Praha - Společnost Korektel s.r.o. slibuje svým zákazníkům vyjednání slevy 30 až 60 % z měsíční útraty za telekomunikační služby. Obstarání slevy však spočívá pouze ve zhlédnutí vyúčtování a smlouvy a jednom telefonátu s operátorem zákazníka. Za to si obchodník účtuje odměnu.
Když nepřijde hora k Mohamedovi, musí Mohamed k hoře, říkají si obchodníci a stále častěji se vydávají za zákazníky do jejich domovů. Dříve lidé v domácnosti uvítali objednané služby maséra či kadeřníka. Poté přišla éra návštěv předem ohlášených podomních prodejců, finančních poradců a pojišťovacích agentů. V posledních letech nejvíce obchází domácnosti nezvaní obchodníci s energiemi a zástupci operátorů. Do přímého prodeje vstupují i nové služby, například takzvaná optimalizace tarifů v oblasti telekomunikací. Kdo by nechtěl platit méně za internet, ušetřit za volání a SMS? Jenže, jak se říká, každá sleva něco stojí.
Spotřebitelé si umí slevy vyjednat sami. Mnohdy stačí zvednout telefon nebo zajít na pobočku a výhodnější podmínky jsou na světě. Jsou služby „profesionální optimalizace" opravdu výhodné? V čem vlastně spočívají? Společnost Korektel láká na webových stránkách potenciální zákazníky na úsporu 30 až 60 % z běžné měsíční útraty. Provize společnosti se vypočítává čtyř nebo šestinásobkem vyjednané měsíční slevy za rok, (tzn. 1/3 nebo ½ vyjednané roční úspory + DPH 21 %). Stojí to však za to?
„Zástupce Korektelu provede jednoduchý audit - na místě zhlédne smlouvu a předložené vyúčtování. Při tom rozhodne o výši slevy - kupodivu poté, co s ním už má spotřebitel podepsanou smlouvu a v ní vyplněnou výši odměny. A někdy v budoucnu se má uskutečnit hovor s operátorem spotřebitele za účelem snížení výdajů na poskytované telekomunikační služby. Náklady tohoto hovoru hradí zákazník," uvádí Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.
Ve smlouvě uvedené společnosti je zvýrazněna informace, že obchodníkovi odměna nenáleží, nezdaří-li se optimalizace telekomunikačních služeb zákazníka u jeho operátora. Byla-li však sleva vyjednána či nikoliv, to už zákazníkovi obchodník nesdělí. Obchodní podmínky naopak zákazníkovi ukládají povinnost o neposkytnuté slevě informovat obchodníka, tj. toho, kdo ji měl zařídit. Pokud tuto překvapivou povinnost zákazník nesplní, má obchodník nárok na provizi i přesto, že neuspěl nebo se o to ani nemusel pokusit.
Uzavřená smlouva navíc vylučuje právo spotřebitele od smlouvy odstoupit ve 14denní lhůtě. Toto právo se však vztahuje i na smlouvy o poskytování služeb. Zákonnou výjimkou je situace, kdy si spotřebitel výslovně přeje splnění služby již během lhůty pro odstoupení, to však neznamená, že spotřebitel právo ztratí již podpisem smlouvy. Dle směrnice o právech spotřebitelů je nutné tuto výjimku vykládat tak, že spotřebitel může od smlouvy odstoupit do doby úplného poskytnutí služby.
Vyjednání výhodnějších podmínek je svojí podstatou změna účastnické smlouvy. Aby k této změně mohlo vůbec dojít během telefonního hovoru, je zapotřebí provést autorizaci volajícího. K ověření totožnosti zákazníka se vyžaduje sdělení hesla, jak shodně potvrzují společnost T-Mobile a Vodafone. I když spotřebitel neposkytne ono heslo, uděluje obchodníkovi plnou moc a předává své důležité osobní údaje. Například rodné číslo uvedené na účastnické smlouvě s operátorem. „Komukoliv, kdo tyto údaje zná, stačí tvrdit, že heslo zapomněl a cesta k libovolným změnám ve vašem tarifu je mu otevřená. Je tedy na místě zvýšená opatrnost v případě zcela neznámého obchodního zástupce, kterému svěřujete klíč k vašemu tarifu," varuje Lukáš Zelený.
Související
Vodafone měl výpadek. Operátor dal návod pro případ, že vám služby stále nefungují
Jsme na tom hůř než Skandinávie, ale zlepšujeme se, říká Bartoš k pokrytí internetem. K IT je třeba přilákat i ženy
Aktuálně se děje
před 27 minutami
OBRAZEM: Mikuláš se svou partou čertů a andělů si podmanil ulice Prahy
včera
Experti rozebrali chování prince Harryho. Návrat domů není vyloučen
včera
Papír s informací o růstu důchodů už nepřijde každému, upozornil úřad
včera
V USA padl první trest v případu smrti herce Matthewa Perryho
včera
Nedorozumění vedlo k policejnímu zásahu ve škole v Praze
Aktualizováno včera
Zemřel populární moderátor Patrik Hezucký
včera
Německo schválilo dobrovolnou vojenskou službu. Čekají se protesty mladých
včera
Obchod roku: Vzniká obří streamovací gigant, Netflix kupuje Warner Bros., HBO a CNN
včera
Trump varuje Evropu před „civilizačním vymazáním“. V novém dokumentu kritizuje EU i migraci
včera
Občanské demokraty čeká kritické období. Kuba mohl svůj odchod dohodnout s Babišem, tvrdí analytik
včera
Pomoc Ukrajině je i v našem zájmu, prohlásil Rutte před summitem NATO
včera
Nejdůležitější je nezpanikařit. Hasiči pro EZ radí, jak prožít advent v bezpečí a bez požárů
včera
Izrael v Eurovizi zůstane, ohlásila EBU. Čtyři země budou největší soutěž světa bojkotovat
včera
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
včera
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
včera
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
včera
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
včera
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
včera
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
včera
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
Nejenom prezident má problém s vládním angažmá poslance Filipa Turka (Motoristé), který by se po poslední rošádě měl stát ministrem životního prostředí, nikoliv šéfem diplomacie. Podle průzkumu nechce Turka v příští české vládě více než polovina lidí.
Zdroj: Jan Hrabě