Paříž - Francouzská automobilka PSA Group koupí ztrátovou evropskou divizi americké automobilové skupiny General Motors (GM) za 2,2 miliardy eur (59.5 miliardy Kč). Transakcí, kterou obě společnosti oznámily dnes v Paříži, vznikne evropská automobilová dvojka za německou skupinou Volkswagen.
Spojená společnost chce vyrábět přes pět milionů aut ročně, loňský úhrn činil asi 4,3 milionu. Spojením vznikne skupina se zhruba 16procentním podílem na evropském automobilovém trhu. Podnik vystřídá na pozici druhé největší evropské automobilky francouzského výrobce Renault a dostane se za Volkswagen, který má na evropském trhu podíl 24 procent.
Plány transakce, které obě firmy oznámily v polovině února, vyvolaly v Německu a Británii obavy ze zavírání továren a rušení pracovních míst. Šéf PSA Carlos Tavares ale slíbil, že dosavadní závazky GM vůči výrobě a zaměstnanosti splní a zároveň dostane nově získané aktivity do zisku.
"Jsme přesvědčeni, že obrat v hospodaření divize Opel-Vauxhall se s naší podporou výrazně zrychlí," uvedl Tavares v dnešním sdělení.
Hlavní součástí evropské divize GM je německá automobilka Opel, v Británii vyrábí vozy jeho sesterská značka Vauxhall. GM v Evropě zaměstnává ve 12 výrobních závodech asi 38.000 lidí, z toho asi polovinu v Německu. V Británii má GM zhruba 4500 zaměstnanců.
Tavares minulý týden řekl, že převzetí Opelu nabízí příležitost k vytvoření evropského automobilového šampiona, který by mohl brzy prodávat více než pět milionů aut ročně. PSA očekává, že díky spojení do roku 2026 ročně ušetří 1,7 miliardy eur. Transakci musí schválit evropské regulační orgány, završena by měla být do konce tohoto roku.
PSA se ještě před třemi lety nacházela v potížích a nechala si pomoci francouzským státem společně s čínským investorem, automobilkou Dongfeng Motor. Loni společnost zvýšila odbyt o šest procent na 3,15 milionu vozů a vykázala nejsilnější růst prodeje od roku 2010.
Také Opel se v minulých letech dostal do existenčních problémů. GM uvažovala o jeho prodeji, nakonec se ho ale rozhodla restrukturalizovat. Opel doufal, že do loňska se vymaní ze ztrát, za minulý rok ale utrpěl další ztrátu, tentokrát 257 milionů dolarů (6,6 miliardy Kč). Firma loni zvýšila prodej na evropském trhu o zhruba čtyři procenta na 1,16 milionu vozů, což bylo maximum od roku 2011.
Odchod GM z evropského trhu potvrzuje, že šéfka této americké automobilové skupiny Mary Barraová dává přednost posílení ziskovosti před podílem na světovém trhu. GM se nyní zbavuje řady dalších vedlejších aktivit po celém světě a prozatím rezignovala na souboj o světové prvenství, který donedávna vedla s Volkswagenem a japonskou Toyotou. "Pro GM je to další krok v úsilí o zlepšení naší výkonnosti," uvedla dnes Barraová.
GM za výrobní aktivity evropské divize dostane 1,3 miliardy eur. PSA zároveň společně s francouzskou bankou BNP Paribas vyplatí americkému podniku dalších 900 milionů eur za finanční divizi Opelu a banka ji bude provozovat jako společný podnik.
PSA v České republice provozuje společně s japonskou společností Toyota kolínskou automobilku TPCA. Tento podnik loni vyrobil přes 220.000 vozů.
24. října 2025 17:24
Jak si vede Evropa? Dolů ji táhne jediný stát, překvapivě jeden z těch největších
Související
Fúzi Fiat Chrysler a PSA už schválili akcionáři obou automobilek
Fiat Chrysler a PSA se mohou spojit, nový gigant ponese název Stellantis
PSA Group , opel , General Motors , Ekonomika , Francie
Aktuálně se děje
před 39 minutami
V Česku se potvrdilo další ohnisko ptačí chřipky
před 2 hodinami
Zelenskyj i Putin chtějí ukončit válku na Ukrajině, prohlásil Trump
Aktualizováno před 2 hodinami
Nebezpečné počasí hrozí už dnes večer. Výstraha se týká celé ČR
před 3 hodinami
Trump měl na telefonu Putina. Hovor byl dobrý a produktivní, tvrdí šéf Bílého domu
před 4 hodinami
Vážná nehoda na Benešovsku. Na místě hořelo
před 4 hodinami
Smrt Bardotové zasáhla i české politiky. Ozvali se Babiš či Klempíř
před 5 hodinami
Příměří u jaderné elektrárny v Záporoží. Začaly kritické opravy vedení
před 6 hodinami
Muž s nožem v Budějovicích vyhrožoval kolemjdoucím. Policista ho zpacifikoval
před 7 hodinami
Francie oplakává Bardotovou. O dojmy se podělil i prezident Macron
před 8 hodinami
Lavrov promluvil o úmyslech Moskvy a varoval Evropany
před 10 hodinami
Hazard, jaký se nevidí. Žena v Krkonoších bruslila na tenkém ledu i s kočárkem
před 11 hodinami
Zemřela ikonická herečka Brigitte Bardotová
před 11 hodinami
Turek se nevzdává. Pavel by měl dodržet svá slova, říká poslanec
před 12 hodinami
Zimní počasí na přelomu roku. Napadnout mohou desítky centimetrů sněhu
před 13 hodinami
Trump přivítá Zelenského. Zbývá deset procent a plán bude hotový, tvrdí Kyjev
před 14 hodinami
Anonym vyhrožoval střelbou v teplickém obchodním domě. Policie po něm pátrá
před 15 hodinami
Předpověď počasí: Poslední týden roku bude ve znamení pravé zimy
včera
"Zelenskyj nemá nic, dokud to neschválím." Trump dal jasně najevo, kdo rozhoduje o válce na Ukrajině
včera
Obrana za miliardy. Polsko se opevňuje před Ruskem, staví dračí zuby i protidronové bariéry
včera
Rusko válkou ničí samo sebe. Chytilo se do své vlastní ekonomické pasti
Ruská federace se s blížícím se čtvrtým rokem plnohodnotné invaze na Ukrajinu potýká s nečekaným vedlejším efektem své válečné politiky. Regiony bohaté na energetické suroviny, které tvoří hospodářskou páteř země, totiž doplácejí na konflikt nejvyššími lidskými i ekonomickými ztrátami. Kreml proměnil odlehlé oblasti v zásobárnu vojáků i peněz, čímž však paradoxně ohrožuje průmyslová odvětví, která Putinovu agresi financují.
Zdroj: Libor Novák