V roce 1964 odhalil projekt s krycím názvem „Oko“ svůj účel – Aero vyvinulo první průzkumnou verzi letounu Delfín, označenou jako L-29 R. Tato událost před 60 lety znamenala významný krok v historii československého letectví.
Průzkumná varianta letounu L-29 R vznikla jako modifikace původního cvičného stroje L-29 Delfín, který byl vyvinut a vyráběn v Aeru Vodochody. Tento dvoumístný letoun byl upraven tak, aby plnil taktické průzkumné úkoly. Zásadní změnou bylo přidání leteckých fotoaparátů, které umožňovaly šikmé i svislé snímkování terénu. Tyto fotoaparáty byly umístěny v kontejneru na spodní straně trupu, přímo pod pilotní kabinou. Uvedlo v tiskové zprávě redakci Aero Vodochody.
Prodloužený dolet byl dalším klíčovým aspektem modifikace L-29 R. Zatímco základní verze Delfína měla dolet přibližně 900 kilometrů, průzkumná verze dostala přídavné palivové nádrže o objemu 200 litrů, které byly pevně připevněny na koncích křídel. Tím se zlepšila schopnost letounu operovat na větší vzdálenosti, což bylo nezbytné pro plnění průzkumných misí.
Aero L-29 Delfín, které měřilo na délku 10,81 metru a mělo rozpětí křídel 10,29 metru, bylo prvním proudovým letounem kompletně navrženým a vyrobeným v Československu. Delfín se stal jedním z nejúspěšnějších cvičných proudových letounů na světě, přičemž se vyráběly různé varianty pro různé účely. Kromě průzkumné verze L-29 R vznikla také akrobatická verze L-29 A a jednomístná varianta pro pokročilý výcvik L-29 RS.
V letech 1963 až 1974 bylo vyrobeno celkem 3 665 kusů letounu L-29 ve všech variantách, což svědčí o jeho popularitě a širokém využití v různých vojenských a výcvikových rolích. Delfín se stal klíčovou součástí vojenského letectva nejen v Československu, ale i v dalších zemích, které ho zařadily do svých výzbrojí.
Jedním z důvodů úspěchu L-29 Delfín byla jeho univerzálnost. Letoun nebyl používán pouze pro základní výcvik pilotů, ale sloužil také na americké vrtulníkové výsadkové lodi a dokonce se využíval při přípravě kosmonautů. Tato všestrannost přispěla k jeho dlouhodobé popularitě a přítomnosti v mnoha armádách světa.
Letoun L-29 Delfín se tak stal symbolem technické vyspělosti a inovace československého leteckého průmyslu. Dodnes je považován za jeden z nejdůležitějších proudových letounů, které byly kdy vyrobeny v Československu, a jeho dědictví žije dál v historických vzpomínkách i na leteckých přehlídkách po celém světě.
Související
5 zbraní, které proslavily české zbrojovky
Aero L-29 Delfín , Aero Vodochody
Aktuálně se děje
před 10 minutami
Ztracenému chlapci šlo nejspíš o život. Policie předpokládá, že byl unesen
před 46 minutami
Jak Zelenskyj šikovně ukázal Západu, jakým problémem je konání voleb ve válce
před 1 hodinou
Skvělá zpráva od policistů. Pohřešovaný dvanáctiletý chlapec se konečně našel
před 2 hodinami
Akt antisemitismu otřásl Austrálií. Pro násilí u nás není místo, řekl Albanese
před 2 hodinami
Maláčová definitivně skončila v čele SOCDEM. Novým předsedou je Nedvěd
před 3 hodinami
Babiš i Fiala odsoudili teroristický útok v australském Sydney
Aktualizováno před 4 hodinami
Útok na populární pláži v Sydney: Dva útočníci zastřelili několik lidí
před 5 hodinami
Babiš pod palbou. Rakušan ho přirovnal k Orbánovi, kritizoval i Hřib
před 6 hodinami
Trump slibuje odvetu po útoku v Sýrii. Zemřeli tři Američané
před 7 hodinami
Volby na Ukrajině by byly výzvou. Experti upozorňují na několik problémů
před 8 hodinami
Za tři dny se nenašel. Policie nasadila do pátrání po Markovi maximální síly
před 9 hodinami
Výhled počasí na příští víkend. Trend má pokračovat
včera
Plzeň prodloužila neporazitelnost. Sparta si zajistila pohár i na jaře, Olomouc vybouchla
Aktualizováno včera
Mnozí Ukrajinci jsou po dalším ruském útoku bez vody a elektřiny
včera
V neděli startuje nový jízdní řád. České dráhy nabídnou ještě více komfortních vlaků
včera
Kupka tepe Babiše, který nechce dát Ukrajincům už ani korunu
včera
Kmoníček má nahradit Pojara. Babiš oslovil i dalšího člověka
včera
Slavia hrála v Londýně sympaticky, kvalita soupeře ale byla jinde. Tottenham vyhrál 3:0
včera
Přes deset událostí. Na západě Čech se zase otřásá země
včera
Turek je stále kandidátem na ministra, tvrdí Motoristé
Motoristé i nadále počítají s vládním angažmá poslance Filipa Turka. Potvrdil to jeho kolega Boris Šťastný v sobotním vysílání televize Nova. Strana s Turkem počítá do čela ministerstva životního prostředí, v pondělí ale k jeho jmenování členem vlády nedojde.
Zdroj: Jan Hrabě