Praha - Třetina lidí nedůvěřuje zboží, které obchodní řetězce prodávají pod privátní značkou. Pětina se domnívá, že je nekvalitní. Téměř polovina tuzemských spotřebitelů se pro koupi tohoto zboží rozhodla na základě příznivé ceny, více než čtvrtina produkty privátní značky koupila na základě poměru ceny a kvality. Pouze deset procent je kupuje pro jejich kvalitu. Vyplynulo to z dnes zveřejněného průzkumu supermarketů Billa mezi 600 respondenty v jejich prodejnách.
Téměř polovina (47 procent) respondentů by tento sortiment začala kupovat pouze po vlastní zkušenosti, resp. pokud by byl na obalu uveden zřetelněji výrobce (sedm pct). Dalších 18 procent by je nekupovalo nikdy.
Průzkum dále ukázal, že kromě kvality kladou spotřebitelé při nákupu privátních produktů důraz na jejich původ. Výrobce na etiketě hledají téměř dvě třetiny dotázaných. "Čeští zákazníci se stále častěji ptají na původ a složení potravin. Na jejich požadavky se snažíme reagovat, a proto na většině výrobků naší vlastní výroby výrobce uveřejňujeme," uvedl ředitel společnosti Jaroslaw Szczypka.
Výrobky pod vlastní značkou se v Bille podílejí ze 17,5 procenta na celkovém obratu. Největší podíl na prodejích tvoří v diskontech, například v Lidlu dlouhodobě tvoří vlastní značky více než 80 procent nabídky. V řetězci dm drogerie dosahuje podíl sortimentu vlastních privátních značek na celkových tržbách 33 procent.
Tuzemští obchodníci se v poslední době snaží jejich prodeje zvýšit mj. uváděním nových vlastních značek na trh. Podle údajů společnosti GfK skutečně prodeje zboží prodávaného pod privátní značkou řetězců loni po letech stagnace mírně ožily. Jejich podíl na celkových prodejích potravin a drogerie stoupl v ČR na 21,2 procenta, zatímco v posledních letech se pohyboval kolem 20 procent. Proti Němcům či Rakušanům ale Češi stále kupují výrazně méně zboží pod vlastní značkou obchodníků. V Německu tento podíl loni dosáhl 37 procent, v Rakousku 32 procent. I na Slovensku (27 pct) a v Maďarsku (28 pct) je zboží pod značkou řetězců úspěšnější.
Společnost dm drogerie letos na jaře uvedla na trh další dvě nové značky - v kategorii barev na vlasy a v kategorii punčochového zboží. Kaufland za loňský rok registruje mírný nárůst prodejů zboží pod privátní značkou. Diskonty Lidl tento sortiment rozšiřují. "Zaznamenáváme pozitivní trend, že se již privátní značky konečně dostávají do povědomí zákazníků a budují si u nich důvěru," uvedla mluvčí Zuzana Holá.
V porovnání se západními zeměmi má ČR ale mnohem vyšší procento zboží prodaného ve slevových akcích. Ceny značkového zboží se díky velkým slevám blíží cenám zboží pod privátní značkou a jeho prodeje jsou nižší než v západní Evropě.
Související
Otevírací doba pro květnové svátky: Jak budou fungovat obchody?
Pokles cen potravin? Naopak, většina z nich v dubnu zdražila, tvrdí ČSÚ
Obchody , billa , Ekonomika , zboží , potraviny jídlo
Aktuálně se děje
před 3 minutami
NATO se snaží čelit ruské hybridní válce. Moskva cílí i na Česko
před 40 minutami
V ZOO Praha se narodil orangutan. Mládě se má čile k světu
před 47 minutami
Liverpool už má náhradu za Kloppa. Nový kouč si z Feyenoordu může přivést i slovenského fotbalistu
před 1 hodinou
Užitečný idiot, ruská onuce. Morawiecki to schytal za slova pro maďarský týdeník
před 1 hodinou
Pavel přijal demisi ministryně Langšádlové, nahradit ji má Tuleja
před 1 hodinou
Rána pro Putina: Ukrajinci ničí rafinerie, Rusům došly zásoby paliva
před 2 hodinami
Fiala uvedl do funkce nového ředitele NBÚ. Je jím Čuřín
před 2 hodinami
Gazprom skončil ve ztrátě 160 miliard korun. Poprvé od roku 1999
před 2 hodinami
Koubek se rozhodl. I v příští sezóně bude nadále trénovat Viktorii Plzeň
před 2 hodinami
Kuleba řekl, kdy by Ukrajina mohla začít jednat o míru s Ruskem
před 3 hodinami
Rusko poslalo během března na Ukrajinu stovky raket, dronů a tisíce bomb
před 3 hodinami
Vlak bez strojvedoucího se rozjel ze stanice. Jízda skončila vykolejením
před 4 hodinami
Ruská armáda na Ukrajině postupuje. Obsadila další vesnici
před 4 hodinami
Upozornil na problémy při výrobě a zemřel. Boeing obestírají záhadná úmrtí whistleblowerů
před 4 hodinami
Bankovní rada ČNB snížila základní úrokovou sazbu o půl procentního bodu
před 4 hodinami
Trump: Paříž a Londýn už jsou k nerozeznání. Otevřely dveře džihádu
před 5 hodinami
OSN: Obnova zničeného Pásma Gazy může trvat až do příštího století
Aktualizováno před 5 hodinami
Moskva se chlubí ukořistěnou západní vojenskou technikou ve válce na Ukrajině + VIDEO
před 5 hodinami
Scholz a Macron se tajně setkají v Paříži, před návštěvou čínského vůdce
Aktualizováno před 5 hodinami
Macron: Pokud Rusko prolomí frontu, je možné vyslat na Ukrajinu západní vojska
Francouzský prezident Emmanuel Macron v rozhovoru pro týdeník The Economist znovu otevřel otázku nasazení západních pozemních jednotek na Ukrajině. Podle něj by se tak mohlo stát v případě, že by Rusko prolomilo frontovou linii a Kyjev by požádal o pomoc.
Zdroj: Libor Novák