Praha - Dvě třetiny českých e-shopů nejsou připraveny na platnost evropského nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR), které začne platit v pátek. On-line obchodníci kolem nové evropské směrnice zmatkují a na poslední chvíli posílají zákazníkům nejrůznější žádosti o schválení, vyplývá z analýzy společnosti Shoptet, na jejíž platformě běží v ČR 13.000 e-shopů.
Mnoho obchodníků si s novou směrnicí neví rady. "Každý přistupuje ke směrnici tak nějak po svém. Zejména v posledním týdnu velké firmy zintenzivnily rozesílání nejrůznějších e-mailů, nejčastěji s žádostí se schválením o užití dat. Tak trochu to připomíná hysterii, nebo spíše paniku," uvedl ředitel společnosti Shoptet Miroslav Uďan.
Podle Uďana mnoho menších e-shopů odkládalo své povinnosti na nejzazší možný termín. "Ani po tomto datu však většina on-line obchodů nebude dostatečně připravena. Mnoho z nich doufá v tolerantnost úředníků a zejména pak v to, že se k nim nějakým způsobem dostane šablonovité řešení," dodal.
Provozovatel e-shopu by měl směrem k zákazníkům v první řadě upravit informační povinnosti, jejichž splnění by mělo odpovídat požadavkům GDPR. "U zpracování osobních údajů pro účely splnění kupní smlouvy stačí nakupujícího řádně informovat. Pro marketingové účely mimo komunikaci s vlastními zákazníky je nutné získat aktivní souhlas spotřebitele," uvedl nedávno výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.
"Co se týká praxe - domníváme se, že se nakupování v e-shopech a mailový marketing změní, bohužel v neprospěch zákazníka. Ten bude totiž muset odklikávat souhlasy se zpracováním osobních dat, jinak bude hrozit, že nebude moci využít funkcionality e-shopů v celé šíři, na jaké je doposud zvyklý," řekla Patricie Šedivá z e-shopu Alza.cz. Mailový marketing se podle ní již nyní využívá jedině se souhlasem zákazníka, v této oblasti tedy změna nebude.
Zhruba třetina zákazníků e-shopů odebírá od obchodníků newslettery. Zařazeni do rozesílání byli často jen na základě jednoho nákupu. Reklamní sdělení posílaná e-mailem tvoří v průměru až 25 procent obratu on-line obchodů. Přestože GDPR zpřísňuje práci s osobními údaji, množství newsletterů v české e-commerce to podle společnosti Shoptet neovlivní.
V Česku pětina firem neví o tom, že v pátek 25. května vstoupí v platnost GDPR. To je nejhorší výsledek ze 17 zkoumaných evropských zemí, na které se nařízení vztahuje, vyplývá z aktuálního průzkumu společnosti EOS Group mezi 3400 firmami.
GDPR je "velmi relevantní" pro třetinu českých společností. Zároveň se Češi nejvíce z celé Evropy nařízení obávají. Na 43 procent firem předpokládá kvůli novému nařízení dokonce změnu obchodního modelu.
Z českých firem třetina uvedla, že se jich GDPR výrazně týká, což je s Bulharskem nejméně v EU. O GDPR v Česku neslyšelo 21 procent společností. Celkově je GDPR "velmi relevantní" pro 41 procent evropských firem. Nejintenzivněji se téma podle průzkumu dotýká společností v Dánsku (74 procent). V porovnání s východní Evropou si na tom v otázce připravenosti na nové nařízení lépe stojí západní část kontinentu.
"K nelichotivým výsledkům českých firem dochází pravděpodobně v důsledku nízké osvěty v počátku zavádění GDPR. Ve společnosti zkrátka nevznikl dojem o celkové potřebě ochrany dat," uvedl jednatel inkasní agentury EOS KSI Vladimír Vachel. Chybou podle něj bylo to, že se komunikace ohledně tématu přenechala komerčním subjektům, poskytovatelům školení a poradenství. To celou situaci polarizovalo. "Synonymy k pojmu GDPR se stala slova sankce a pokuta, vlastní přínos nařízení zcela zapadl," dodal.
Více než polovina českých firem předpokládá, že bude muset změnit interní systémy. Téměř dvě třetiny (61 procent) znepokojuje větší byrokracie a 43 procent firem se obává o svůj obchodní model. Společně s Rumunskem se firmy v Česku nejvíce shodují na tom, že kvůli GDPR budou muset navýšit počet zaměstnanců.
České firmy pak ohledně nařízení trápí především nutnost zabezpečení dat, v této otázce se řadí na nejvyšší příčku ve východní Evropě. Obava z důkladnějšího nastavení oprávnění a ochrany dat při jejich zpracování může naznačovat dosud nesprávné nakládání s osobními údaji u některých firem, popřípadě jejich vědomé využívání nesprávným způsobem, podotkl Vachel.
GDPR se týká všech firem, státních institucí, neziskových organizací i osob samostatně výdělečně činných, které evidují své zaměstnance, členy, zákazníky nebo příznivce. Souhlas se zpracováním osobních údajů podle nových pravidel musí dát miliony lidí. Obnovou tak bude muset projít drtivá většina databází, kterými disponují například internetové obchody, ale i lékaři, školy či zaměstnavatelé.
26. prosince 2024 21:53
Česko může fungovat bez ruské ropy, přesto ji dál nakupuje. MPO poukazuje na logistické překážky
Související
Meta dostala rekordní pokutu za porušení GDPR, posílala totiž data do USA
Ztráta osobních údajů v důsledku kybernetických útoků může být porušením GDPR
GDPR (ochrana osobních údajů) , e-shopy , Ekonomika
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Putin se omluvil kvůli pádu letadla společnosti Azerbaijan Airlines
před 2 hodinami
Chorvatsko se chystá si znovuzvolit svého vlastního Donalda Trumpa
před 2 hodinami
WHO: Smrtící epidemie v Kongu má desítky obětí, zabíjí směs nemocí
před 3 hodinami
Nechci květiny, ale Ukrajinu. V Rusku bují ženské povstání proti válce
před 4 hodinami
Sestřelení letu J2-8243 společnosti Azerbaijan Airlines Rusko popírá. Zásah raketou vůbec nepřipouští
před 5 hodinami
Ve věku 80 let zemřela herečka Jana Synková
před 6 hodinami
USA se přiklání k teorii o sestřelení letadla společnosti Azerbaijan Airlines
před 6 hodinami
Nebyla to jen "lidská jatka". Odpůrce Asada děsilo i "Peklo na Zemi"
před 7 hodinami
Nesmí k nim rodina ani právník. Čína staví detenční centra na mučení vězňů
před 9 hodinami
Počasí na Silvestra a Nový rok. Meteorologové nabídli předpověď
včera
Policie odhalila organizovanou skupinu pašeráků drog. Kokain maskovali jako alkohol
včera
První Severokorejec skončil v rukou ukrajinských vojáků. Ne na dlouho
včera
Adamczykové tragicky zemřela soupeřka. Švýcarku Hedigerovou strhla lavina
včera
Zásadní změna počasí v Česku se odkládá. Přinese ji až příští týden
včera
Nová pohádka Tři princezny byla na ČT nejsledovanějším pořadem Vánoc
včera
Vánoční výročí bitvy u Trentonu. Tady se psaly dějiny vzniku moderních USA
včera
Slovensko hlásí, že je na případná mírová jednání připraveno
včera
Pavel Nedvěd dává českému fotbalu vale. Nejspíš bude sportovním ředitelem v Saúdské Arábii
včera
Víme, kdo to udělal, řekl Stubb k poškození kabelů v Baltu. Moskva mlčí
včera
Fico námluvami s Putinem riskuje. Jde o pověst Slovenska
Slovenský premiér Robert Fico riskuje izolaci Slovenska napříč západními spojenci a hraje riskantní hru, která spíše posiluje strategii šéfa Kremlu Vladimira Putina než cestu k míru. Zatímco EU drží více méně jednotnou linii vůči Rusku, Slovensko se vydává vlastní cestou, která může Bratislavu posunout na okraj evropské diplomacie a přiblížit ji k orbitu Moskvy.
Zdroj: Jakub Jurek