Recenze: Evropa je v rukou bláznivého Rusa

RECENZE – Při současném dění na geopolitické scéně je dobré se na chvilku zastavit a popřemýšlet o tom, kdo to vlastně je Vladimir Vladimirovič Putin. Hra uváděná v pražském Švandově divadle na Smíchově sice není věrným odrazem reality, ale je postavená na tom, jak média prezidenta Ruské federace líčí. V roli Putina se ve hře Putin a Biľak u trezoru představil Marek Pospíchal, což lze označit za brilantní tah.

Je noc a Vladimir Putin se už oddává spánku, ale nebude to dlouho trvat a vytrhne ho půlnoční návštěva, které se nedokáže zbavit, i když k tomu užije všechny prostředky, které tento muž použít může. Jak jistě víte, Vladimir Putin dokázala nejednu famózní věc – alespoň tak ho líčí propagandistická ruská média, která z něj neustále vytváří vůdce, jež dokáže možné i nemožné. Na půlnoční návštěvu, která se k němu vydala z České republiky, však jeho síly nestačí. Vasil Biľak se totiž nenechá jen tak odbýt a domáhá se svého.

Postava, jež se zapsala do československých dějin svým podpisem pod zvacím dopisem, který měl za následek vstup vojsk Varšavské smlouvy do Československa v srpnu roku 1968, se ve hře domáhá na Putinovi zmíněné listiny, aby ji smazala ze světa. Stejně jako dnešní noci nemůže spát Vladimir Putin, stejně se nedaří spát na onom světě Vasilu Biľakovi, neboť jej stále straší představa, že by se přeci jen někdo dostal k originálu dopisu.

A tak spolu významný politik (ať už si o jeho roli myslíme cokoli, jeho silnou pozici mu odepřít jednoduše nemůžeme) a smutná postava československých dějin stráví několik hodin v Putinově pokoji, který je složen nejen z ložnice, ale také z pracovny a tělocvičny, neb hlava Ruské federace si na zdravém životním stylu zakládá. Jejich rozmluvu však tu a tam vyruší pokojská, jejíž představitelka na sebe v jiných scénách bere podobu Rasputina či cara Mikuláše – u Putina se prostě dveře netrhnou.

V některých chvílích to na jevišti vypadá jako obrovský chaos a to ve chvílích, kdy už je Putin příliš vyčerpaný z blábolícího československého dědy, který je neodbytný, neustále jej ruší pokojská a noční „hosté" a zároveň se ozývá zvenčí zpěv Pussy Riot. V těchto okamžicích se divadelní Putin mění v šílence, který lítá po místnosti a řve. Místa plná neklidu poměrně výrazně působí na divákův nervový systém, neboť se najednou stává obětí člověka, jež je zralý na psychiatrii.

Za zmínku stojí výběr herce pro roli Vladimira Vladimiroviče Putina, kterého představuje Marek Pospíchal. Nejen, že Marek Pospíchal je prezidentu Ruska poměrně hodně podobný, ale zároveň je na jeho podání znát i nastudování grimas a gestikulace tohoto politika. Práci Marka Pospíchala stojí za to ocenit, protože je v roli Putina zcela přesvědčivý a jedinečný.

Autorka ve hře Putin a Biľak u trezoru připomíná, že Ruská federace má svoji historii a nejedná se o zcela nový státní útvar s jiným geopolitickým myšlením o světě, který vznikl rozpadem Sovětského svazu. Toto propojení se projevuje již na samotné myšlence spojení vstupu vojsk Varšavské smlouvy do Československa v srpnu roku 1968 a současného prezidenta Ruska Vladimíra Putina.

Na to, zda se československému politikovi podaří získat od Putina to, po čem touží, se musíte jít podívat do Švandova divadla, protože přeci nemůžu vše vyzradit.

Viktorie Čermáková: Putin a Biľak u trezoruRežisér: Viktorie Čermáková

Hrají:Putin: Marek PospíchalBiľak: Miloslav MejzlíkPokojská, noční výjevy: Martina Krátká