Zástupci společnosti Boeing se loni, několik týdnů po pádu indonéského Boeingu 737 MAX, sešli s představiteli svazu pilotů amerických aerolinek Southwest Airlines a American Airlines. Informovali je, že se chystá nová verze softwaru do letadel 737 MAX, tedy toho typu, který loni v říjnu spadl do Jávského moře se 189 lidmi na palubě. Od té doby firma piloty nekontaktovala. Minulou neděli následovalo téměř identické neštěstí téhož stroje v Etiopii. Na software se stále čeká a Boeing tvrdí, že by měl být připraven v dubnu. Zpoždění je teď předmětem vyšetřování, napsal americký list The New York Times.
"Boeing měl software dodat po pěti šesti týdnech. Řekli jsme jim, že se to nesmí protahovat. A teď jsme tam, kde jsme," řekl zástupce pilotů z American Airlines Michael Michaelis, který pilotuje Boeingy 737. Ta "plánovaná změna měla problém vyřešit," sdělil předseda svazu pilotů Southwest Airlines Jon Weaks. Boeing prý společnost ujistil, že piloti kvůli ní nebudou potřebovat mimořádné školení a že budou o změně softwaru pouze informováni.
Boeingy MAX létají dva roky a Boeing nyní nejen provoz všech těchto strojů zastavil, ale přerušil také dodávky objednaných strojů, které dosud byly nejlépe prodávanými letadly Boeingu.
Demokratický člen Sněmovny reprezentantů Peter DeFazio, který předsedá dopravnímu výboru, chce nechat prověřit způsob komunikace firmy s regulátorem. Zajímá ho certifikát, který strojům MAX vydal americký Federální úřad pro letectví (FAA), i to, proč úřad nepožadoval od Boeingu podrobnější výcvik pro piloty.
Ti, kteří pracují pro American Airlines dostali pouze 56minutové online školení a tištěný seznam rozdílů mezi letadly MAX a předchozími Boeingy 737. Weaks řekl, že jeho kolegové se cvičili na e-modulu dodaném výrobcem, který obsahuje tříhodinovou prezentaci. Obě letecké společnosti očekávají, že simulátory pro letadla MAX obdrží do konce roku. American Airlines si je objednala po pádu letadla v Indonésii.
Při loňské diskusi s Boeingem prý zástupci pilotů dali najevo nespokojenost s tím, že nebyli upozorněni na nově instalovaný stabilizační systém MCAS, který byl zabudován před nehodou v Indonésii. Jde o automatický mechanismus, který má zabránit ztrátě rychlosti. V manuálu k letadlu je podle Michaelise jediná zmínka o tomto systému, a to v dodatku a bez vysvětlení, oč jde a jak to funguje. Firma pak sice pilotům dodala základní informaci o MCAS, avšak do manuálu ji nezařadila.
Michaelis se domnívá, že to může souviset s přerušením práce části vládních úřadů na přelomu roku, které se týkalo také FAA. Její vedení tvrdí, že pětatřicetidenní přerušení provozu zpoždění softwaru nezpůsobilo. Boeing a FAA i po nehodě v Etiopii bezpečnost letadel MAX obhajují.
Stroje Boeing MAX používají v USA kromě American a Southwest ještě aerolinky United. Dohromady jich provozovaly 72, ale po odstávce byly schopny je nahradit jinými a pasažérům nabídnout místa v méně obsazených spojích obsluhovaných jinými letadly.
Související
Boeing se dohodl s USA v kauze nehod letounů 737 MAX. Zaplatí tučnou pokutu
Boeing přiznal chybu. Úřady po hororovém incidentu uzemnily letouny 737 MAX 9
Boeing 737 MAX , letadla, letectví , boeing , Ekonomika
Aktuálně se děje
před 20 minutami
V USA padl první trest v případu smrti herce Matthewa Perryho
před 1 hodinou
Nedorozumění vedlo k policejnímu zásahu ve škole v Praze
Aktualizováno před 1 hodinou
Zemřel populární moderátor Patrik Hezucký
před 2 hodinami
Německo schválilo dobrovolnou vojenskou službu. Čekají se protesty mladých
před 3 hodinami
Obchod roku: Vzniká obří streamovací gigant, Netflix kupuje Warner Bros., HBO a CNN
před 4 hodinami
Trump varuje Evropu před „civilizačním vymazáním“. V novém dokumentu kritizuje EU i migraci
před 5 hodinami
Občanské demokraty čeká kritické období. Kuba mohl svůj odchod dohodnout s Babišem, tvrdí analytik
před 5 hodinami
Pomoc Ukrajině je i v našem zájmu, prohlásil Rutte před summitem NATO
před 5 hodinami
Nejdůležitější je nezpanikařit. Hasiči pro EZ radí, jak prožít advent v bezpečí a bez požárů
před 6 hodinami
Izrael v Eurovizi zůstane, ohlásila EBU. Čtyři země budou největší soutěž světa bojkotovat
před 7 hodinami
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
před 8 hodinami
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
před 9 hodinami
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
před 9 hodinami
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
před 9 hodinami
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
před 10 hodinami
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
před 11 hodinami
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
před 12 hodinami
Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu
před 13 hodinami
Počasí o víkendu: V noci bude mrznout, přes den se citelně oteplí
včera
Pavel v úterý jmenuje Babiše premiérem
Prezident Petr Pavel oznámil, že v úterý 9. prosince v 9 hodin jmenuje Andreje Babiše do funkce předsedy vlády. Toto rozhodnutí učinil poté, co předseda hnutí ANO splnil prezidentovu podmínku. Pavel konkrétně ocenil jasný a srozumitelný způsob, jakým Babiš dostál jejich dohodě a veřejně oznámil, jakým způsobem vyřeší svůj střet zájmů.
Zdroj: Libor Novák