Výrobce vozů Lada, ruský koncern AvtoVAZ, se kvůli zpřísnění emisních limitů v Evropské unii rozhodl zastavit export těchto aut do Evropy. Všechna nová osobní auta nyní při první registraci v EU totiž musejí splňovat normu Euro 6c a od září pak ještě přísnější normu Euro 6d-TEMP. Moskva zavádí emisní normy EU se zpožděním. Vývoz z Ruska zato může zvýšit německá automobilka Volkswagen, píše polský deník Gazeta Wyborcza.
"Už rok se chystáme přerušit dodávky aut do Evropy, protože tam vstoupily v platnost nové ekologické požadavky, které přesahují dosud platnou normu Euro 6," citovala představitele ruského koncernu agentura Finmarket.
V Rusku nyní platí emisní norma Euro 5, která byla v zemích EU závazná do roku 2015. Ruské požadavky na vozy s naftovým motorem jsou ještě mírnější.
Lada 2108 No Mercy на выставке АВТОСПОРТ в наших сердцах! pic.twitter.com/ZXuaTBNQF5
— LADA avtovaz (@avtovaz_news) 23. února 2019
Ruský koncern uvádí, že opatření je pouze přechodné. "Plánujeme se na ten trh za několik let vrátit," říká představitel koncernu AvtoVAZ. Dodává, že firma plánuje ve spolupráci s Renaultem vytvořit model Lady určený pro globální trh. Francouzský koncern přebral plnou kontrolu nad výrobcem vozů Lada koncem uplynulého roku.
Ruská divize Renaultu přitom ujišťuje, že ji odchod z evropského trhu nepoškodí. Loni AvtoVAZ prodal v zemích EU téměř 5800 vozů, což bylo pouze 1,5 procenta celkového prodeje firmy AvtoVAZ. Na Evropu ale připadlo zhruba 15 procent celkového vývozu aut Lada, který loni čítal 38.300 vozů. Z rozhodnutí ruské pobočky Renaultu tak může těžit její konkurent Volkswagen, píše list.
"Pokud se dobře pamatuji, tak loni Volkswagen v Rusku vyrobil 200.000 aut, z toho 20.000 jich šlo na vývoz," řekl ruský prezident Vladimir Putin, když začátkem dubna přijal v Kremlu generálního ředitele Volkswagenu Herberta Diesse. Setkání to bylo výjimečné, protože Putin jen velmi zřídka přijímá v Kremlu šéfy zahraničních firem. Pravidelně ale tuto čest prokazuje vedení Volkswagenu.
Tentokrát přijel Diess do Moskvy promluvit si s Putinem osobně o speciálních investičních dohodách, jaké chce Volkswagen podepsat s ruskou vládou. Smlouvy tohoto typu investorům garantují daňové úlevy. Diess dodal, že Volkswagen potřebuje Putinovu podporu nejen v záležitosti investičních úlev pro svou továrnu v podmoskevské Kaluze, ale i pro závody v Nižním Novgorodu, kde se rovněž montují vozy Volkswagen. Tyto závody patří koncernu GAZ, který ovládá ruský oligarcha Oleg Děripaska, na něhož a několik jeho firem včetně firmy GAZ před rokem uvalila sankce vláda Spojených států.
Právě kvůli riziku amerických sankcí Volkswagen odkládá své plány na investice do Děripaskových závodů. Ruský prezident ale šéfa Volkswagenu uklidnil. "Budeme pokračovat v naší práci a hledat způsoby, jak podpořit činnost Volkswagenu v Rusku," slíbil Putin.
Ruský prezident se tento měsíc poblíž Moskvy zúčastnil slavnostního otevření prvního ruského závodu na výrobu mercedesů. Jeho provozovatel, automobilový koncern Daimler, v souvislosti s výstavbou továrny nazvané Mercedes Moskovia uzavřel s ruskou vládou také zvláštní investiční úmluvu, uzavírá Gazeta Wyborcza.
23. června 2025 14:24
Opravu hrozí Rusku ekonomický kolaps? Nezhroutí se, zažilo i horší časy, varuje ekonom
Související

Ruský AvtoVAZ slaví padesátiny. Podívejte se na moderní Lady
Lada , auto , Rusko , automobilový průmysl , AvtoVAZ , Ekonomika , Vladimír Putin , volkswagen
Aktuálně se děje
před 48 minutami

Netanjahu uvažuje o předčasných volbách. Přesvědčí Izraelce, že vyhrává válku?
před 1 hodinou

Co bude, až vyprší Trumpovo ultimátum Rusku? Podle ekonoma mají USA jen omezené možnosti
před 1 hodinou

Změny ve fotbalové Spartě. Jejím novým kapitánem je Haraslín, Wiesner odchází do USA
před 1 hodinou

Ostravský obránce Frydrych si musí trest za ostrý faul na Klimenta odpykat až do konce
před 2 hodinami

Odejde z Leverkusenu i Schick? O českého kanonýra projevil zájem AC Milán
před 2 hodinami

Lyon se vrátil do francouzské ligy i do pohárů. V Anglii se proti rozhodnutí UEFA bouří
před 2 hodinami

Bývalému fotbalistovi a šéfu UEFA Platinimu odcizili zloději až dvacet trofejí
před 2 hodinami

Dva roky do války. Rusko a Čína rozpoutají konflikty v Evropě a Tichomoří, varuje šéf sil NATO
před 3 hodinami

Proč jsou cizinci levnou pracovní silou? Studie odpověděla na ožehavou otázku
před 4 hodinami

Trump uvalil masivní clo na čínský grafit. Elektromobily v USA mohou výrazně zdražit
před 5 hodinami

Dopravní kolaps v Brně kvůli MotoGP: Lidé čekali desítky minut na MHD, dorazil i prezident Pavel
před 6 hodinami

V porodnici u Apolináře v noci hořelo. Maminky utíkaly s novorozenci
před 8 hodinami

Život ve válečné zóně: Syrské město Sweida je v plamenech, obchody a domy jsou vypáleny, stovky lidí zemřely
před 9 hodinami

Trump žaluje Ruperta Murdocha a Wall Street Journal
před 10 hodinami

Víkendové počasí si žádá opatrnost. Meteorologové vysvětlili důvod
včera

Střelba ve Šluknově byla pokusem o vraždu. Pachateli hrozí 20 let za mřížemi
včera

Reprezentační brankář Kovář bude od příští sezóny hostovat v PSV Eindhoven
včera

Policisté zakročili proti proruským hackerům. Cílili na Ukrajinu i její podporovatele
včera

Tragédie při paraglidingu. U Jaderského moře vyhasl život extrémního sportovce Baumgartnera
včera
Napětí kolem případu výhrůžek školám. Slováci se brání a kritizují BIS
Napětí mezi českými a slovenskými bezpečnostními složkami nastalo v souvislosti s případem zadržení ukrajinského občana, který má být zodpovědný za loňské výhrůžky školám v Česku a na Slovensku. Čeští policisté vyčinili slovenským kolegům za to, jak o případu informovali. Do věci se následně vložil slovenský ministr vnitra Matúš Šutaj Eštok (Hlas-SD).
Zdroj: Lucie Podzimková