Švédská automobilka Polestar spolupracuje s izraelským startupem StoreDot, aby vyřešila problém dlouhých časů nabíjení elektromobilů, což je jedním z hlavních překážek jejich masového rozšíření.
Jak ovšem upozornil server MoneyMAG.cz s odkazem na informace webu The Next Web, švédská automobilka Polestar může být díky spolupráci s izraelským startupem StoreDot na dobré cestě k řešení v této oblasti.
Ve svém nejnovějším propagačním videu na YouTube se startup StoreDot pochlubil tím, že jejich baterie dokáže nabít z 10 na 80% kapacity za méně než 10 minut. Tato technologie byla testována na 77kWh baterii v plně pojízdném prototypu modelu Polestar 5, aby se prokázalo, že může být použita i ve stávajících elektromobilech.
Právě se přehrává: StoreDot a Polestar předvádějí první 10minutové nabíjení elektromobilu na světě
StoreDot a Polestar předvádějí první 10minutové nabíjení elektromobilu na světě Video: StoreDot via YouTube
Pro nejkratší dobu nabíjení tato technologie nevyžaduje speciální upravené nabíječky, ale potřebuje podporu velmi vysokých výkonů, které zatím nejsou běžně dostupné. Během testování na videu zobrazeném vozidle dosáhl nabíjecí výkon až 380 kW. V porovnání, rozšířené nabíječky Tesla Supercharger V3 mají výkonový strop na úrovni 250 kW, zatímco rychlejší stanice Supercharger V4 s teoretickým maximem 600 kW začala firma budovat teprve loni.
Baterie od StoreDot se odlišují svým chemickým složením. Zatímco tradiční lithium-iontové (Li-Ion) baterie mají anody z grafitu, technologie od StoreDot využívá křemíkový základ dopovaný organickými nanočásticemi. Křemík je velmi vhodný materiál pro tento účel, jelikož jeden jeho atom dokáže navázat až čtyři atomy lithia, zatímco grafit vyžaduje šest atomů na navázání jediného atomu lithia.
Křemíkové anody vyrobené touto novou technologií by měly teoreticky pojmout až desetkrát více energie než klasické grafitové. To by významně přispělo k rychlejšímu nabíjení, vyšší kapacitě a efektivitě baterií. Přidání pouze 20% křemíku na anodě by mohlo zvýšit energetickou hustotu článků až o 17%. Je však otázkou, jaký bude dopad na konečnou cenu takové anody.
StoreDot plánuje dodat své první baterie zákazníkům ještě tento rok. Do roku 2028 cílí na výrobu akumulátorových článků, které by dokázaly přijmout dostatek energie k ujetí 160 kilometrů během 3 minut nabíjení.
Aktuálně se děje
před 18 minutami

Příměří v nedohlednu. Rusko podniká kroky, které svědčí o touze nadále válčit
před 1 hodinou

V Troji hořel dům. Dva lidé se evakuovali, nikdo se nezranil
před 1 hodinou

Sociální sítě pod tíhou nevkusu. Umělá inteligence ničí odkaz japonského studia
před 2 hodinami

Američané testují Moskvu ohledně míru. Rubio řekl, kdy má být jasno
před 3 hodinami

Požár v Havlíčkově Brodě ovlivnil i dopravu. Hořelo auto s elektronikou
před 4 hodinami

Musíme s Američany mluvit, ale ukázat sílu, říká Lipavský po zavedení cel
před 5 hodinami

Metro B zastavili sprejeři. Cestující museli do tramvají a autobusů
před 6 hodinami

Trump prodloužil TikToku v USA život. Dohoda s Čínou ale selhala
před 6 hodinami

Mír na Ukrajině může nastat jediným způsobem, říká ukrajinista Svoboda pro EZ
před 7 hodinami

Na Slovensku se potvrdilo další ohnisko slintavky a kulhavky
před 9 hodinami

Víkendové počasí. Může být na dlouhou dobu nejchladněji
včera

Prahou se proběhnou půlmaratonci. Nastanou nejrůznější omezení v dopravě
včera

Rusové zabíjeli v Zelenského rodném městě. Mezi mrtvými jsou i děti
včera

Extraliga play off 2025: Drama pokračuje, Hradec zchladil rozjeté Dynamo a je zpět ve hře
včera

Sparta má do pěti let začít stavbu nového stadionu. Už je podepsána smlouva
včera

Historie se opakuje. Trumpovi zřejmě černý scénář z 30. let nic neříká
včera

Čína dělá chybu, reaguje Trump na odvetná cla Pekingu
včera

Pavel naznačil, kdy vyhlásí termín voleb do Sněmovny
včera

Návrat mrazivého počasí potvrzen. O víkendu začne platit výstraha
včera
Apple, Nvidia i Disney. Které světoznámé značky nejvíce ohrozí Trumpova cla a co jim hrozí?
Masivní tarifní opatření prezidenta USA Donalda Trumpa, označovaná jako cla „Dne osvobození“, už smetla biliony dolarů z tržní hodnoty veřejně obchodovaných společností. Celní sazby až do výše 50 % nyní ohrožují firmy napříč kontinenty a přinášejí reálnou hrozbu pro globální dodavatelské řetězce i spotřebitelské ceny.
Zdroj: Libor Novák