Japonská automobilka Honda Motor plánuje v rámci globální restrukturalizace své výroby zavřít do roku 2021 svůj závod v britském městě Swindon. O práci přijde až 3500 zaměstnanců. Oznámila to automobilka na dnešní tiskové konferenci a potvrdila tak pondělní spekulace britských médií. Podle agentury Reuters se závod na celkové produkci automobilů v Británii loni podílel více než deseti procenty.
Rozhodnutí je velkou ranou pro ekonomiku Británie, která 29. března odchází z Evropské unie. Honda v závodě 115 kilometrů západně od Londýna vyrábí oblíbený model Civic. Výroba se pohybuje kolem 150.000 vozů ročně, zhruba 90 procent vozů je určeno na vývoz do EU.
Británie by měla unii opustit už 29. března, dosud však nebyla schválena dohoda o podmínkách brexitu. Před riziky, jaká by mohl brexit bez dohody přinést, varují automobilky i další britští podnikatelé. Upozorňují na vyšší cla, přerušení dodavatelských řetězců a ohrožení pracovních míst. Město Swindon, kde je továrna Hondy, se přitom v referendu vyslovilo pro brexit: schválilo ho 54,7 procenta voličů.
#Honda statement on Swindon closure blaming "unprecedented changes in the global automotive industry" pic.twitter.com/rhDjHXhVk0
— Michael Blair (@MichaelBlairTV) 19. února 2019
Generální ředitel Hondy Takahiro Hačigo nicméně na tiskové konferenci uvedl, že rozhodnutí o ukončení výroby nesouvisí s brexitem. Stejně se pro rozhlasovou stanici BBC vyjádřil i šéf evropských operací firmy Ian Howell. Ukončení výroby podle nich souvisí s globálními změnami v celém odvětví. Automobilka se také podle Howella hodlá více zaměřit na investice v Číně, v USA a v Japonsku. Nová obchodní dohoda mezi EU a Japonskem snižuje cla na dovoz japonských aut do unie do roku 2027 na nulu. To znamená, že japonské automobilky nebudou potřebovat mít výrobní základny v EU, upozornila BBC.
Hačigo dodal, že rozhodnutí o ukončení výroby v Británii vychází z toho, co je pro automobilku nejlepší z pohledu globální konkurenceschopnosti a potřeby zvýšit výrobu elektrických vozů. Automobilka podle něj musí upravit své operace tak, aby odrážely růst poptávky v Asii a Severní Americe a rychlé změny v odvětví. "Čelíme rostoucí silné konkurenci od čínských a indických výrobců," upozornil.
K souvislosti ukončení výroby s brexitem dodal, že stále není jasné, jaké změny brexit přinese. Proto je třeba s dalšími rozhodnutími čekat na vyjasnění situace.
Profesor z univerzity ve Warwicku Christian Stadler tvrdí, že brexit musel být faktorem při rozhodování automobilky. Ztrátou volného vstupu na evropský trh z Británie přichází země o jednu z největších výhod pro zřízení továrny. "Automobilky opakovaně varovaly vládu pře hrozbami, které brexit představuje pro britský průmysl," řekl agentuře AP Stadler a upozornil, že také Jaguar Land Rover omezil své operace v zemi.
Ministr obchodu Greg Clark uvedl, že Británie je hluboce zklamaná rozhodnutím Hondy uzavřít továrnu v zemi. "Je to devastující rozhodnutí pro Swindon a Británii. Je to podnikatelské rozhodnutí vycházející z nebývalých změn na globálním trhu," prohlásil.
Honda se spolu s japonskými konkurenty Toyota a Nissan podílí na celkové výrobě aut v Británii téměř polovinou. Nissan začátkem února oznámil, že zrušil plány výroby nové verze malého sportovně-užitkového vozu (SUV) X-Trail v továrně v britském Sunderlandu. Firma sice uvedla, že za tímto rozhodnutím stojí podnikatelské důvody, zároveň však poukázala na problémy spojené s nejistotou kolem budoucích vztahů Británie s EU.
Údaje britského Svazu výrobců a prodejců automobilů (SMMT) nedávno ukázaly, že investice do automobilového průmyslu v Británii se v loňském roce kvůli obavám ohledně brexitu propadly téměř o polovinu na 589 milionů liber (zhruba 17 miliard Kč).
Výroba automobilů v Británii se loni podle SMMT snížila o devět procent na pětileté minimum 1,52 milionu vozů. Zaznamenala tak nejprudší pokles od hospodářské recese z let 2008 a 2009.
29. dubna 2024 20:52
Západním bankám se u Putina daří. Přispěly mu na válku více než 800 milionů eur
Související
Plně elektrické SUV Honda e:Ny1 budou pohánět nové jednotky od Vitesco Technologies
RECENZE: Čtvrtá série F1: Touha po vítězství má pomalý rozjezd a strhující finále
honda , Velká Británie , automobilový průmysl , Ekonomika , Brexit
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
OSN: Evakuace Rafahu je nehumánní. Utrpení v Pásmu Gazy už je neúnosné
před 2 hodinami
Návrh dohody o příměří má tři fáze, tvrdí Hamás
před 2 hodinami
Co jsou taktické jaderné zbraně a proč Rusko nařídilo cvičení?
před 4 hodinami
Hamás souhlasil s příměřím v Pásmu Gazy. Podle Izraele je to lest
před 4 hodinami
Invaze do Rafahu znepokojuje i USA. Biden chce mluvit s Netanjahuem
před 5 hodinami
Rusko si předvolalo velvyslance Británie. Důvod ale tají
před 6 hodinami
Civilisté mohou Rafah opustit. Egyptský hraniční přechod zůstává otevřený
před 6 hodinami
EU se snaží přivést Izrael k rozumu: Izraelské příkazy k evakuaci Rafahu znamenají to nejhorší
před 7 hodinami
Extrémní změny počasí povedou k masové migraci. Vědci varují před rozšířením jedovatých hadů
před 8 hodinami
Rusko vyhlašuje cvičení. Použije jaderné zbraně
před 8 hodinami
Ve Vatikánu zadrželi faráře z Česka. Měl u sebe pistoli
před 8 hodinami
Ruská armáda údajně postupuje. Tvrdí, že dobyla další ukrajinské vesnice
před 9 hodinami
Itálie: Protiofenzíva Ukrajiny byla chyba. Když Putin nechce jednat, Západ se musí víc snažit
před 9 hodinami
Čecha zadrželi ve Vatikánu kvůli zbraním v tašce. Šlo o faráře
před 10 hodinami
Česká diplomacie objasnila, jak momentálně funguje velvyslanectví v Rusku
před 10 hodinami
Putin nařídil ruské armádě manévry s nácvikem použití taktických jaderných zbraní
před 11 hodinami
Počasí: Meteorologové letos poprvé varují před bouřkami. Hrozí do půlnoci
před 11 hodinami
Proč USA odkládaly pomoc pro Ukrajinu? Jeden z politiků konečně prozradil důvod
před 12 hodinami
Vracet uprchlíky na Ukrajinu? Polsko je pro, Maďarsko to dělat nehodlá
před 13 hodinami
Netanjahu: Pokud se neubráníme sami, nikdo nás neubrání. Zvládneme to i sami
Izraelský premiér Benjamin Netanjahu odmítl tlak mezinárodního společenství, které požaduje pozastavení válečného tažení v Pásmu Gazy. Podle agentur AP a DPA zdůraznil, že Izrael má schopnost bránit se sám, pokud bude potřeba.
Zdroj: Libor Novák