Kunovice - Vedení kunovické továrny na letadla Aircraft Industries (AI) dnes potvrdilo, že modernizovaný dopravní letoun L 410 NG (New Generation) se bude vyrábět v Kunovicích na Uherskohradišťsku. ČTK o tom informoval Petr Krenar z obchodního oddělení firmy. Odbory se však bojí útlumu výroby v Kunovicích a jejího převedení do Ruska, odkud jsou majitelé firmy. Ve středu ráno odboráři vyhlásili časově neomezenou stávkovou pohotovost. Potrvá minimálně do 30. září, řekl dnes ČTK předseda odborové organizace Josef Mikula.
Vedení firmy s médii dosud nekomunikovalo, na středečním setkání se zaměstnanci však podle Mikuly ředitelka na vyhlášení stávkové pohotovosti reagovala tím, že majitelé nemají zájem výrobu přesunout. Mikula poté ČTK řekl, že stávková pohotovost přesto trvá a odbory chtějí po majitelích písemnou záruku, že výroba v Kunovicích bude zachována.
Problémy AI vznikly loni kvůli situaci v Rusku, kam posílá většinu strojů. Letadla z Kunovic na ruském trhu výrazně podražila kvůli propadu hodnoty rublu vůči dolaru. V roce 2013 společnost prodala 20 letadel, loni jen čtyři, letos zatím pět letadel.
"Kromě poklesu poptávky v Rusku se na zhoršení finanční situace společnosti podepsalo odstoupení od uzavřeného kontraktu zákazníkem z JAR, který se v roce 2014 zavázal ke koupi tří letadel. V této krizové situaci vedení společně s akcionáři učinili a nadále činí kroky směřující ke zlepšení a stabilizaci situace ve společnosti," uvedlo vedení firmy v dnešní zprávě. Firma podle vedení jedná o dodávkách do Číny. "Před uzavřením je smlouva se zákazníkem z Nepálu, rovněž je zde reálný předpoklad dodávek letadel v roce 2017 do Senegalu a Bangladéše," je uvedeno ve zprávě.
Podle vedení firmy přes potíže pokračuje certifikace L-410 NG, dokončení certifikačních zkoušek je naplánováno na první čtvrtletí příštího roku. Firma kvůli němu investovala do nového vybavení a připravuje zahájení sériové výroby v Kunovicích.
Kunovická společnost je podle ředitelky Ilony Plškové "vnímána akcionáři jako hlavní platforma mající jedinečné schopnosti v oblasti konstrukce, projektování a výroby letecké techniky, a která disponuje dlouhodobými a silnými výrobními vztahy se svými dodavateli, jak v České republice, tak i v zahraničí, kteří pro společnost zajišťují dodávky potřebných dílů a materiálu". Odboráři však ve středu uvedli, že lze pochybovat o návratnosti nemalé státní investice do modernizovaného letounu L-410 NG v podobě zvýšení zaměstnanosti a prosperity v nynějším působišti v Kunovicích.
Letadla L-410 by se ale brzy měla montovat také v Rusku. Závod u Jekatěrinburgu by však podle dřívějšího vyjádření vedení AI provoz kunovické továrny neměl ohrozit. Celky by se měly vyrábět v Kunovicích a některé pak v Rusku jen sestavovat.
Ředitelka na námitky odborářů, že firma neplní některé závazky, uvedla, že stravenky a flexi pasy budou zaměstnancům splaceny v plné výši do konce letošního roku. Ve firmě bylo na konci minulého roku 1021 zaměstnanců, od loňského prosince jich však bylo několik stovek doma a dostávali 60 procent mzdy. Nyní má firma podle Mikuly 918 zaměstnanců, se sníženou mzdou je doma asi 200 lidí, někteří stálí zaměstnanci jsou takzvaně zapůjčeni do jiných firem, jde asi o 80 lidí. V odborech je přibližně polovina zaměstnanců AI.
Na kunovickou firmu podala 3. května společnost Aero Vodochody Aerospace insolvenční návrh. Pohledávky přihlásilo několik věřitelů, kterým AI poté uhradila celkem více než 60 milionů korun. Věřitelé vzali pohledávky zpět, stejně tak Aero Vodochody Aerospace insolvenční návrh. K řízení ale přistoupil právník Petr Bernátek, který převzal pohledávku vůči AI ve výši asi 23.000 korun. Firma ji zaplatila, Bernátek se přesto proti usnesení o zamítnutí insolvenčního návrhu odvolal. Věc řeší olomoucký vrchní soud. Právník AI již dříve uvedl, že kauza firmu poškozuje.
AI měla loni tržby za prodej vlastních výrobků, služeb a zboží 844,7 milionu korun, oproti roku 2014 zhruba o 600 milionů nižší. V roce 2014 podle opravených údajů utržila 1,444 miliardy a vykázala ztrátu 515.000 Kč. Výroční zpráva na rok 2014 původně avizovala zisk 91,2 milionu korun. Loni se firma propadla do ztráty 46,4 milionu Kč. Jediným akcionářem AI je ruská společnost UGMK Holding z uralského města Verchňaja Pyšma.
Související
Aircraft Industries prodal dva letouny L 410 do Polska, budou sloužit pohraničníkům
Firma Aircraft Industries loni utržila téměř dvě miliardy, prodala 13 letadel
Aircraft Industries , stávka , Ekonomika
Aktuálně se děje
před 43 minutami
Počasí na Štědrý den: Bílé Vánoce budou jen někde, vyplývá z předpovědi
včera
Karel III. o Vánocích neuvidí dva prince. Do Sandringhamu nepřijedou
včera
Schick pokračuje ve výtečné fazóně. Čtyřmi góly proti Freiburgu přeskočil Kollera
včera
Útočník z Magdeburgu míří do vazby. Bilance páteční tragédie se změnila
včera
Počasí se ochladilo a déšť se mění ve sníh. Meteorologové poskytli předpověď
včera
RECENZE: Americký muzikálový hit Čarodějka protíná Hollywood a TikTok
včera
Robert Fico je u Putina v Kremlu
včera
Ukrajinci zaútočili na Kazaň. Putin teď slibuje mnohem větší destrukci na Ukrajině
včera
Poslední šance si vyřídit všechno potřebné. Pošta sdělila, jak bude mít otevřeno
včera
Davidovou trápí vyhřezlá ploténka. Na operaci se však zatím nechystá
včera
Bramborový salát podle Magdaleny Dobromily Rettigové
včera
Prosincové projevy politiků: Pavel bude poslední v řadě. Promluví i Zeman
včera
Důchody dostanou lidé do Štědrého dne. Příští rok už to bude o Vánocích jinak
včera
Rok od střelby na FF UK: Oběti se spravedlnosti nedočkají, přestože viníka smrti 14 lidí známe
včera
Otevírací doba o Vánocích. Pořádky se nemění, zákon mluví jasně
včera
Rok od tragédie, která změnila život mnoha lidem. Česko si připomíná nejhorší masovou střelbu v historii
Aktualizováno včera
OBRAZEM: Česko si připomnělo oběti tragédie na FF UK. Naší společností otřásla, říká Fiala
21. prosince 2024 21:56
Kate a William dojali Brity vánoční pohlednicí. Zachycuje klíčový moment tohoto roku
21. prosince 2024 20:30
Česká hymna poprvé zazněla před 190 lety. V Tylově Fidlovačce
21. prosince 2024 19:33
Policii znepokojuje, co se děje na D1 před Brnem. Ukázala záběry nebezpečných nehod
Dálnice D1 spojující Prahu a Brno je nejvytíženější českou dálnicí, na které často nastávají dopravní komplikace. Viníky jsou mnohdy samotní řidiči jako aktéři zbytečných a nebezpečných nehod. Policie se proto rozhodla ukázat záběry z několika havárií a apelovat na řidiče, aby byli za volantem obezřetní.
Zdroj: Jan Hrabě