Na most v pražské Bubenské ulici u stanice metra Vltavská se do dvou týdnů vrátí auta do 3,5 tuny, tedy osobní auta, pick-upy či dodávky. Nákladní auta na něj nadále nesmí. Namísto dvou jízdních pruhů pak bude pouze jeden uprostřed mostu. Novinářům to dnes řekli zástupci města a Technické správy komunikací (TSK). Částečné obnovení provozu umožnily výsledky víkendových zatěžovacích zkoušek. Před otevřením budou na most umístěny sondy, které jej budou monitorovat. TSK uzavřela most navazující na magistrálu letos v říjnu na základě informací o špatném stavu stavby od firmy Pontex, která prováděla diagnostiku mostu.
"Konstrukce mostu byla zatížena až do 130 procent své normální nosnosti. Zkoušky nám daly detailní podklady k tomu, v jakém stavu se most nachází a že je možné na něj omezeně vrátit dopravu," řekl náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě).
Kvůli bezpečnosti vznikne jen jeden jízdní pruh, který bude uprostřed mostu. Stavba bude podepřena. Podle ředitele TSK Petra Smolky zajistí stabilitu mostu na několik let. Co bude s mostem dál, zatím není jasné. Stejně tak, jak dlouho bude podepřen, než bude opraven, či zbourán. O jeho budoucnosti město teprve rozhodne. Scheinherr ale řekl, že jeho oprava by byla natolik nákladná, že jej bude nutné zřejmě zbourat.
Při zkouškách společnost INSET použila tři vozidla o hmotnosti až 90 tun, které postupně najížděly na most. "Zkoušely jsme to uprostřed rozpětí každého pole, těch tam je pět, teprve poté jsme přistoupili přímo ke kritickým řezům, kde most vykazuje porušení," řekl ředitel INSET Ludvík Hegrlík. Při tom odborníci sledovali, jak se most chová.
⚡️ “Zatěžovací zkoušky X022 Bubenská”https://t.co/KFr0eZAgAH
— TSK Praha (@TSKPraha) 16. prosince 2018
Po zkouškách zasedla komise oborníků a zástupců města a TSK. "Z výsledků můžeme říct, že se chová pružně a snese statické zatížení. V jednom parametru je poškozen výrazně, má aktivní trhliny, které tam být nesmějí. Souhlasili jsme, že v omezeném provozu může se vrátit doprava," řekl Hegrlík.
Kdy se do plného provozu vrátí tramvaje mezi Vltavskou a Těšnovem, není jasné. Možné to bude teprve po vybudování finálních podpěr. Tramvaje nyní jezdí pouze v jednom směru. "Takto to prozatím zůstane a my nyní budeme pracovat na podepření mostu, protože dosud není podepřen, ale pouze staticky zajištěn," řekl Scheinherr. Současné podpěry stojí v části kolejiště, ty nové již provozu tramvají nebudou bránit.
Magistrát začal řešit budoucnost mostu v souvislosti s celkovou proměnou Vltavské a prostoru nádraží Bubny-Zátory. "A všechny zásahy je třeba plánovat v souvislosti s opravou Hlávkova mostu, protože by nedávalo smysl dělat stavební úpravy na konci toho mostu, když bude opravován. To se musí zahrnout do přeměny místa," řekl starosta Prahy 7 Jan Čižinský.
Na zhoršení stavu mostu v říjnu upozornila firma Pontex, která konstrukci monitorovala. TSK následně v noci z 23. na 24. října most navazující na magistrálu ve směru z centra uzavřela. Provoz byl několik týdnů zastaven i pod konstrukcí a přerušil se provoz tramvají z Vltavské na Hlávkův most.
TSK nyní zkoumá mimo jiné Hlávkův most a most Legií, které rovněž jsou ve špatném stavu. Havarijní je také Libeňský most, který se musel začátkem roku dočasně uzavřít pro auta i tramvaje. Rekonstrukci potřebuje i Palackého most mezi Podskalím a Smíchovem a řada dalších mostních konstrukcí.
Související
Začaly zátěžové testy mostů v Praze u Vltavské, vjíždějí na ně naložené kamiony
Pod most u Vltavské byl instalován nový nosník, je zastaven provoz aut a tramvají
Most na Vltavské , Praha , Technická správa komunikací , doprava
Aktuálně se děje
před 4 minutami
Tragický konec pátrání po miminku ve Vídni. Policie podezřívá matku
před 37 minutami
Situace je nejhorší od začátku války. Evropa znepokojená, Moskva hrozí, Číňané vyzývají ke klidu
před 38 minutami
USA zavádí nové sankce. Destabilizují Rusko, citelně se ale dotknou Evropy
před 1 hodinou
Británie stupňuje rétoriku: Pokud dnes Putin napadne východní Evropu, jsme připraveni na válku
před 1 hodinou
Orbán chce pozvat Netanjahua do Maďarska. Slibuje, že ho nezatkne
před 2 hodinami
Diplomat prozradil, proč Putin eskaluje konflikt na Ukrajině. Kreml sdělil důvod odpálení rakety
před 2 hodinami
Změny počasí mění svět k nepoznání. O domov už přišly desítky milionů lidí
před 2 hodinami
Co má KLDR ze spojenectví s Ruskem? Novináři odhalili, jak se Putin odměnil za vojáky na Ukrajině
před 3 hodinami
Kvůli ruskému útoku balistickou raketou se Kyjev sejde se zástupci NATO
před 3 hodinami
Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu
před 4 hodinami
BBC: Putin je auto brzd, které se řítí po dálnici. A Putinomobil jen tak nezpomalí
před 4 hodinami
Využití balistické rakety neodpovídá průběhu války. Hrozba jadernou zbraní je přehnaná, říká pro EZ Robinson
před 4 hodinami
Hypersonická zbraň nové generace? Naše raketa dosahuje rychlosti Mach 10, prohlásil Putin
před 5 hodinami
Ruský útok na Ukrajině už se nelíbí ani Číně
před 6 hodinami
Vlak vykolejil v České Třebové. Provoz je omezen, spoje nabírají zpoždění
před 6 hodinami
Rusko informovalo USA o odpalu balistické rakety. Přesto svět vrhlo do nové éry
před 7 hodinami
Počasí pod vlivem Caetana. Česko čeká první výrazná sněhová situace
včera
Rodinný konflikt v Plzni skončil vraždou a pokusem o další. Případ není uzavřen
včera
ANO válcuje českou politiku i podle dalšího průzkumu. Sahá po vlastní většině
včera
Obrana proti balistickým střelám je extrémně obtížná. Rusko se snaží Západ zastrašit, říká Drmola
Rusko zřejmě vypálilo proti ukrajinskému Dnipru balistickou střelu. Bezpečnostní expert Jakub Drmola z brněnské Masarykovy univerzity upřesnil, že není úplně jisté, zda šlo o střelu mezikontinentální. Raketa středního doletu ale dokáže napáchat obrovské škody – vzhledem k návratové rychlosti hlavic je obrana proti nim extrémně náročná. Velkou roli navíc hraje fakt, že nikdo neví, co hlavice dané rakety nese.
Zdroj: Jakub Jurek