Praha - Vloni zahájené zdražování povinného ručení letos přibrzdilo své tempo, kvůli důsledné segmentaci se pojistné zvyšuje zejména nejrizikovějším skupinám motoristů. Meziročně se průměrné pojistné navýšilo pouze o 30 Kč na 2775 Kč. Rychleji než příjmy z pojistného ale rostou náklady na pojistná plnění poškozeným. V roce 2014 se ukázalo, že pro pokrytí nákladů spojených s novým občanským zákoníkem by bylo třeba vybrat na pojistném o 1,9 mld. Kč více než v předchozím roce, v letošním roce navíc znovu vzrostly náklady na pojistná plnění, a to o dalších 320 mil. Kč.
Na pojistném však pojišťovny letos vyberou pouze o 380 mil. Kč navíc. Celková bilance povinného ručení proto bude opět výrazně nepříznivá a další zdražování bude zřejmě nezbytné. Pojišťovny rozšiřují a vylepšují produktovou nabídku a to jak v segmentu povinného ručení, tak v oblasti havarijního pojištění. Zájem o havarijní pojištění dlouhodobě roste, přesto je stále havarijně pojištěna jen zhruba čtvrtina vozidel. Motoristé na havarijním pojištění oceňují zejména nízkou cenu a rozsah rizik, který je možné pojistit. (Tisková zpráva ČKP
Náklady na pojistná plnění poškozeným letos vzrostou o 320 mil. Kč na více než 18,4 mld. Kč Nedostatečný nárůst předpisu pojistného letos opět zapříčiní ekonomickou ztrátu ve výši cca 10 % ročního pojistného Havarijní pojištění nadále zlevňuje, průměrné pojistné kleslo na 8895 KčPrůměrné pojistné u povinného ručení kleslo od roku 2007 do 2013 o cca 30 %. V roce 2013 se trend otočil a pojistné začalo mírně zdražovat. Do současnosti však zdražilo povinné ručení průměrně pouze o 3 %. „Meziroční nárůst nákladů na pojistná plnění sice není tak dramatický jako v roce 2014, kdy nabyl účinnosti nový občanský zákoník, nicméně se ukazuje, že dopady tohoto zákona ještě stále nejsou konečné. Pojišťovny tak zřejmě budou i v následujících letech vyplácet na odškodném poškozeným více peněz," komentuje situaci Jakub Hradec, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů. Nedostatečný růst pojistného a pokračující nárůst nákladů na pojistná plnění povede i letos k nepříznivé bilanci segmentu povinného ručení, která se přiblíží 10% ztrátě.
Havarijní pojištění poskytuje velmi kvalitní pojistnou ochranu za příznivou cenuV porovnání s povinným ručením ceny havarijního pojištění nadále mírně klesají. Od roku 2007 do roku 2014 toto pojištění zlevnilo průměrně již o 31 % (z částky téměř 13 tis. Kč na necelých 9 tis. Kč). Kromě silné konkurence má na cenu havarijního pojištění vliv i cena nových vozidel, která v posledních letech klesala.
„Havarijní pojištění sice není povinným pojištěním, nicméně riziko škody na vozidle je opravdu velké. Průměrná škoda hrazená z havarijního pojištění dosahuje zhruba 25 tis. Kč, přitom průměrné roční pojistné se pohybuje pod 9000 Kč, u starších vozidel fyzických osob dokonce pod hranicí 5000 Kč. Průměrná škoda na vozidle v případě odcizení či vandalizmu přesahuje částku 50 tis. Kč. U totálních škod na autech, které za sebou zanechá například povodeň, se škoda často přehoupne i přes několik set tisíc korun. Silné krupobití v Praze v roce 2010 za sebou nechalo během pár hodin škodu na vozidlech za cca 1,3 mld. Kč," uvádí Jan Matoušek, výkonný ředitel České asociace pojišťoven. „Přesto je proti těmto rizikům havarijně pojištěna pouze čtvrtina vozidel," dodává Matoušek.
Související

Řidička jela riskantně. Na plnou havarijní pojistku nemá nárok, potvrdil Nejvyšší soud

Pojištění aut: To povinné zdraží o 300 korun. Jak je to s havarijním?
Aktuálně se děje
před 10 minutami

Putin jednal tři hodiny s Witkoffem o ukončení války na Ukrajině
před 55 minutami

Nemusí se shodnout, ale konflikty musí skrýt. Nawrocki a Tusk potřebují Poláky vést, ne rozdělovat
před 1 hodinou

Proč je Trump tak nevyzpytatelný? Server odhalil tajemství jeho komunikace
před 2 hodinami

Litva žádá NATO o pomoc. Na obranu před ruskými drony chce i experimentální zbraně
před 3 hodinami

Trumpův vyslanec Witkoff dorazil do Moskvy, sešel se s Putinem
před 4 hodinami

Důkaz, že je v Pásmu Gazy hladomor, máme před očima. Tvrdě ovlivní i budoucí generace
před 4 hodinami

Bitvu u Hradce Králové překonala až druhá světová. Na českém území se roku 1866 bilo téměř půl milionu vojáků
před 4 hodinami

Pět případů za rok. Dětská obrna byla na pokraji vymýcení, proč se to dodnes nepovedlo?
před 5 hodinami

Čínský převrat: Pokuty za příliš mnoho dětí jsou minulostí. Dnes za ně úřady naopak platí
před 6 hodinami

Kennedy Jr. podlehl hoaxům. Zrušil v USA vývoj mRNA vakcín
před 7 hodinami

Trump tlačí na Indii, aby přestala kupovat ruskou ropu. Proč to Módí nemůže udělat?
před 8 hodinami

Kauza Titan: Whistleblower o katastrofálním stavu ponorky věděl. Když na něj upozornil, firma ho vyhodila
před 8 hodinami

ANKETA: Zákaz srpu a kladiva? Vládní politici ho vítají jako obranu demokracie, opozice varuje před cenzurou
před 9 hodinami

Počasí: Tropy se vrátí ještě tento týden. Každý den teploty porostou
včera

Čína hlásí tisíce případů nákazy virem chikungunya. Může způsobovat bolesti trvající roky
včera

Evropské bezpečí není samozřejmostí. Putin se nezastaví v Kyjevě, varují experti
včera

EU nechce pomoc Ukrajině platit sama. USA se budou podílet, vyzvala Kallasová
včera

Netanjahu se chystá navrhnout plnou okupaci Pásma Gazy
včera

Lídr, na kterého Trump zapomněl? Kim Čong-una považoval za přítele, teď spolu prakticky nemluví
včera
Ani neutrální, ani loajální. Druhý nejsilnější člen má výjimečné postavení, NATO mu nemůže věřit, ani o něj přijít
Turecko má v rámci NATO jedinečné postavení. Jeho vojenská síla, geografická poloha a schopnost manévrovat mezi Západem a Ruskem z něj činí spojence, kterého si aliance nemůže dovolit ztratit – ale ani mu zcela důvěřovat. Ankara přitom zvyšuje svůj vliv nejen ve Středomoří, ale i na Ukrajině. Pokud by došlo k přímému konfliktu s Ruskem, mohlo by právě Turecko rozhodnout o soudržnosti celé aliance – anebo o jejím roztříštění.
Zdroj: Jakub Jurek