Švédská automobilka Polestar spolupracuje s izraelským startupem StoreDot, aby vyřešila problém dlouhých časů nabíjení elektromobilů, což je jedním z hlavních překážek jejich masového rozšíření.
Jak ovšem upozornil server MoneyMAG.cz s odkazem na informace webu The Next Web, švédská automobilka Polestar může být díky spolupráci s izraelským startupem StoreDot na dobré cestě k řešení v této oblasti.
Ve svém nejnovějším propagačním videu na YouTube se startup StoreDot pochlubil tím, že jejich baterie dokáže nabít z 10 na 80% kapacity za méně než 10 minut. Tato technologie byla testována na 77kWh baterii v plně pojízdném prototypu modelu Polestar 5, aby se prokázalo, že může být použita i ve stávajících elektromobilech.
Právě se přehrává: StoreDot a Polestar předvádějí první 10minutové nabíjení elektromobilu na světě
StoreDot a Polestar předvádějí první 10minutové nabíjení elektromobilu na světě Video: StoreDot via YouTube
Pro nejkratší dobu nabíjení tato technologie nevyžaduje speciální upravené nabíječky, ale potřebuje podporu velmi vysokých výkonů, které zatím nejsou běžně dostupné. Během testování na videu zobrazeném vozidle dosáhl nabíjecí výkon až 380 kW. V porovnání, rozšířené nabíječky Tesla Supercharger V3 mají výkonový strop na úrovni 250 kW, zatímco rychlejší stanice Supercharger V4 s teoretickým maximem 600 kW začala firma budovat teprve loni.
Baterie od StoreDot se odlišují svým chemickým složením. Zatímco tradiční lithium-iontové (Li-Ion) baterie mají anody z grafitu, technologie od StoreDot využívá křemíkový základ dopovaný organickými nanočásticemi. Křemík je velmi vhodný materiál pro tento účel, jelikož jeden jeho atom dokáže navázat až čtyři atomy lithia, zatímco grafit vyžaduje šest atomů na navázání jediného atomu lithia.
Křemíkové anody vyrobené touto novou technologií by měly teoreticky pojmout až desetkrát více energie než klasické grafitové. To by významně přispělo k rychlejšímu nabíjení, vyšší kapacitě a efektivitě baterií. Přidání pouze 20% křemíku na anodě by mohlo zvýšit energetickou hustotu článků až o 17%. Je však otázkou, jaký bude dopad na konečnou cenu takové anody.
StoreDot plánuje dodat své první baterie zákazníkům ještě tento rok. Do roku 2028 cílí na výrobu akumulátorových článků, které by dokázaly přijmout dostatek energie k ujetí 160 kilometrů během 3 minut nabíjení.
Aktuálně se děje
včera
Plzeň prodloužila neporazitelnost. Sparta si zajistila pohár i na jaře, Olomouc vybouchla
Aktualizováno včera
Mnozí Ukrajinci jsou po dalším ruském útoku bez vody a elektřiny
včera
V neděli startuje nový jízdní řád. České dráhy nabídnou ještě více komfortních vlaků
včera
Kupka tepe Babiše, který nechce dát Ukrajincům už ani korunu
včera
Kmoníček má nahradit Pojara. Babiš oslovil i dalšího člověka
včera
Slavia hrála v Londýně sympaticky, kvalita soupeře ale byla jinde. Tottenham vyhrál 3:0
včera
Přes deset událostí. Na západě Čech se zase otřásá země
včera
Turek je stále kandidátem na ministra, tvrdí Motoristé
včera
Česko za Babiše nehodlá financovat Ukrajinu. Nebudeme tam dávat peníze, řekl
včera
Válku na Ukrajině lze vyřešit, ale ne rychle. Důkazem je příběh Německa po první světové válce
včera
Konečná přežila volební debakl. Komunisté nic měnit nebudou
včera
Trumpa znovu ukázali na fotkách s Epsteinem. Hoax, obořil se Bílý dům na Demokraty
včera
Další člen Babišovy vlády doplatil na zákon střetu zájmů
včera
Dlouhá historie vánočního koření. Sloužilo i jako lék
včera
Česko na prahu epidemie chřipky. Do vývoje se může promítnout nový subtyp infekce
včera
Tragédie v pražské ZOO. Populární orangutan Kawi nešťastně zahynul
včera
Policie hledá dvanáctiletého Marka. Už ve čtvrtek nedorazil do školy
včera
Počasí se příští týden výrazně ochladí. Během dne bude i mrznout
12. prosince 2025 21:28
Nezvládli krize, inklinují k neonacismu a chtějí Česko odklonit od Západu. Vžene nás nová vláda do náručí Kremlu?
12. prosince 2025 21:11
EU zmrazila ruská aktiva natrvalo, aby obešla veto Maďarska a Slovenska ohledně pomoci Ukrajině
Evropská unie se v pátek rozhodla trvale zmrazit ruská aktiva v Evropě, aby zajistila, že miliardy eur nebudou moci být zablokovány Moskvě vládami Maďarska a Slovenska. Aktiva budou zablokována, dokud Rusko neukončí svou válku na Ukrajině a neuhradí těžké škody, které za téměř čtyři roky způsobilo.
Zdroj: Libor Novák