Odolena Voda - Aero Vodochody plánuje stavbu čtyř nových letounů L-159, budou sloužit k testování i jako ukázkové pro možné klienty. Práce na prvním začnou v druhé polovině roku. Společnost chce obnovit sériovou výrobu ukončenou v roce 2003. Podle vedoucího výroby Aera Vodochody Jiřího Linky nyní Aero ověřuje technologie a provádí letové zkoušky na firemním prototypu. Řekl to dnes ČTK.
Ještě letos má začít výroba skořepiny trupu a skořepiny křídla pro první letoun z chystané čtveřice, v polovině příštího roku pak začne jeho montáž. "My stavíme čtyři letouny, jeden letoun jako letový prototyp, dva letouny pro zátěžové a únavové zkoušky a ten čtvrtý už by měl být letoun, který bychom měli být schopní dodat zákazníkům," uvedl Linka.
Aero už delší dobu jedná o prodeji nových L-159 s několika zájemci, například s Irákem, zatím ale společnost neoznámila uzavření kontraktu. Další plány výroby budou záležet na vývoji jednání.
Podle předsedy Sněmovny Jana Hamáčka (ČSSD) hrají důležitou roli pro získávání nových zakázek pro české podniky i Česká exportní banka a stát. "V celé řadě států světa funguje takzvaná ekonomická diplomacie a ti potenciální zákazníci, když vidí, že firmu aktivně podporuje stát, tak jsou ochotni jednat o nějakém nákupu," řekl dnes při návštěvě společnosti.
Společnost obnovuje L-159 i pro americkou společnost Draken International a iráckou armádu, které zakoupily nepotřebné letouny české armády. Osm už jich Aero do Spojených států odeslalo, další dva vyšle rozebrané v kontejnerech do USA příští týden. Za nimi pak zamíří technici Aera, kteří je sestaví dohromady. Další šestice má být pro Drakem připravena na konci letošního roku.
V Iráku nyní létá devět strojů L-159, z toho na šesti se prováděla generální oprava. Desátý je ještě na vodochodském letišti, kde se na něm školí iráčtí piloti.
Sériovou výrobu Aero spouští v programu vojenského dopravního letounu KC-390 brazilské společnosti Embraer, pro stroj vyrábí náběžnou hranu křídla a podílí se i na výrobě dveří, rampy a zadní části trupu. Nyní technici pracují na prvním kusu sériové výroby. "Letos bychom měli vyrobit tři sety," řekl ČTK Tobiáš Tvrdík z tiskového oddělení společnosti. Loni přiletěl do ČR prototyp letounu, první dodávka zákazníkovi je plánovaná na příští rok. Kontrakt na dodávku podepsala Brazílie, pokračují jednání s dalšími zájemci.
Pro dopravní letouny CSeries kanadské firmy Bombardier Aero vyrábí náběžnou hranu křídla (stejně jako v případě KC-390 se podílí i na jejím vývoji). Nyní jde o desítky setů ročně, za několik let by jejich roční počet mohl překročit stovku.
Aero Vodochody Aerospace je největším leteckým výrobcem v Česku. Mezi vývojové priority firmy patří také nová generace cvičného letounu L-39. Společnost také zajišťuje armádě servis pro letouny L-159 a L-39. První letoun L-159 Aero vyrobilo v roce 1997.
Související

Tajný projekt „Oko“ a L-29 Delfín. Co se za ním skrývá?

Nový majitel Aera už ve Vodochodech nepočítá s vybudováním mezinárodního civilního letiště
Aero Vodochody , L-159 , Jan Hamáček , letadla, letectví , Ekonomika
Aktuálně se děje
před 1 hodinou

Pokus o zákaz chemických zbraní, který tak úplně nevyšel. Největší hrozbou jsou teroristé
před 2 hodinami

Bouřlivé počasí hrozí po několik dní, upozornili meteorologové
před 3 hodinami

Zemřela Loretta Switová, představitelka Šťabajzny v seriálu M.A.S.H.
před 4 hodinami

Tragédie československé expedice. Před 55 lety zahynuli horolezci v Peru
před 5 hodinami

Tragický požár na pražském Chodově. Jeden člověk nepřežil
před 7 hodinami

Letní počasí už klepe na dveře. Příští týden teploty téměř dosáhnou tropů
včera

Český fotbal si zvolil nového šéfa. Fouska po čtyřech letech nahrazuje Trunda
včera

Trump může dočasně zrušit azyl půl milionu migrantů
včera

Kanadu spalují rozsáhlé lesní požáry. Probíhá největší evakuace, jakou místní pamatují
včera

Novou ministryní spravedlnosti by mohla být Decroix. Babiš chce pád celé vlády
včera

Ukrajina se mírových rozhovorů s Ruskem v Istanbulu zúčastní, ale pod jednou podmínkou
včera

Ministr spravedlnosti Blažek rezignuje
včera

Může Afrika zaútočit na USA? Sahel se mění v ohnisko globálního teroru, varuje generál
včera

Oceány mění barvu. Vědci netuší, co se stane dál
včera

Sebevraždy ve světě: Jak si stojí Česko v porovnání s USA a Japonskem
včera

Trump nás konečně začíná chápat, pochvaluje si Kreml. Ukrajině zajistíme bezpečnostní záruky, reaguje EU
včera

Jak zvládá extrémní počasí nejžhavější město Evropy? Připravuje na další spalující léto i příliv turistů
včera

Past na zákazníky? Oneplay nelze jednoduše zrušit, varuje dTest
včera

Čtvrt století poté: Hledá se Nemo a příběh generace, která může všechno změnit
včera
EU má nový cíl pro boj s extrémním počasím. Jenže vůbec neví, jak ho dosáhnout
Evropská komise plánuje navrhnout nový klimatický cíl: do roku 2040 snížit emise skleníkových plynů o 90 % oproti úrovním z roku 1990. Cíl by měl být nejen ambiciózní, ale i realistický z hlediska politických možností. Jak uvedla místopředsedkyně Komise pro klima Teresa Ribera v rozhovoru pro Politico, klíčové bude najít cestu, jak tohoto cíle dosáhnout bez ohrožení jednoty Evropské unie.
Zdroj: Libor Novák