Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq a modely kol Vega a Triglav. V žalobě, kterou dnes začal projednávat středočeský krajský soud, tvrdí, že je firma vyrobila na základě jeho návrhů. Škoda jeho tvrzení odmítá, podle ní automobily vznikly na základě návrhů jejího designerského týmu.
Vovkaničův právní zástupce Petr Horáček uvedl, že malíř se svými návrhy auta typu SUV kontaktoval v roce 2009 pracovníka Škody. V roce 2010 mu předal skici, které ale dostal po určité době zpět s tím, že firma takové vozy neplánuje. Zhruba v té době se ale podle Horáčka naopak rozhodla, že SUV vyrábět bude. "Je zde jasná časová shoda," řekl.
Umělec dnes žalobu rozšířil na modely kol Vega a Triglav, které byly původně na autech Kodiaq a Karoq, firma je ale použila také u svého nového vozu Scala. Vovkanič žádá, aby mu Škoda přiznala autorství Kodiaqu, Karoqu a kol, zveřejnila rozsudek a přestala je vyrábět a prodávat.
S tím nesouhlasí právník automobilové společnosti Tomáš Dobřichovský. "Design vozů Kodiaq a Karoq vznikl ze samostatné produkce designerů Škoda," uvedl. Myšlenka na vozy SUV vznikla podle něj již dříve, což je uvedeno ve strategickém dokumentu z roku 2009. Společnost zároveň zpochybňuje, zda je autorem soudu předložených návrhů skutečně Vovkanič a kdy vznikly.
Obě strany se shodly na tom, že by měl autorství designů posoudit znalec. Podle Horáčka ale bude pravděpodobně složité najít takového, který nepracoval nikdy pro Škodu nebo naopak pro některého jejího konkurenta. Soud dnes jednání odročil na březen, chce vyslechnout některé svědky a provést důkazy.
Vovkanič podal žalobu na Škodu na ochranu před nekalosoutěžním jednáním a na ochranu svých autorských práv předloni v listopadu. V případě nekalé soutěže soud žalobu bez jednání odmítl a Vovkanič se proti tomu odvolal.
Velké SUV Kodiaq představila Škoda v září 2016 a na trh se model dostal začátkem roku 2017. Na podzim stejného roku přišel na trh i menší Karoq, který navázal na Škodu Yeti. Oba modely patří na českém trhu mezi nejprodávanější vozy. Karoq získal v loňském roce titul Auto roku, Kodiaq zvítězil o rok dříve.
Související
Krize evropského automobilového průmyslu. V Německu se budou zavírat továrny
Škoda představila čtvrtou generaci vlajkové lodi Superb. Na jejím vývoji se podílela umělá inteligence
Škoda , Škoda Karoq , Škoda Kodiaq , Vlado Vovkanič , Středočeský kraj
Aktuálně se děje
před 33 minutami
Kvůli ruskému útoku balistickou raketou se Kyjev sejde se zástupci NATO
před 47 minutami
Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu
před 1 hodinou
BBC: Putin je auto brzd, které se řítí po dálnici. A Putinomobil jen tak nezpomalí
před 1 hodinou
Využití balistické rakety neodpovídá průběhu války. Hrozba jadernou zbraní je přehnaná, říká pro EZ Robinson
před 1 hodinou
Hypersonická zbraň nové generace? Naše raketa dosahuje rychlosti Mach 10, prohlásil Putin
před 2 hodinami
Ruský útok na Ukrajině už se nelíbí ani Číně
před 2 hodinami
Vlak vykolejil v České Třebové. Provoz je omezen, spoje nabírají zpoždění
před 2 hodinami
Rusko informovalo USA o odpalu balistické rakety. Přesto svět vrhlo do nové éry
před 4 hodinami
Počasí pod vlivem Caetana. Česko čeká první výrazná sněhová situace
včera
Rodinný konflikt v Plzni skončil vraždou a pokusem o další. Případ není uzavřen
včera
ANO válcuje českou politiku i podle dalšího průzkumu. Sahá po vlastní většině
včera
Obrana proti balistickým střelám je extrémně obtížná. Rusko se snaží Západ zastrašit, říká Drmola
včera
Putin přiznal, že Rusko na Ukrajině otestovalo novou raketu. Válka se mění v globální konflikt, varoval
včera
Mír, ale za jakou cenu? Ukrajinci, kteří utekli ze země, promluvili
včera
Klimatická dohoda padla. Summit COP29 přinesl jen zklamání a hořkou pachuť
včera
Vadí vám Trump? Prodáme vám dům za dolar, vyzývá italská vesnice Američany
včera
Útok balistickou střelou na Ukrajině: Západ zpochybnil použití ICBM, internetem kolují nové záběry
včera
Svět řeší podivnou ruskou tiskovku. Neříkejte nic o útoku balistickou střelou, nařídil někdo Zacharovové
včera
Generální ředitel WHO skončil v nemocnici
včera
27 milionů obyvatel na místě, které je zabíjí. Jak se žije v nejznečištěnějším městě na světě?
V prvním specializovaném zdravotnickém zařízení v Dillí zaměřeném na onemocnění způsobená znečištěním ovzduší sedí 64letý Deepak Rajak a snaží se popadnout dech. Jeho astma se v posledních dnech výrazně zhoršilo a dcera jej přivedla na kliniku kvůli jeho rychle se zhoršujícímu zdravotnímu stavu.
Zdroj: Libor Novák