Ostrava - Minkusův komicky laděný balet Don Quijote podle románu Miguela Cervantese je jedním z nejpopulárnějších titulů světového baletního odkazu. V choreografii Mariuse Petipy měl balet premiéru v Moskvě roku 1869 a setkal se hned od počátku s velkým úspěchem. Prosluněné Španělsko, hudba Ludwiga Minkuse a především strhující tance dají vyniknout klasické virtuózní technice. Role choreografa se poprvé ve své kariéře zhostí Michal Štípa.
Minkusův komicky laděný balet Don Quijote podle románu Miguela Cervantese je jedním z nejpopulárnějších titulů světového baletního odkazu. V choreografii Mariuse Petipy měl balet premiéru v Moskvě roku 1869 a setkal se hned od počátku s velkým úspěchem.
Hlavní dějová linie milostného příběhu o zakázané lásce Kitri a Basila se prolíná s líčením fantaskního světa Dona Quijota, který se vydal hledat společně se svým věrným Sanchem Panzou rytířská dobrodružství. Komediální příběh se stává záminkou pro nádherné temperamentní taneční dílo. Prosluněné Španělsko, hudba Ludwiga Minkuse a především strhující tance dají vyniknout klasické virtuózní technice. Role choreografa se poprvé ve své kariéře zhostí Michal Štípa.
Náměstí v Barceloně ožívá, přichází hospodský Lorenzo s dcerou Kitri, která otce prosí, aby jí koupil vějíř. Ten souhlasí – pod podmínkou, že mu dívka s vějířem zatančí. Během tance se objevuje bohatý Gamacho, je okouzlen krásou Kitri a žádá otce o její ruku; Lorenzo souhlasí. Přichází však lazebník Basil, který se dívce zamlouvá mnohem více, a oba mladí lidé spolu tančí…
Tak začíná děj jednoho z nejslavnějších a nejhranějších baletů světa. Při výběru choreografa inscenace se šéfka baletu Lenka Dřímalová rozhodla oslovit Michala Štípu – prvního sólistu Baletu Národního divadla v Praze.
„Je to pro mě velká výzva, na kterou se velmi těším. Pro mou inscenaci bude specifická především celková výprava. Při této příležitosti jsem si vybral scénografa Aleše Valáška a kostýmního výtvarníka Romana Šolce. Věřím, že společně jsme vytvořili koncept, který bude neotřelý a odlišný od uváděných inscenací v Česku a zároveň zůstane dobový, tak jak jej diváci mohou znát,“ říká choreograf Michal Štípa.
A na jakou výpravu se tedy diváci mohou těšit? „Viděl jsem mnoho inscenací tohoto baletu, které vesměs pořád dokola opakovaly to samé. Scénografické řešení mě napadlo jeden večer, když jsem si vzpomněl na hodiny literatury na gymnáziu, kde je Cervantesův román pořád dokola opakovaným tématem… Ale přiznejme si, kdo z nás tu knihu opravdu četl? A v tu chvíli byla myšlenka na světě: Hrdina z knihy, kterou sám píše! S Michalem jsme celý balet pojali tak, že sám Don Quijote píše svůj životní příběh, ve kterém zažívá jednotlivá dobrodružství. Na jevišti tedy ožije kniha a jednotlivé postavy budou vystupovat z jejích stránek,“ popisuje scénu Aleš Valášek.
„Protože se balet odehrává celý ve Španělsku, nechali jsme se inspirovat dobovou španělskou módou – hledal jsem dobové rytiny a ilustrace z té doby, kdy chceme, aby se inscenace odehrávala. Nechali jsme se malinko inspirovat také filmem. Jednoduše tedy můžeme říci, že jde o stylizaci dobové módy ze Španělska,“ dodává kostýmní výtvarník Roman Šolc.
V hlavních rolích se představí Petr Sýkora / Jan Kolda (Don Quijote), Rei Masatomi / Takafumi Tamagawa (Sancho Panza), Sawa Shiratsuki / Michaela Vápeníková (Kitri / Lilie), Koki Nishioka / Sergio Méndez Romero (Basil), Shino Sakurado / Aglaja Sawatzki (Mercedes / Růže), Stéphane Aubry / Stefano Pietragalla (Espada), David Janošek / Matthias Kastl (Camacho), Jiří Sedláček / Rodion Zelenkov (Otec Lorenzo) a řada dalších tanečníků, ale i činoherců. Hudebního nastudování se ujal Adam Sedlický.
Premiéry baletu Don Quijote se uskuteční 12. a 14. dubna 2018 v 18.30 hodin v Divadle Antonína Dvořáka.
Související
Diváci rozhodnou, jak dopadne ostravská inscenace Teror
Národní divadlo moravskoslezské se počtvrté zapojí do Noci s Andersenem. Letos s pejskem a kočičkou
Národní divadlo moravskoslezské (NDM) , kultura , Divadla , Balet , Miguel Cervantes , Divadlo Antonína Dvořáka
Aktuálně se děje
Aktualizováno před 8 minutami
Nebezpečné počasí hrozí už dnes večer. Výstraha se týká celé ČR
před 31 minutami
Trump měl na telefonu Putina. Hovor byl dobrý a produktivní, tvrdí šéf Bílého domu
před 1 hodinou
Vážná nehoda na Benešovsku. Na místě hořelo
před 2 hodinami
Smrt Bardotové zasáhla i české politiky. Ozvali se Babiš či Klempíř
před 2 hodinami
Příměří u jaderné elektrárny v Záporoží. Začaly kritické opravy vedení
před 3 hodinami
Muž s nožem v Budějovicích vyhrožoval kolemjdoucím. Policista ho zpacifikoval
před 4 hodinami
Francie oplakává Bardotovou. O dojmy se podělil i prezident Macron
před 5 hodinami
Lavrov promluvil o úmyslech Moskvy a varoval Evropany
před 7 hodinami
Hazard, jaký se nevidí. Žena v Krkonoších bruslila na tenkém ledu i s kočárkem
před 8 hodinami
Zemřela ikonická herečka Brigitte Bardotová
před 8 hodinami
Turek se nevzdává. Pavel by měl dodržet svá slova, říká poslanec
před 9 hodinami
Zimní počasí na přelomu roku. Napadnout mohou desítky centimetrů sněhu
před 10 hodinami
Trump přivítá Zelenského. Zbývá deset procent a plán bude hotový, tvrdí Kyjev
před 11 hodinami
Anonym vyhrožoval střelbou v teplickém obchodním domě. Policie po něm pátrá
před 12 hodinami
Předpověď počasí: Poslední týden roku bude ve znamení pravé zimy
včera
"Zelenskyj nemá nic, dokud to neschválím." Trump dal jasně najevo, kdo rozhoduje o válce na Ukrajině
včera
Obrana za miliardy. Polsko se opevňuje před Ruskem, staví dračí zuby i protidronové bariéry
včera
Rusko válkou ničí samo sebe. Chytilo se do své vlastní ekonomické pasti
včera
Období hlubokého otřesu a nejistoty. Rok 2025 se zapíše do dějin Evropské unie
včera
Revoluce ve válčení. USA podle expertů vytváří zbraně, které budou využívat umělou inteligenci
Americké ministerstvo války učinilo zásadní krok k transformaci moderního válčení spuštěním nové platformy GenAI.mil. Podle vojenské expertky Emelie Probasco představuje tento nástroj „kritický první krok“, který má americkým vojákům a civilním zaměstnancům Pentagonu umožnit bezpečné experimentování s umělou inteligencí přímo v jejich každodenní pracovní agendě.
Zdroj: Libor Novák