Praha - Obchodníci v roce 2011 rozeslali do schránek domácností a firem v ČR téměř čtyři miliardy reklamních letáků, distribuovaný objem těchto reklamních tiskovin si tak i v době ekonomické krize udržel úroveň předchozích let. Ve čtvrtek to sdělila Asociace direct marketingu a zásilkového obchodu (ADMAZ).
Neadresné direct maily, tedy klasické reklamní letáky, využívají především obchodní řetězce ke komunikaci akčních nabídek a slev. Jejich počty jsou závislé na vývoji maloobchodního trhu. V posledních třech letech jejich počty stagnují. Cena distribuce zůstala i přes pokračující krizi na loňské úrovni. Distribuční firmy tak utržily odhadem 1,01 miliardy korun.
"V době krize jsme přitom očekávali výraznější pokles," sdělil výkonný ředitel asociace Tomáš Hájek. Celkové náklady na výrobu letáků a platby výrobců za umístění reklamního sdělení v letácích se loni v Česku pohybovaly mezi osmi až deseti miliardami korun.
"Trh maloobchodních řetězců se konsoliduje, ale velcí hráči na trhu mají i nadále potřebu oslovovat zákazníky svými cenovými nabídkami," nastínil Hájek. Navíc výhody neadresných direct mailů, tedy letáků určených do schránek zákazníků v okolí svých provozoven, objevují stále více také menší regionální firmy. Různé restaurace, stavební firmy a provozovatelé služeb si čím dál častěji zadávají zavážku a roznos letáků se svou nabídkou. Velký potenciál v distribuci letáků vidí ADMAZ v nepotravinářském obchodním segmentu.
Hlavními distributory letáků jsou Česká distribuční, Česká pošta, I.D. Marketing a Mediaservis (řazeno podle abecedy). Tato tzv. velká čtyřka zaujímá asi 95procentní podíl na trhu. Podíl ostatních firem je zanedbatelný.
"Tištěné letáky budou mít stále svůj prostor i v nejbližší budoucnosti především v oblasti rychloobrátkového zboží a supermarketů. Podíl a důležitost elektronických médií sice narůstá, ale například tržní podíl smartphonů je něco málo přes 20 procent a jsou využívány především mladší cílovou skupinou, která se úplně neshoduje s hlavní kupní silou supermarketů, kterou tvoří především hospodyně. ‚Elektronické‘ letáky mohou hrát určitou roli ve velkých městech, tištěné letáky jako medium jsou využívány celorepublikově. Z toho důvodu se domnívám, že si i nadále svoji roli udrží," sdělil jednatel distribuční společnosti Mediaservis Michal Koliandr.
Objem distribuovaných adresných direct mailů, tedy reklamních zásilek určených přímo konkrétnímu zákazníkovi, se také udržel na úrovni předchozích let i přes velkou konkurenci elektronických reklamních sdělení. V loňském roce distribuční firmy rozeslaly 165 milionů adresných direct mailů, což je srovnatelné s objemem distribuovaným v předchozím roce, ale například i v roce 2006.
ADMAZ v důsledku pokračující krize sázel spíše na pokles adresných direct mailů. Stagnaci tak podle asociace lze považovat za úspěch a je dána zřejmě přesunem financí zadavatelů původně určených na jiné druhy marketingu a reklamy právě do oblasti přímého oslovení konkrétní cílové skupiny, tedy do direct mailingu.
"Direct mail si své místo v marketingové komunikaci zachová i v budoucnu," řekl obchodní ředitel direct marketingové agentury 5P Agency Drahomír Viktorin. "Je však v rukou marketérů a kreativců, aby i nadále adresným zásilkám zachovali sexy tvář," dodal. Potenciál direct mailingu vidí zejména v inovacích – spojení současných možností segmentace databází a moderních technologií digitálního tisku. Díky nim řada tiskovin může získávat individuální obsah. Další možností rozvoje je intenzivnější provázání direct mailingu s jinými komunikačními kanály. "Dopis jistě osloví důvěrněji, digitální interaktivní kanály pak mohou pomoci v modifikaci nabídky tak, aby uspokojila individuální potřeby adresáta," vysvětlil Viktorin.
Související
Vláda připravila změny v regulaci reklamy a navrhla přesuny peněz v evropských fondech
Za zasílání obchodních sdělení bez souhlasu bude hrozit pokuta až 100.000 korun
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
OBRAZEM: Mikuláš se svou partou čertů a andělů si podmanil ulice Prahy
včera
Experti rozebrali chování prince Harryho. Návrat domů není vyloučen
včera
Papír s informací o růstu důchodů už nepřijde každému, upozornil úřad
včera
V USA padl první trest v případu smrti herce Matthewa Perryho
včera
Nedorozumění vedlo k policejnímu zásahu ve škole v Praze
Aktualizováno včera
Zemřel populární moderátor Patrik Hezucký
včera
Německo schválilo dobrovolnou vojenskou službu. Čekají se protesty mladých
včera
Obchod roku: Vzniká obří streamovací gigant, Netflix kupuje Warner Bros., HBO a CNN
včera
Trump varuje Evropu před „civilizačním vymazáním“. V novém dokumentu kritizuje EU i migraci
včera
Občanské demokraty čeká kritické období. Kuba mohl svůj odchod dohodnout s Babišem, tvrdí analytik
včera
Pomoc Ukrajině je i v našem zájmu, prohlásil Rutte před summitem NATO
včera
Nejdůležitější je nezpanikařit. Hasiči pro EZ radí, jak prožít advent v bezpečí a bez požárů
včera
Izrael v Eurovizi zůstane, ohlásila EBU. Čtyři země budou největší soutěž světa bojkotovat
včera
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
včera
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
včera
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
včera
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
včera
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
včera
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
včera
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
Nejenom prezident má problém s vládním angažmá poslance Filipa Turka (Motoristé), který by se po poslední rošádě měl stát ministrem životního prostředí, nikoliv šéfem diplomacie. Podle průzkumu nechce Turka v příští české vládě více než polovina lidí.
Zdroj: Jan Hrabě