Železniční trať na Domažlicku zůstane po ranní srážce vlaků uzavřená zřejmě až do pátku 18:00. Uvedly to České dráhy. Podle mluvčí Správy železnic Radky Pistoriusové je třeba počkat, až na místě skončí práce vyšetřovatelů Drážní inspekce, pak lze vlaky odstranit a prozkoumat stav trati. Při čelní srážce dvou vlaků tři lidé zemřeli, pět lidí je ve vážném stavu a čtyři jsou středně těžce zranění, více než čtyři desítky lidí jsou zraněny lehce.
Vlaky se srazily okolo 8:00 u obce Milavče mezi stanicemi Domažlice a Blížejov. Záchranné práce trvaly zhruba do 11:00, kdy zdravotníci z místa transportovali všechny zraněné. Na trati zůstávají oba dva poškozené vlaky - mezinárodní rychlík a osobní vlak RegioShark. Havárie si vyžádala mimořádné nasazení záchranných složek.
"Po prvotním průzkumu jsme zjistili, že jednotky nebudou muset vyprošťovat těžkým vyprošťovacím nářadím. Takže (záchranáři a hasiči) začali přenášet po prvotním ošetření zraněné na místo, kde je už záchranná služba třídila a stanovovala prioritu závažnosti zranění," popsal Jaroslav Hrdlička, vedoucí směny hasičů. Na místo nehody se sjelo 12 jednotek hasičů, což je asi padesátka hasičů.
Samotný zásah na místě nehody byl velmi rychlý, což ocenili i hejtmanka Plzeňského kraje Ilona Mauritzová (ODS a TOP 09) i ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). Během asi 45 minut byla většina cestujících z vlaků vyproštěna. Po 11:00 hodině zbývalo vyprostit pouze tělo strojvůdce expresu, který ve zdemolované kabině zůstal zaklíněn. Šlo o jednu ze tří obětí nehody.
Podle vedoucí lékařky, která na místě organizovala záchranné práce zdravotníků, byla první informace nejprve taková, že se srazily vlak a auto. Teprve na místě záchranáři zjistili skutečný rozsah nehody. K havárii tak vyjely další jednotky záchranné služby, postupně přijížděli i kolegové z Německa, kteří převezli některé zraněné do německých nemocnic. Po příjezdu záchranářů byla ještě většina lidí ve vlacích a jen několik venku.
Obec Milovče hned po nehodě zřídila v místním kulturním domě středisko, kam byli převáženi lehce zranění a kam si mohli příbuzní pro své blízké přijet. Po poledni už byli všichni cestující převezeni nebo z místa odjeli.
Scéna na místě připomínala do značné míry tragédii, která se stala loni v červenci u Perninku na Karlovarsku. Osobní vlak z Karlových Varů do německého Johanngeorgenstadtu se tehdy srazil s osobním vlakem v opačném směru. Obě kabiny srážka zničila. V obou vlacích jelo 33 lidí včetně personálu. Při nehodě dva lidé zemřeli, 24 se zranilo. U Perninku ale měli hasiči o to těžší práci, že se vlaky střetly v úzké soutěsce, kam nemohly dojet vozy hasičů a záchranářů, hasiči tak zraněné museli nosit po kolejích až do stanice. Dnes u Milovče hasičům pomohlo to, že vedle trati byla snadno přístupná louka, na které mohly přistávat i helikoptéry.
Podobné byly ale možná příčiny obou nehod. U Perninku strojvedoucí trati nenahlásil dispečerovi odjezd ze zastávky a bez povolení vjel na trať, dnes podle ministra průmyslu a obchodu strojvedoucí expresu nerespektoval signály. "Expres, který je z Mnichova, projel na žlutou a nezpomalil. Řidič pravděpodobně nereagoval ani na signalizaci uvnitř lokomotivy, ale to se musí ještě prověřit, protože šlo o německou lokomotivu. Následně projel i návěstidlo stůj a poté už došlo k nevyhnutelné srážce s osobním vlakem, který měl minutové zpoždění a na který měl expres čekat," řekl novinářům na místě Havlíček.
Podobně rozsáhlý zásah měli hasiči v Plzeňském kraji asi před 11 měsíci, kdy se tam také srazily vlaky. Osobní vůz tehdy narazil do měřicího vozu. Ztráty na životech ale nebyly a zraněných bylo méně. "Bohužel se nám to tedy nevyhýbá a začíná se nám to opakovat. Ale doufejme, že to bylo na dlouhou dobu poslední takové neštěstí, se kterým jsme se u nás setkali," dodal Hrdlička.
Hasiči zůstanou na místě do vyproštění poslední oběti ranní srážky. Pak místo nehody převezmou drážní hasiči.
Související
Za loňskou srážku vlaků na Domažlicku, při níž zemřeli tři lidé, může strojvůdce rychlíku
Srážku vlaků u Domažlic, kde zemřeli tři lidé, stále šetří policie i inspekce
srážka vlaků na Domažlicku (4.8.2021) , Vlaky
Aktuálně se děje
před 18 minutami
Důchody v květnu 2025 s jednou drobnou změnou. Peníze vám mohou přijít v jiném termínu
před 32 minutami
Munice a rakety za miliardy. USA chystají další masivní balík pomoci Ukrajině
před 1 hodinou
Řecko odmítá tlak EU a NATO: Ukrajině nedáme ani Patrioty, ani S-300
před 1 hodinou
Izraelská invaze do Rafahu se blíží. Město opouští statisíce lidí
před 2 hodinami
Putin vyrazí poprvé od znovuzvolení na zahraniční cestu. Tentokrát si nevybral Bělorusko ani Turecko
před 2 hodinami
Školačky v Kutné Hoře rozrušila hodina s psycholožkou. Zasahovala záchranka
před 2 hodinami
Ukrajina stáhla z bojiště americké Abramsy
před 5 hodinami
Teplé počasí se vrací. O víkendu teploty výrazně porostou
včera
RECENZE: Rivalové rozehrávají drama milostného trojúhelníku na tenisovém kurtu
včera
Odvolací soud zrušil odsuzující verdikt nad Weinsteinem
včera
Dvojí kvalita potravin? Nestlé čelí vážnému obvinění, má nadržovat bohatším zemím
včera
Bělorusko obvinilo Litvu z dronového útoku. Nesmysl, reaguje Vilnius
včera
Tragická střelba na pražské FF UK zasáhla 9000 lidí. O krizovou pomoc se staraly stovky lidí
včera
Nemáte děti? Na důchody zaplatíte víc, navrhují lidovci. Piráti jsou proti
včera
Střelec, který loni zabíjel u FF UK v Praze, nebyl duševně nemocný
včera
Rusko chce rozprášit Navalného tým. Advokátům, kteří neuprchli ze země, prodloužilo vazbu
včera
16letý chlapec slíbil věrnost Islámskému státu. Chtěl útočit během olympiády ve Francii
včera
Převáží zbraně mezi Ruskem a KLDR. Loď, na kterou USA uvalily sankce, kotví v čínském přístavu
včera
Letní počasí bude pořádně žhavé. Mohou padat teplotní rekordy, naznačují modely
včera
Macron vyzval k většímu zbrojení. Nemůžeme spoléhat na USA, Evropa je smrtelná, musí posílit obranu, prohlásil
Francouzský prezident Emmanuel Macron v projevu na pařížské Sorbonně zdůraznil potřebu posílení obrany Evropy a zvýšení vlastní zbrojní produkce jako odpověď na globální bezpečnostní hrozby. Uvedl to server France24.
Zdroj: Libor Novák