Praha - Vlaky pendolino představují pro České dráhy i po téměř 13 letech provozu prémiové vozy a dopravce je plánuje i do dalších let nasazovat na rychlé expresní linky. ČTK to řekl mluvčí společnosti Petr Šťáhlavský. Nyní procházejí vlaky celkovou modernizací, která by u jedné soupravy měla vyjít zhruba na 35 milionů korun. Vlaky patří k nejkontroverznějším nákupům Českých drah.
Renovovaná pendolina dostanou nová sedadla, vizuální informační systém, dětské kino, nové obložení stěn a zmodernizované toalety. První opravené vlaky vyjely do provozu už loni. Pendolina, která jsou právě v opravě, dopravce nahrazuje vlaky v podobě klasické soupravy vedené lokomotivou.
Modernizován je nyní také vlak, který v červenci 2014 narazil ve Studénce na Novojičínsku ve více než 140 kilometrové rychlosti do polského kamionu, který vjel na červenou na přejezd. Při srážce zemřeli tři lidé a desítky dalších se zranily. Oprava silně poškozené soupravy stála přes 200 milionů korun, přičemž řídící vůz soupravy musel být z velké části vyroben znovu. Na jaře letošního roku se souprava vrátila z italské továrny Alstom do Česka. České dráhy jí však do provozu vrátí až po modernizaci interiéru.
Pendolina patří k nekritizovanějším investicím Českých drah v jejich novodobé historii. Jedna sedačka dopravce vyšla na téměř 1,9 milionu korun. Dráhy navíc původně plánovaly pořídit deset těchto vlaků. V roce 1995 proto uzavřely kontrakt s mezinárodním konsorciem ČKD, MSV Studénka, Fiat Ferroviaria a Siemens pro linku Berlín - Praha - Vídeň. Po krachu ČKD však dráhy dostaly nakonec jen sedm souprav, které dodala italská firma Fiat Ferroviaria, aktuálně součást koncernu Alstom. Hodnota kontraktu po celou dobu zůstala více než čtyři miliardy korun.
České tratě navíc neumožňují využít plný potenciál pendolina. Vlak může díky zabudované konstrukci s naklápěcí skříní jet rychlostí přes 230 km/h. V Česku však tyto vlaky jezdí v pravidelném provozu maximálně 160 km/h, protože vyšší rychlost tuzemské železnice zatím nedovolují.
I přesto podle mluvčího pokládají České dráhy pendolina díky jejich spolehlivosti a rychlosti za svou vlajkovou loď, a plánují je proto i do budoucna nasazovat na nejvytíženější trati. Podle Šťáhlavského navíc pendolina znamenala zlom v železniční dopravě. "Pendolino zásadně změnilo pohled na naší železnici, jedná se o rychlovlaky, dalo tak železnici novou dynamickou moderní tvář a ukázalo, že železnice i v podmínkách ČR může poskytovat moderní služby, je zásadně konkurenceschopná oproti silniční a dokonce i letecké dopravě," řekl.
Poprvé byly vlaky u nás uvedeny do zkušebního provozu před Vánocemi 2004, od prosince 2005 pak pendolino jezdí pravidelně na trase Praha - Ostrava a dalších exponovaných tratích. Za tu dobu najela pendolina v Česku více než 28 milionů kilometrů, což je v průměru přes čtyři miliony kilometrů na jednotku.
Vlaky pendolino, které bylo prvním rychlovlakem využitým na italských vysokorychlostních tratích, slaví na konci května 30 let od své první jízdy. Italský železniční dopravce FS je poprvé nasadil do provozu 29. května 1988 na trati z Říma do Milána. Jízda tehdy trvala 3 hodiny a 58 minut, což bylo o hodinu méně, než do té doby potřebovaly nejrychlejší expresy. Nyní jezdí po celém světě 186 těchto vlaků v různých provedeních.
Související
Vlak vykolejil v České Třebové. Provoz je omezen, spoje nabírají zpoždění
Tratí, kde nejezdí vlaky, přibývá. Příčinou jsou povodně i pády stromů
České Dráhy , Pendolino , železnice , Ekonomika
Aktuálně se děje
před 6 minutami
Putin: Raketu Orešnik nedokáže zachytit nic na světě. Zahájíme sériovou výrobu
před 1 hodinou
Politico: Svět má nového vítěze v boji s extrémním počasím. Překvapivě jím není západní země
před 2 hodinami
Zatykač na Blízkém východě moc nezmění. Netanjahu ví, že po válce jeho kariéra může skončit, říká Salem
před 2 hodinami
Riziko chyby je vysoké. Rétorika Kremlu připouští jadernou válku, varuje analýza
před 3 hodinami
Nemocnice v Pásmu Gazy jsou před zhroucením. O víkendu hrozí kompletní kolaps zdravotnického systému
před 3 hodinami
Rusko na Ukrajině otestovalo novou raketu Orešnik. Hromadná produkce nehrozí, myslí si expert
před 4 hodinami
Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?
před 4 hodinami
Do napjaté situace si přisadil i Kim Čong-un: Svět míří k ničivé termonukleární válce
před 4 hodinami
Víte, jaký program dokáže ušetřit práci každému podnikateli? Online fakturace
před 4 hodinami
Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování
před 4 hodinami
Tragický konec pátrání po miminku ve Vídni. Policie podezřívá matku
před 5 hodinami
Situace je nejhorší od začátku války. Evropa znepokojená, Moskva hrozí, Číňané vyzývají ke klidu
před 5 hodinami
USA zavádí nové sankce. Destabilizují Rusko, citelně se ale dotknou Evropy
před 6 hodinami
Británie stupňuje rétoriku: Pokud dnes Putin napadne východní Evropu, jsme připraveni na válku
před 6 hodinami
Orbán chce pozvat Netanjahua do Maďarska. Slibuje, že ho nezatkne
před 7 hodinami
Diplomat prozradil, proč Putin eskaluje konflikt na Ukrajině. Kreml sdělil důvod odpálení rakety
před 7 hodinami
Změny počasí mění svět k nepoznání. O domov už přišly desítky milionů lidí
před 7 hodinami
Co má KLDR ze spojenectví s Ruskem? Novináři odhalili, jak se Putin odměnil za vojáky na Ukrajině
před 8 hodinami
Kvůli ruskému útoku balistickou raketou se Kyjev sejde se zástupci NATO
před 8 hodinami
Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu
Nedávný útok na ukrajinské město Dnipro, při kterém Rusko použilo novou balistickou raketu, zintenzivňuje válku na Ukrajině a zároveň zvyšuje napětí mezi Moskvou a Západem. Prezident Vladimir Putin označil tento úder za odvetu na údajné použití zbraní dlouhého doletu Spojených států a Velké Británie Ukrajinou proti ruským cílům. Reakce ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského podtrhuje naléhavost mezinárodní reakce na další ruské kroky.
Zdroj: Libor Novák