Nový šéf mladoboleslavské automobilky Škoda Auto, kterým se dnes stal Němec Thomas Schäfer, zřejmě pozmění její směřování k levnějším třídám vozů. Očekávají to analytici oslovení ČTK. Od Schäfera zároveň čekají úsporná opatření kvůli ekonomickým výpadkům v souvislosti s pandemií koronaviru.
Padesátiletý Schäfer ve funkci předsedy představenstva Škoda Auto nahradil Bernharda Meiera, který skončil po pěti letech. Schäfer dříve působil jako generální ředitel jihoafrického zastoupení Volkswagenu s působností pro celý subsaharský africký region.
Thomas Schäfer takes over as Chairman of the Board at #ŠKODA with immediate effect. Began his career at Daimler AG in 1991, in May 2012 Schäfer moved to Volkswagen AG, since 2015, he has served as Chairman and Managing Director of Volkswagen Group South Africa. pic.twitter.com/I6Px5fbpHL
— ŠKODA NEWS (@SkodaNEWS) August 3, 2020
Nový šéf přichází do tuzemské automobilky podle analytiků v nelehké době. "Automobilka utrpěla těžkou ránu zásahem pandemie COVID-19 a v nejbližších měsících se bude stále s touto složitou situací vypořádávat," uvedl analytik společnosti Cyrrus Petr Pelc. Podle něj lze od nového vedení čekat úsporná opatření v rámci hospodaření společnosti, včetně omezování mzdových nákladů.
Hlavním úkolem Schäfera bude podle všech oslovených analytiků pozměnit další fungování automobilky. Vedení koncernu Volkswagen, do něhož Škoda Auto patří, si totiž přeje, aby česká automobilka méně konkurovala prémiovým značkám koncernu, jako jsou Volkwagen nebo Audi, a více se zaměřila na levnější vozy. "Měla by tak konkurovat například Dacii či Fiatu," uvedl Radek Pecák z Deník.cz.
Přechod k agresivnější strategii v segmentu levnějších aut může být podle analytika společnosti Natland Petra Bartoně z krátkodobého hlediska výhodný, protože lidé budou zvlášť při prohloubení krize na autech šetřit. Dlouhodobě však jako klíčové vidí plány, se kterými Schäfer do automobilky přichází v souvislosti s rozvojem elektrických aut. V osobě nového šéfa vidí i snahu o větší centralizaci v řízení Škody, což je podle Bartoně možné odvodit i z nejmenování "místního" Martina Jahna, o kterém se po odvolání Meiera v souvislosti s pozicí šéfa automobilky také spekulovalo. Jahn nedávno skončil jako výkonný viceprezident pro prodej a marketing jednoho ze společných podniků skupiny Volkswagen v Číně.
Jako manažera s rozsáhlými zkušenostmi z výroby a rozvíjejících se trhů hodnotí Schäfera Petr Knap z poradenské společnosti EY. Podle něj může navázat na předchozí úspěšné kroky a firmu dál posunout. Čekají jej ale náročné výzvy spojené mimo jiné s poklesem poptávky po pandemii, poznamenal Knap.
Provozní zisk automobilky Škoda Auto se v prvním pololetí propadl kvůli pandemii koronaviru na 228 milionů eur (zhruba šest miliard Kč) z 824 milionů eur před rokem. Tržby Škody Auto v pololetí meziročně klesly o více než čtvrtinu na 7,5 miliardy eur (196,5 miliardy Kč). Firma očekává postupné oživení trhu ve třetím čtvrtletí. Považuje za možné, že ve čtvrtém čtvrtletí se vrátí na loňskou úroveň.
Související

Thomase Schäfera v čele Škoda Auto nahradí Klaus Zellmer

Šéf Škody Thomas Schäfer převezme funkci předsedy představenstva Volkswagenu
Thomas Schäfer , Škoda , automobilový průmysl , Ekonomika
Aktuálně se děje
před 42 minutami

Rusové nechtějí říct, o čem včera tak dlouho jednali s Američany
Aktualizováno před 1 hodinou

Poličkou otřásl výbuch. Jeden zraněný, veřejnosti nehrozí nebezpečí
před 2 hodinami

Trump přeceňuje sám sebe. Rusko s každým dnem války ztrácí budoucnost, říká Řepa
před 2 hodinami

USA vás nechtějí, přijďte do "pekelné díry". Evropa láká americké vědce prchající před Trumpem
před 2 hodinami

Únik zpráv odhaluje posedlost Vance i hluboké pohrdání Evropou uvnitř Trumpovy administrativy
před 3 hodinami

"Evropu nemůžu vystát. Jejich přiživování je ubohé." Trumpovi lidé omylem přidali novináře do tajné konverzace
před 3 hodinami

Americká delegace si obhlédne Grónsko. Pozvali jste nás, tvrdí Trump. Lžete, nikdo vás tu nechce, reaguje vláda
před 5 hodinami

Počasí se v průběhu týdne změní, potvrzuje předpověď
včera

TELH play off: Končí nadvláda Třince, Sparta po vítězství 3:2 postupuje do semifinále
včera

Česko eviduje stovky nových dárců dřeně. Rozhýbal je příběh malé Madlenky
včera

Výbuch kočičí kavárny otřásl Havlíčkovým Brodem. Příčinou byl zřejmě plyn
včera

RECENZE: Praho, otevři oči. Dokument Veřejně prospěšné práce je ekvivalentem vzdoru
včera

Trump se opřel do Clooneyho. Označil ho za béčkovou filmovou hvězdu
včera

Moment, který může otočit sérii. Sudí uznali gól Hradce proti Boleslavi po odpískání
včera

Gentleman z filmů pro pamětníky. Raoul Schránil se narodil před 115 lety
včera

Výhled počasí až do Velikonoc. Meteorologové řekli, kdy bude nejtepleji
včera

V Brně evakuovali přes tisícovku lidí. Našla se nevybuchlá puma
včera

Trump: Uvalím 25% clo na jakoukoli zemi, která nakoupí ropu z Venezuely
včera

Kdo bude prezidentem po Trumpovi? Prezident USA si dělá co chce, otřesená opozice mlčí
včera
Některé problémy už takzvaná modernizace nedokáže zakrýt. Ruská ekonomika čelí těžké budoucnosti
Ruská ekonomika čelí vážné nerovnováze. Podle ekonoma Libora Žídka ji oslabují sankce, inflaci živí nedostatek pracovní síly a demografický úpadek. Kreml dál spoléhá na ropu, plyn a zbraně – ale pod povrchem se hromadí problémy, které „modernizace“ nedokáže zakrýt.
Zdroj: Jakub Jurek