K nalákání zákazníků obchodníci stále raději využívají permanentních slevových akcí a výprodejů, které navíc neváhají okořenit řadou bombastických přívlastků. Lákavě znějící sleva se však při bližším zkoumání nezřídka ukazuje pouze jako nepatrné snížení ceny, případně se cena nijak zásadně neliší od běžné nabídky na trhu. Od 6. ledna 2023 by však měl být falešným cenám konec.
Obchodníci již nebudou moci slevu z ceny zboží uvádět z původní ceny z doby jeho uvedení na trh, či z ceny smyšlené, za kterou zboží nikdy neprodávali. Obchodník bude muset vedle slevy na konkrétní zboží rovněž uvést údaj o nejnižší ceně, za kterou bylo zboží prodáváno v posledních 30 dnech před poskytnutím slevy. Sleva je pak vypočítávána v procentech z této nejnižší ceny.
Této povinnosti se obchodník nevyhne ani v situaci, kdy zboží zlevňuje postupně, nebo kdy je zboží na trhu méně než 30 dnů. „V prvním případě bude pro výpočet slevy rozhodující cena v době 30 dnů před poskytnutím první slevy,“ říká Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest a dodává: „V druhém případě bude obchodník uvádět cenu, kterou si účtoval od okamžiku, kdy začal výrobek nabízet a prodávat, do okamžiku poskytnutí slevy.“
Kdy se nová pravidla uplatní?
Nová pravidla budou platit na slevové akce v internetových i kamenných prodejnách, ne však na všechny typy slev a zboží. Jak poznat, kdy má obchodník informovat o předchozí ceně? Jedním z rozhodujících kritérií je mj. okruh adresátů, jímž je slevová akce určena. „Pokud je slevová akce dostupná neurčenému počtu adresátů, tedy prakticky všem bez omezení, je nutné splnit podmínky stanovené novými pravidly. V případě, že je sleva určená jen opravdu omezenému okruhu spotřebitelů například v rámci věrnostního programu či poskytnutá individuálně, obchodník není povinen o předchozí ceně informovat,“ vysvětluje Eduarda Hekšová.
Pravidlům se však nevyhnou obchodníci, kteří své slevové akce za exkluzivní pouze vydávají. Ke sloganům typu „Sleva 25 % při použití slevového kódu: ParfémNaVánoce25“, nebo „Tento víkend sleva pro členy klubu!“ bude nutné uvést předchozí cenu v případě, kdy je kód, slevový kupón či věrnostní program, jež opravňují k přiznání slevy, dostupný všem zákazníkům či jejich většině. Slevová akce bude pro tyto účely považována za dostupnou bez omezení, pokud bude např. slevový kód uvedený na volně dostupné webové stránce v reklamním banneru či slevový kupón k volnému odběru při vstupu do prodejny.
V jakých případech se informace o předchozí ceně nedočkáme?
Nová pravidla, která stanoví povinnost obchodníka uvádět předchozí cenu, se neuplatní:
- na výrobky, které podléhají rychlé zkáze nebo výrobky s krátkou dobou spotřeby (potraviny, květiny);
- u obecné komunikace, například v rámci propagačních materiálů (katalog výrobků, reklamní letáky, brožury) a propagačních emailů obchodníka, které necílí na upozornění na konkrétní slevovou akci, ale na obecné informování spotřebitele o sortimentu výrobků, které nabízí; takové oznámení však nesmí budit zdání slevy (například „nejnižší ceny“, „u nás vždy výhodně“);
- u dlouhodobých nepřetržitých a individualizovaných slev poskytovaných zákazníkům v rámci tzv. věrnostních programů, v nichž spotřebitelé získají odměnu za své nákupy;
- u jiných adresně přizpůsobených slev, např. na slevu při prvním přihlášení do věrnostního programu, darování slevového poukazu u příležitosti narozenin spotřebitele nebo pokud spotřebitel při nákupu konkrétního výrobku obdrží slevový kupón na slevu, kterou je možné uplatnit při zakoupení totožného výrobku, pokud bude zakoupen v určité lhůtě.
- v případě kombinovaných slev a podmíněných nabídek, tj. „kupte jednu, získejte dvě“ nebo „30 % sleva při nákupu tří produktů“.
Jak musíte být o předchozí ceně informováni?
Předchozí cena nemusí být uvedena na stejném nosiči jako samotné oznámení o slevě z ceny, např. reklamním banneru. Musí však být uvedena v místě prodeje, tj. na cenovkách v obchodech nebo v cenových sekcích v rozhraních on-line obchodů.
Nová úprava by měla do určité míry omezit falešné a zavádějící slevy, a tím spotřebitelům usnadnit orientaci v záplavě slevových akcí. „Přestože jsou obchodníci motivováni nová pravidla dodržovat i pod hrozbou možné pokuty, která může činit až 5 milionů Kč, lze i nadále doporučit vyvarovat se impulzivních rozhodnutí, a i ty nejlákavější nabídky porovnat s nabídkou jiných prodejců,“ uzavírá Eduarda Hekšová z dTestu.
Související

Povánoční výprodej: Obchody a eshopy snižují ceny, ve slevě je elektronika i hračky

Startují povánoční výprodeje, pokračovat budou celý leden
slevy výprodeje , slevy , slevové servery , dtest
Aktuálně se děje
před 12 minutami

Medveděv poslal hrozbu Haškovi. Brankář může získat ochranu, Lipavský označil exprezidenta za primitiva
před 40 minutami

Číňané bojující za Rusko varují krajany: Je to chyba, nechoďte sem
před 43 minutami

Trest pro Cimického se ruší. Psychiatr uspěl s odvoláním
před 1 hodinou

Zmatek, panika, šok. Nefungovala elektřina ani signál. Lidé popisují, jak je zasáhl rozsáhlý blackout
před 2 hodinami

Trump hodlá ulevit automobilkám. Nebudou muset platit některá cla
před 3 hodinami

Ruské útoky na Ukrajinu sílí. Osm mrtvých a desítky zraněných během jediného dne
před 3 hodinami

Španělsko a Portugalsko se vzpamatovávají po blackoutu. Elektřina je zpět, ale chaos trvá
před 7 hodinami

Carney pronesl ostrý povolební projev: Trump je hrozba. Snaží se nás zlomit a podmanit
před 7 hodinami

Volby v Kanadě: Liberálové slaví nečekané vítězství, jak se jim povedlo porazit konzervativce?
před 9 hodinami

Počasí se o prodlouženém víkendu ochladí. Letní teploty vystřídá déšť a bouřky
Aktualizováno před 10 hodinami

Kanadští liberálové Marka Carneyho vyhráli volby, ale ve stínu Trumpových hrozeb
včera

Putin bude v pohodě, tvrdí Trump
včera

Proč zhasla světla ve Španělsku a Portugalsku? A co to znamená pro Evropu a její energetické sítě?
včera

Tesla je v horším stavu, než se zdá. Doslova bojuje o svou existenci
včera

Putin oznámil, že Rusko vyhlásilo příměří na Ukrajině
včera

Mimořádná zpráva Příčina masivního blackoutu odhalena. O kyberútok nešlo
včera

Selhaly semafory i doprava. Španělsko se ponořilo do tmy, spekuluje se o kyberútoku
Aktualizováno včera

Blackout v Evropě: Bez proudu je Španělsko i Portugalsko, vypukl chaos, doprava zkolabovala
včera

Dronová zeď v pohotovosti. Ukrajina s mírem nepočítá, připravuje se na mohutný jarní ruský útok
včera
Sto dnů chaosu: Změny v Bílém domě způsobují destabilizaci a konflikt po celém světě
Poslední dubnový den odstartuje druhá stovka dnů druhého funkčního období Donalda Trumpa. Přesto se už nyní zdá, jako by u moci byl celou věčnost. Za prvních sto dnů stihl změnit americkou demokracii způsobem, na jaký jiným prezidentům nestačilo ani celé desetiletí – a to nikoli v dobrém slova smyslu.
Zdroj: Jakub Jurek