Nová vědecká studie se zaměřila na to, proč jsou někteří lidé celý život hubení. Výsledky výzkumu odhalily, že za to částečně může jejich genetická výbava. Konkrétně jim chybí jim geny, které jsou jinak spojené s obezitou.
Hned na začátku je třeba zmínit, že genetická výbava určitě nemůže za všechno. Různé faktory, jako jsou kvalita konzumované stravy nebo styl života, samozřejmě hrají významnou roli. Studie však jednoznačně prokázala, že někteří lidé mají k celoživotní hubenosti předem dané predispozice.
Na rozdíl od předchozích studií, které se zabývaly především otázkou, proč lidé tloustnou, se tentokrát vědci zaměřili na opačný fenomén. Tedy proč někteří lidé zůstávají hubení. Spojitost genetické výbavy s obezitou byla prokázána opakovaně, nyní však výzkumníci poprvé zjistili, že stejně tak mohou být lidé předurčeni k hubenosti.
„Tento výzkum poprvé ukazuje, že zdravě hubení lidé jsou obecně hubení proto, že mají nižší procento genů, které zvyšují šanci na obezitu, a ne proto, že by byli morálně nadřazení, jak si někteří rádi myslí,“ komentovala výsledky Sadaf Farooqi z Univerzity v Cambridgi, která se na studii podílela.
„Je snadné rychle soudit a kritizovat ostatní za to, že jsou tlustí, ale věda nám ukazuje, že je vše mnohem komplikovanější. Nad naší tělesnou vahou máme mnohem menší kontrolu, než bychom si rádi mysleli,“ dodala.
Podle serveru Science Alert porovnávali vědci DNA od 1622 lidí s nízkým indexem BMI se vzorky od 1985 obézních lidí. Ke kontrole pak sloužilo DNA od 10 433 lidí s normální váhou. Díky tomu byli výzkumníci schopni odhalit u všech skupin určité vzorce.
Zároveň za pomoci dotazníků zkoumali jejich životní styl, aby vyloučili faktory, které by mohly výsledky negativně ovlivnit. U obézních lidí vědci zjistili mnohem vyšší hladinu něčeho, co nazývají „genetické rizikové skóre“. Zjednodušeně řečeno měli tito lidé více genetických variant, které zvyšují šanci na rozvoj obezity. U 74 % hubených lidí se naopak tělesná váha „dědila v rodině“.
Dřívější výzkumy dokazují, že naši tělesnou hmotnost ovlivňuje celá řada faktorů, jako je rychlost metabolismu nebo, vcelku očividně, míra fyzické aktivity. Nová studie nicméně dokázala, že někteří lidé ze stejného množství totožné potravy ztloustnou výrazně více než jiní.
Výzkum teoreticky otevírá šance na „hubenější budoucnost“ pro všechny. „Pokud se nám podaří identifikovat geny, které zabraňují lidem ztloustnout, mohli bychom být schopni je využít k vyvinutí nových metod hubnutí, a pomoci tak lidem, kteří tuto výhodu nemají,“ myslí si Farooqi.
5. června 2026 10:57
Vědci neskrývají nadšení. AI vytvořila vakcínu chránící před celou plejádou virů
Související
Svět si připomíná důležitý milník. Je to 130 let, co byla objevena radioaktivita
Zapsaly se do historie. Ženy, které obětovaly život pro vědu
věda , Lidé , DNA , obezita, nadváha, hubnutí , genetika
Aktuálně se děje
před 25 minutami
Čech už má výhru v Eurojackpotu na svém kontě. Daň putuje do státní kasy
před 1 hodinou
Trumpa k odvolání útoků na Írán přesvědčili lídři zemí Perského zálivu
před 1 hodinou
Předpověď počasí pro vodáky. Medard pomohl, brzy se však oteplí
před 2 hodinami
Zemřela česká trenérská fotbalová legenda Petr Uličný
před 3 hodinami
Pohřeb Zdeny Mašínové proběhne příští týden v Olomouci
před 3 hodinami
Dohoda by otevřela Hormuzský průliv, přiznal Teherán. Rozhodnutí ale nepadlo
před 4 hodinami
Vražda v Praze. Případ se stal na Chodově, policisté zadrželi muže
před 6 hodinami
Počasí: Do Česka se příští týden vrátí tropické teploty
včera
Německo musí být do roku 2029 v bojové pohotovosti, hrozí válka s Ruskem, varoval tamní generál
včera
Státy NATO zvažují zásadní změnu. Chtějí udělit nejvyššímu veliteli pravomoc sestřelovat drony
včera
Tolik peněz, že je nemá šanci do konce života utratit. Elon Musk se stal prvním bilionářem na světě
včera
Chaos v mírových jednáních nebere konce. Írán popřel podpis dohody, Trump označil její podmínky za hoax
včera
Facebook a Instagram po celém světě kolabují. Postihl je rozsáhlý globální výpadek
včera
Bohaté státy Evropské unie se bouří. Chtějí razantní škrty
včera
Islámábádská dohoda je na spadnutí? Írán popřel, že by ji měl o víkendu podepsat
včera
Zahajovací zápas fotbalového MS zvládlo domácí Mexiko. JAR dohrávala o devíti lidech
včera
CNN: Dohoda USA s Íránem má jen prodloužit příměří a znovu otevřít Hormuzský průliv
včera
Ministryně pro místní rozvoj Mrázová byla napadena
včera
Musk se stane prvním dolarovým trilionářem na světě. SpaceX míří na burzu
včera
Kallasová se ostře ohradila proti zrušení svého úřadu. Tisícům zaměstnanců EU poslala rázný mail
Šéfka evropské diplomacie Kaja Kallasová se ostře ohradila proti diskusím o možném zrušení či radikální reorganizaci Evropské služby pro vnější činnost (EEAS). V interním e-mailu zaslaném pěti tisícům zaměstnanců unijní diplomatické služby zdůraznila, že instituce přináší celému bloku jasnou přidanou hodnotu, a to zejména v době, kdy v Evropě zuří plnohodnotná válka.
Zdroj: Libor Novák