Brno - Lidé se mohou proti zasílání nevyžádaných prémiových SMS na své mobilní telefony bránit jen podáním žaloby k civilnímu soudu. ČTK to dnes sdělil zástupce ombudsmanky Stanislav Křeček. Na kancelář veřejné ochránkyně práv se obracejí lidé, kteří mají podle vyúčtování mobilního operátora zaplatit za prémiové SMS částky v řádu několika set nebo tisíc korun. Velkou pomoc jim ale státní instituce nabídnout nemohou.
Stanislav Křeček. Konstatoval, že každý klient, kterému jsou účtovány „nevyžádané" prémiové SMS zprávy, se sice může obrátit na státní dozorové orgány (Český telekomunikační úřad, Úřad pro ochranu osobních údajů, Česká obchodní inspekce) s podezřením na spáchání správního deliktu, ale jejich pravomoci jsou limitované. Mohou sankcionovat protizákonné jednání, ale nemohou rozhodovat individuální spory.
Prémiové SMS nejsou službou elektronických komunikací, aby je mohl prověřit Český telekomunikační úřad. Prémiové SMS neposílají mobilní operátoři, ale různé společnosti, kterým operátoři pouze umožňují provoz dané služby a zajišťují výběr plateb od zákazníků. V rámci reklamačního řízení tak může ČTÚ pouze prověřit, zda došlo k zaslání zprávy, ale nikoli zda k zaslání existoval právní důvod (souhlas, objednání).
Stížnosti klientů se však týkají neoprávněnosti účtování zpráv, tedy otázky platnosti uzavření smluvního vztahu mezi zasílatelem zpráv a jejich příjemcem (tj. existence souhlasu se zasíláním zpráv). Druhou stranou sporu, který může rozhodnout výhradně soud, tedy není mobilní operátor, ale zasílatel prémiové SMS zprávy.
Zástupce ochránkyně Stanislav Křeček v této souvislosti upozorňuje, že na straně zasílatele zpráv může docházet k bezdůvodnému obohacení podle ustanovení § 2991 občanského zákoníku. Poškozený klient se ho může domáhat podáním žaloby k soudu. Jestliže si klient zaslání prémiové SMS zprávy skutečně neobjednal, vztahuje se na něj rovněž ustanovení § 1838 občanského zákoníku, dle něhož „dodal-li podnikatel spotřebiteli něco bez objednávky a ujal-li se spotřebitel držby, hledí se na spotřebitele jako na poctivého držitele. Spotřebitel nemusí na své náklady podnikateli nic vracet, ani ho o tom vyrozumět."
Každý uživatel mobilního telefonu by měl podle zástupce ochránkyně pečlivě zvažovat, kdy a jakému poskytovateli dá souhlas se zasíláním prémiových SMS zpráv. Je namístě zjistit si, zda individuální klientské nastavení umožňuje přijímání prémiových SMS zpráv. Jestliže klient služby třetích stran nevyužívá a ani v budoucnu jejich využití nepředpokládá, může operátora požádat o deaktivaci této služby. V případě obdržení „nevyžádaných" prémiových SMS zpráv je třeba především komunikovat s mobilním operátorem a zjistit podrobnosti o odesílateli těchto zpráv. Poté je třeba co nejrychleji vyhledat kvalifikovanou právní pomoc a učinit potřebné kroky k ochraně svých práv, včetně podání žaloby k civilnímu soudu proti zasílateli prémiových SMS zpráv.
Zástupce ochránkyně rovněž upozorňuje, že v případě, kdy je klientům zasílána prémiová SMS zpráva, která vzbuzuje dojem, že je pouze informační či inzertní SMS zprávou (např. nabídka zapojení do určité hry apod.), ačkoli jde ve skutečnosti o prémiovou SMS zprávu zpoplatněnou vyšší částkou, je namístě obrátit se i na Úřad pro ochranu osobních údajů. Ten může prověřit, zda je obchodní sdělení zasíláno v souladu se zákonem o některých službách informační společnosti, informuje server Ochránce.cz.
Související
Vodafone měl výpadek. Operátor dal návod pro případ, že vám služby stále nefungují
Jsme na tom hůř než Skandinávie, ale zlepšujeme se, říká Bartoš k pokrytí internetem. K IT je třeba přilákat i ženy
Mobilní operátoři , ombudsman , Stanislav Křeček
Aktuálně se děje
před 32 minutami
Počasí překvapí: Výrazně se oteplí, naměříme až 14 stupňů
včera
OBRAZEM: Lidé před budovou Evropy 2 v Praze vytvořili pietní místo pro Patrika Hezuckého
včera
Klíčový summit v Británii: Zelenskyj pojede do Londýna, setká se s Macronem, Starmerem a Merzem
včera
Evropští lídři pojedou příští týden na Ukrajinu. Budou hledat způsob, jak obejít Orbána
včera
Ceny mobilů příští rok stoupnou. Zdraží i tablety a chytré hodinky
včera
Ztráty ruské armády na Ukrajině jsou obrovské. Jak se jí přesto daří počty vojáků zvyšovat?
včera
Slovenský policista bez služebního čísla zbil Čecha na ubytovně, útok vysílal na TikToku
včera
Skupiny fotbalového MS rozlosovány. Češi mohou hrát proti Mexiku, Jižní Koreji a JAR
včera
Trump Rusům ustupuje, Putin nemá zájem polevit. Na Evropu může zaútočit dřív než porazí Ukrajinu, varuje Svoboda
včera
Stovky dronů, desítky raket. Rusko zahájilo na pozadí mírových rozhovorů útoky po celé Ukrajině
včera
Jindřich Rajchl obhájil post předsedy strany PRO. Chce z ní vybudovat „vůdčí sílu“ Česka
včera
Financování Ukrajiny se zaseklo. Maďarsko vetovalo další plán EU na podporu Kyjeva
včera
MAAE: Kryt v Černobylu po zásahu dronem neblokuje únik radiace
včera
USA hlásí pokrok v jednáních s Ukrajinou o plánu na ukončení války
včera
Provokace Kremlu se zvyšují. Švédské námořnictvo hlásí nárůst aktivity ruských ponorek
včera
Příměří se rozpadá. Pákistán a Afghánistán spolu na hranicích bojují, civilisté prchají
včera
Podzim v prosinci. Meteorologové přinesli předpověď na příští týden
včera
OBRAZEM: Mikuláš se svojí partou čertů a andělů si podmanil ulice Prahy
5. prosince 2025 21:57
Experti rozebrali chování prince Harryho. Návrat domů není vyloučen
5. prosince 2025 21:02
Papír s informací o růstu důchodů už nepřijde každému, upozornil úřad
Důchody budou od ledna po pravidelné valorizaci vypláceny v nové výši, ale nejde o jedinou změnu. Česká správa sociálního zabezpečení od ledna na základě změny zákona přestává automaticky zasílat valorizační oznámení v listinné podobě. Změna směřuje k modernizaci a zefektivnění komunikace s klienty a ke snížení množství listinných dokumentů.
Zdroj: Jan Hrabě