana herce - trailer Video: YouTube

Výchozí premisa připomíná zápletku normalizační komedie s Milošem Kopeckým „Já už budu hodný, dědečku!“, v níž stárnoucí a na relevanci ztrácející herec Theodor svým sobeckým a nadřazeným chováním obtěžuje své okolí, uzavřený v iluzi vlastní privilegované důležitosti. Kotrmelce pana herce předvádí Bořivoj Vojan v podání Tomáše Töpfer, s Theodorem sdílí stejné atributy. Přijíždí do zapadlého města, kam byl studenty pozván, aby předal cenu na jejich nezávislém filmovém festivalu. Taxíkem přijíždí s neohleduplnými manýry, po odmítnutí zaplatit dostane od taxikáře ránu do žeber. Organizaci festivalu vládne chaos, čtveřice tvořící ústřední štáb válčí s rektorem a starostou v jedné osobě, těžce shání pro hvězdného hosta hotel a především zažívá milostné eskapády.

Právě milostné vztahy a nevěry tvoří opěrné body vyprávění. Své problémy a důležitost ventilující ředitel Míra chodí s dívkou aspirující na studium medicíny Šárkou, zároveň však rád zahýbá s ekonomkou Janou. Vojan je konfrontován opileckou novinářkou, s níž sdílí společnou minulost. Vztahový pletenec odehrávající se během jednoho dne má tvořit jádro humoru odvíjejícího se od trapnosti a situačního humoru. Stejně jako u všech předchozích filmů rýmařského cyklu, ani tady není jasné, co se tvůrci snaží sdělit. Chtějí problematizovat sexuální obtěžování žen stárnoucími seladony a především následnou psychickou újmu, kterou v sobě ženy několik let dusí.

Je patrná snaha o nahlížení problematiky nečernobílou optikou, jakkoli křečovitě tato skutečnost působí. Vojan je konfrontován s tím, že novinářce dříve způsobil bolest a ponížil ji, na stranu druhou je zde zcela bez ohledu na jeho sobecky nadřazené návyky v závěru vykreslen jako moudrý a trpící muž, který by si zasloužil odpuštění a vykoupení. Ke všem je zprvu bezohledný, evidentně má ale slabost pro mladé ženy, jelikož právě Šárka jej svou prezencí a charakterem podnítí k vlídnějšímu chování. Vše působí neorganicky, vykonstruovaně na sílu. Novinářka pak Vojana vydírá a hrozí mu, že pokud nebude pískat po jejím, vytáhne na něj dávnou špínu.

Samotná novinářská je vykreslena jako vyhaslá troska, jejímiž jedinými znaky jsou hořkost a alkoholismus. Mirek neumí udržet penis v kalhotech, Jana jako femme fatale blondýna touží po Mirkovi, Šárka po zjištění, že jí Mirek zahýbá, na truc flirtuje s Vojanem. Sledujeme tak kolotoč bezduchého figurkaření. Jistě, ohlodání postav na pouhé archetypy nemusí být v komedii problém. V momentě, kdy se ale tvůrci snaží o hlubší povahovou a charakterovou ambivalenci, se tento přístup zcela míjí s účinkem. A opět se dostáváme na začátek. Film vůbec neví, o čem chce vyprávět. Vytrácí se jakýkoli humor a zůstáváme s podivným patvarem, na němž není nic vtipného, ani chtěně dojemného.

Epstein s Vejdělkem dle jednoho z dřívějších rozhovorů nejraději kloubí humor a soucit. Na základě čeho by se v nás soucit měl ale brát? Jen díky tomu, že jinak objektivně zlý člověk kvůli (velmi banálně podané) konfrontaci s minulostí pomůže jakožto hlas moudrosti mladé slečně? Navíc ze zcela sobeckých důvodů, aby se cítil lépe? Nutno však přiznat, že vývoj Šárky relativně funguje. Na základě hektických událostí si uvědomí, že pokud chce být šťastná, musí městečko opustit a zaměřit se především na sebe. Samotná cesta k rozuzlení ale postrádá silnější citový zásah, právě kvůli roztříštěnosti a zaostřování na postradatelná epizodky, jež se marně snaží vykřesat jízlivý, satirický vulgární či hřejivý humor.

Kotrmelce pana herce jakožto jediný film z cyklu režíroval Tomáš Bařina. Stylisticky předvádí televizní a ničím nevybočující standard. Onen doplňující se balanc mezi hořkostí a komikou ale opět zcela absentuje, což už vychází ze samotné podstaty scénáře. Televizní film rozhodně není komedií, stejně jako jeho předchůdci. Pokud si přečtete marketingové rozhovory s tvůrci o jejich záměru, budete překvapeni, jak diametrálně odlišný je výsledný tvar. Jen těžko si však představit, že se za tím skrývá nějaký podvratný koncept. Provokaci nenalezneme. Jde o tuctově hašteřivou vyprávěnku, zcela zbavenou lidskosti a emocí. Vyprázdněná fabulace o dnešním světě a jeho lidech připomíná zcela irelevantní skanzen vyčpělé televizní zábavy, kde místa pro smích musíte skutečně usilovně hledat.

Hodnocení: 35 %

Režie: Tomáš Bařina

Scénář: Marek Epstein

Hrají: Tomáš Töpfer, Klára Melíšková, Iva Janžurová, Ema Klangová Businská, Zdeněk Piškula, Simona Lewandowska, Filip František Červenka, Pavel Kikinčuk, Patrik Böhm

Česká televizní premiéra: 4. května 2025

Stanice a platforma: Česká televize a iVysílání

Související

film Záhada strašidelného zámku

RECENZE: Záhada strašidelného zámku se bojí i vlastního stínu. Neurazí, ale upadne v zapomnění

Štědrovečerní pohádky se v České republice těší vzácnému postavení. I ty největší propadáky každoročně přilákají k televizi miliony diváků, především z řad dospělých, kteří rok co rok doufají, že se po letech konečně podaří vytvořit klasiku, kterou si budou s chutí pouštět i nadcházející generace. To se ale ani zdaleka nedaří, a i když letošní počin zdaleka není tak tragický, jako tomu bylo v posledních letech, do dějin kinematografie pravděpodobně také nevstoupí. 
Boys Go to Jupiter

RECENZE: Dospívání je dnes těžké. Festival Anifilm uvedl brilantní indie výpověď o proměně ambic

V Liberci právě skončil největší festival animovaného filmu u nás. Zastřešujícím motivem letos bylo sci-fi. Jeden ze soutěžních celovečerních filmů s výstižným názvem Boys Go to Jupiter si se zastřešujícím žánrem velmi subtilně a humorně pohrává. Skrze simplifikovanou estetiku a práci s nostalgickou prchavostí nabízí silnou a nevtíravou reflexi dospívání v (nejen) dnešním světě.

Více souvisejících

recenze Kotrmelce pana herce (film) Česká televize filmy

Aktuálně se děje

před 1 hodinou

Aktualizováno před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 3 hodinami

Na Benešovsku se stala vážná dopravní nehoda. (28.12.2025)

Vážná nehoda na Benešovsku. Na místě hořelo

Bez vážných nehod se neobešla ani poslední neděle letošního roku. Na Benešovsku se odpoledne srazila dvě vozidla. Nehoda si vyžádala zranění dvou osob. Příčinou a okolnostmi havárie se zabývají policisté. 

před 3 hodinami

Andrej Babiš

Smrt Bardotové zasáhla i české politiky. Ozvali se Babiš či Klempíř

Nejen francouzští státní představitelé, ale i čeští politici reagují na nedělní smutnou zprávu o smrti legendární herečky Brigitte Bardotové. Lítost projevili premiér Andrej Babiš (ANO) či ministr kultury Oto Klempíř (Motoristé). Bardotová, která ukončila hereckou kariéru již před čtyřicítkou, zemřela ve věku 91 let. 

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 6 hodinami

před 7 hodinami

Vladimir Putin

Lavrov promluvil o úmyslech Moskvy a varoval Evropany

Rusové ani v den, kdy mají americký a ukrajinský prezident jednat o míru na Ukrajině, nevylučují válku s dalšími evropskými národy. Podle ruského ministra zahraničí Sergeje Lavrova sice Moskva nemá v úmyslu na kohokoliv útočit, ale je připravena na rozhodnou odvetu, pokud se Rusko stane terčem jakéhokoliv útoku.  

před 9 hodinami

před 10 hodinami

Brigitte Bardotová

Zemřela ikonická herečka Brigitte Bardotová

Světovou kinematografií otřásla po Vánocích smutná zpráva. Ve věku 91 let zemřela legendární francouzská filmová herečka a zpěvačka Brigitte Bardotová. Za dvě dekády úspěšné kariéry natočila desítky filmů, se šoubyznysem se překvapivě rozloučila už před čtyřicítkou. 

před 10 hodinami

Filip Turek dorazil za prezidentem Petrem Pavlem. (22.12.2025)

Turek se nevzdává. Pavel by měl dodržet svá slova, říká poslanec

Česko se v roce, který se pomalu chýlí ke konci, dočkalo nové vlády v čele se staronovým premiérem Andrejem Babišem (ANO). Součástí kabinetu ale stále není poslanec Filip Turek (Motoristé). Doufá však, že i přes výhrady nakonec bude prezidentem jmenován do funkce ministra životního prostředí. 

před 11 hodinami

před 12 hodinami

před 13 hodinami

před 14 hodinami

včera

Prezident Trump v Mar-a-Lago.

"Zelenskyj nemá nic, dokud to neschválím." Trump dal jasně najevo, kdo rozhoduje o válce na Ukrajině

Americký prezident Donald Trump dal v rozhovoru pro server Politico jasně najevo, kdo drží klíče k ukončení války na Ukrajině. Před plánovanou nedělní schůzkou s Volodymyrem Zelenským na Floridě Trump sebevědomě prohlásil, že jakýkoliv ukrajinský návrh má váhu pouze tehdy, pokud jej on sám posvětí. „On nemá nic, dokud to neschválím já. Takže uvidíme, s čím přijde,“ komentoval Trump Zelenského snahy o diplomatický průlom.

včera

Polsko rozmísťuje na hranici s Ruskem a Běloruskem protitankové zátarasy

Obrana za miliardy. Polsko se opevňuje před Ruskem, staví dračí zuby i protidronové bariéry

Polsko se v reakci na rostoucí ruskou hrozbu rozhodlo k masivní investici do své bezpečnosti. Varšava plánuje během příštích čtyřiadvaceti měsíců vybudovat podél své východní hranice rozsáhlý systém protidronového opevnění v hodnotě přesahující dvě miliardy eur. Náměstek ministra obrany Cezary Tomczyk v rozhovoru pro deník The Guardian uvedl, že první části tohoto ochranného valu by mohly být funkční už za půl roku.

včera

Moskva

Rusko válkou ničí samo sebe. Chytilo se do své vlastní ekonomické pasti

Ruská federace se s blížícím se čtvrtým rokem plnohodnotné invaze na Ukrajinu potýká s nečekaným vedlejším efektem své válečné politiky. Regiony bohaté na energetické suroviny, které tvoří hospodářskou páteř země, totiž doplácejí na konflikt nejvyššími lidskými i ekonomickými ztrátami. Kreml proměnil odlehlé oblasti v zásobárnu vojáků i peněz, čímž však paradoxně ohrožuje průmyslová odvětví, která Putinovu agresi financují.

včera

Období hlubokého otřesu a nejistoty. Rok 2025 se zapíše do dějin Evropské unie

Uplynulý rok 2025 se do dějin evropské ekonomiky zapíše jako období hlubokého otřesu a nejistoty. Server Politico jej popisuje jako jeden z nejvíce vyčerpávajících roků pro unijní obchod, kterému dominoval nevybíravý tlak staronového amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ten od svého lednového návratu do úřadu nešetřil na adresu Bruselu urážkami a označil Evropskou unii za uskupení vytvořené k parazitování na Americe, což následně podpořil zavedením nejtvrdších celních bariér za posledních sto let.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy