Praha - V polovině března začíná letošní ročník divadelního a tanečního festivalu Bazaar. Třídenní program zahájí v divadle Ponec mezinárodně oceňovaná inscenace o lidské komunikaci v režii špičkového polského režiséra. Program se poté přesune i do divadla Alfred ve dvoře a Studia Alta.
V polovině března v Praze začíná divadelní a taneční festival Bazaar. Letošní ročník otevře mezinárodně oceňované představení One Gesture o lidské komunikaci v režii špičkového divadelního inovátora Wojteka Ziemilského. Třídenní program se z divadla Ponec přesune i do divadla Alfred ve dvoře a Studia Alta. Tématem letošního ročníku je Hledání společného hlasu.
Projekt One Gesture režiséra Wojteka Ziemilského a výtvarníka Wojciecha Pustoly vznikl ve spolupráci s neslyšícími performery jako ojedinělý tvar, ve kterém se mluví bez mluvení a tancuje, aniž by se tancovalo. Čtyři performeři v této inscenaci vtipně i nevybíravě konfrontují publikum s nesnázemi, s jakými se neslyšící dorozumívají mezi sebou. Nabízejí přitom ale vzrušující pohled na překonávání bariér obecné lidské komunikace. Neslyšet totiž pro tyto polské divadelníky neznamená žádný handicap, nýbrž příležitost ke zcela nové komunikaci se světem.
Stejně jako ostatní inscenace na festivalu, i One Gesture sleduje letošní téma – Hledání společného hlasu. „Aby mohlo dojít ve společnosti k nějaké změně, musí být její jednotlivé části schopné formulovat, o co jim jde. Musí se pokusit najít společnou řeč; způsob, jak svá témata, lépe komunikovat dál,“ vysvětluje šéfdramaturg Bazaaru Ewan McLaren v tiskové zprávě.
Wojtek Ziemilski k One Gesture říká: „Jazyk, který používám, se zdá naprosto neschopný zachytit znakovou řeč a svět neslyšících obecně,“ ale dodává: „Na začátku jsme se mj. zabývali Wittgensteinovým citátem: ,Limity mého jazyka znamenají hranice mého světa‘. A pak jsme se sami sebe ptali: Jestliže je náš mluvený jazyk jedinou realitou, ke které máme přístup, nemohou nás neslyšící naučit něco zcela nového? Na jejich způsobu komunikace je něco obecně platného, ale zároveň naprosto výjimečného.“
Vstupné na inscenaci One Gesture pořídíte za 300/200 Kč. Festivalový pas bude letos k dispozici v ceně 800/500 Kč. Festivalový pas a vstupenky na jednotlivá představení můžete zakoupit online v předprodeji GoOut, na webech jednotlivých divadel a na pokladně divadla Alfred ve dvoře. Kompletní informace o 4. ročníku festivalu Bazaar, který se uskuteční ve dnech 16. – 18. března 2018, najdete na webových stránkách www.alfredvedvore.cz/cs/bazaar.
Wojtek Ziemilski je polský divadelní režisér a výtvarník. Vytváří multidisciplinární scénická díla, v nichž přejímá postupy z performativního a výtvarného umění. Absolvoval kurz divadelní režie na Gulbenkian Foundation v Lisabonu. V roce 2008 byl označen za přední osobnost varšavské divadelní scény. Je mimo jiné autorem děl jako Malé vyprávění (2010, uváděné ve 20 světových zemích) nebo Prolog (historicky první polské představení uvedené v Ruhtriennale).
Byl autorem blogu o současném umění “new-art.blogspot.com”. Jako lektor na Varšavské univerzitě učí současné divadelní postupy se zvláštním zaměřením na techniky autorského divadla, je zastáncem směru nového tance, takzvaného "non-danse", pro jeho vliv na teatralitu divadla. Od roku 2015 řídí XS - umělecké centrum zaměřené na performativní praktiky - divadlo, tanec, performativní umění a jiné formy umění funkční v rámci představení. Byl jedním z autorů happeningu Golgota Picnic Polska 2014, který se uskutečnil na různých místech po celém Polsku a byl výrazem protestu proti zrušení představení Golgotha Picnic Rodriga Garcii.
Související

Festival Bazaar startuje již tento pátek strhujícím představením polského divadelního inovátora

Divadlo Alfred ve dvoře uvede audovizuální performance o neustálé rotaci dějin
divadlo Alfred ve dvoře , kultura , Divadla , festivaly , Praha
Aktuálně se děje
před 24 minutami

Zelenskyj se v sobotu možná setká s Trumpem. Kvůli mírovým jednáním čelí masivnímu tlaku i na Ukrajině
před 1 hodinou

Nic v ruce nemáte, přijdete o celou Ukrajinu, vzkázal Zelenskému Trump
před 2 hodinami

Jaké budou čtvrteční bouřky? Jiné než pondělní, tvrdí meteorologové
před 3 hodinami

Dálnice D11 se o víkendu u Prahy uzavře. Bude se bourat
před 3 hodinami

Istanbulem otřáslo zemětřesení. Oběti nejsou, promluvil Erdogan
před 4 hodinami

Ukrajinu porcovat nebudeme. Evropa se postavila proti mírovému plánu USA, Litva se připravuje na válku
před 4 hodinami

Fyzická zdatnost netřeba, ale alergie vadí? Armáda mění pravidla přijetí, většina zájemců ale stále nemá šanci
před 5 hodinami

Svět v tichosti zažívá nejhorší globální událost v dějinách. Sledujeme destrukci Země v přímém přenosu, varují vědci
před 6 hodinami

Hegseth ohrožuje všechny. Amerika kašle na bezpečnost, z Trumpových lidí se stává cíl špionů
před 7 hodinami

Bouřlivé počasí se vrací. Platí nové varování, hrozí přívalové srážky
před 7 hodinami

Papež František byl výjimečný. Věděl, kde leží skutečné problémy současného světa, míní expert
před 8 hodinami

Mírové rozhovory o Ukrajině se sesypaly. Kyjev odmítnul anexi Krymu, Rubio vůbec nedorazil
před 9 hodinami

Putin údajně nabídnul USA zastavení invaze. Kreml to před jednáním s Witkoffem popřel
před 10 hodinami

Živě Věřící se loučí s papežem. Tělo Františka bylo převezeno do baziliky sv. Petra
před 10 hodinami

Medveděv vyhrožuje smrtí Dominiku Haškovi. Rakušan mu nabízí ochranku
před 12 hodinami

Útok na Írán může vypadat jako řešení. Rozhodně to ale není dobrý nápad
před 13 hodinami

Trump ustoupil. Číně výrazně sníží cla
před 14 hodinami

Výhled počasí do května. Meteorologové řekli, zda se bude vymykat normálu
včera

Tři oříšky pro Popelku patřily k jejím posledním filmům. Zemřela Karin Leschová
včera
Extraliga play off 2025: Domácí Brno srovnalo sérii finále s Pardubicemi výsledkem 7:4
Čtvrté finále extraligy mezi Brnem a Pardubicemi nabídlo skvělou podívanou. Pardubický útočník Jan Mandát zaznamenal nejrychlejší hattrick v historii play off a stal se teprve čtvrtým hráčem, který ve finále vstřelil tři branky. Brněnský forvard Arttu Ilomäki pak čtyřmi góly přepsal historické statistiky.
Zdroj: Adam Skála