RECENZE: Jason Bourne se vrací na špičkové úrovni. Ale měl to vlastně zapotřebí?

Recenze - Agent, jemuž vdechl život Robert Ludlum, se stále nevypořádal se svými nepřáteli. Ač se zdálo, že už konečně dojde odpočinku, ještě stále existují síly, které usilují o jeho existenci.

Prostředí tajných služeb a agentů se špičkovým výcvikem a nejasnými úkoly vždy přitahovalo. Spočítat, kolik různých klonů od dob Jamese Bonda vzniklo by bylo úkolem hodně zdlouhavým. Co se týče obliby už je to podstatně jednodušší: Jason Bourne patří k těm, kteří se dokáží těšit setrvalé přízni. A to bez ohledu na skutečnost, že mají občas potíže s dechem.

(zdroj: youtube.com)

Muž s kamennou tváří, nepřemožitelný, leč zranitelný Jason Bourne by mohl pomallu zamířit do agentského důchodu. Většina těch, kteří mu způsobili vážné životní peripetie už se nemusí zabývat povinností podávat daňová přiznání, sám "stroj na zabíjení" je unaven a znechucen minulostí. Hodlá ventilovat své pocity v ilegálních boxerských zápasech, ale stále existují otázky, jen šikovně zasuté a čekající, než je někdo opět vytáhne na světlo. Tentokrát na sebe berou podobu Jasonovy kolegyně Nicky Parsons. Pokud by jí Bourne nevěřil, pak následný zmařený útok nájemného vraha donutí, aby změnil názor. Znovu se tedy vydává do boje se starými strukturami, reprezentovanými nelítostným ředitelem Robertem Deweyem a analytičkou Heather Lee. A aby si s nimi vyřídil své účty, bude se muset vrátit k metodám, kterým se chtěl vyhnout.

Spojenci, nepřátelé nebo ještě něco horšího? (zdroj: Universal Pictures)

Ačkoliv Paul Greengrass i Matt Damon v různých fázích vyslovili přesvědčení, že odmítají vstoupit do jedné řeky (Damon to později upřesnil, že se k roli agenta Bournea vrátí pouze v případě, že na režisérské židli bude Greengrass), spojili své síly už počtvrté - avizovali to v listopadu 2014. Je obtížné se postavit nějak smysluplně k jeho existenci, protože jeho fanoušci nejspíš znají všechny z jeho dřívějších opusů nazpaměť. Mělo jít o jakýsi bonus, odměnu za jejich vytrvalost? Těžko říci. Není nijak dehonestující říci, že po dějové stránce novinka nenabízí nic převratného, po technické nikoho nepřekvapí, že jde o další precizně odvedený film, naznačující že přítomní své řemeslo ovládají dokonale. Nicméně nelze si nevšimnout, že se štáb Greengrassových věrných ztenčuje - poprvé nenajdeme v titulcích jméno Tony Gilroye. Na jeho místě se objevuje Christopher Rouse, který se podílel na předchozích třech filmech jako střihač. Nakolik se to podepsalo na kvalitě snímku musí posoudit divák.

Štáb chtěl řeckou scénu natáčet opravdu v Aténách a požádal tamní vládu o povolení. Následovaly nechutné tahanice o výši náhrady, pořád nešlo to či ono povolit, pořád přicházela nařízení a omezení provázená jistou řeckou liknavostí, až nakonec tvůrci ztratili trpělivost a vydali se o notný kus západním směrem - na Kanárské ostrovy. Takže až uvidíte řecké exteriéry, vězte, že se díváte na Tenerife. Nebyla to jediná lapálie, ale dohoda mezi městskými zástupci Las Vegas a štábem ohledně honičky ve městě hazardu byla úspěšná, ovšem natáčet se smělo jen od půlnoci do ranního rozbřesku.

Po akční stránce jde o nadprůměrný standard (zdroj: Universal Pictures)

Původně měli jít diváci do kin na snímek režírovaný Justinem Linem, v němž se měl opět představit Aaron Cross v podání Jeremy Rennera. Jenže rozhodnutí Damona a Greengrasse tento projekt odsunulo až na příští rok, i když další prameny hovoří až o období mezi lety 2018 a 2020. Apropos, když jsme u těch názvů - vůbec poprvé nebyl použit klasický standard v podobě The Bourne _____. Po The Bourne Identity (u nás uváděný jako Agent beze jména), The Bourne Supremacy (Bournův mýtus) a The Bourne Ultimatum dochází k odklonu, ačkoliv se zvažovala možnost v podobně The Bourne Betrayal (Bournova zrada). Znamená to také odklon od původních knižních titulů. Při těchto hrátkách si nelze nevzpomenout na dnes už téměř dvacet let starý snímek s Richardem Chamberlainem, který rovněž nesl jméno The Bourne Identity, ale u nás se objevil v pozměněném hávu jako Agent beze jména.

Můžeme se dohadovat, zda bylo nutné onu sevřenou trilogii ještě obohacovat. Poprávu se někteří mohou cítit, že se dívají na sestřih nejlepších nepoužitých scén, velice dobře pospojovaných, ale zbytečných. Určité výhrady mohou být i k samotnému příběhu a některým metodám, proto se objevují i termíny špionážní sci-fi. Nepokoušejme se srovnávat třeba s vysloveně nepovedeným Bournovým odkazem, to by bylo nečestné a nesportovní, jak kdysi protestoval Mirek Dušín padajíc přes zákeřně vhozené poleno. Někoho možná napadne hodně vzdálené srovnání s nedávno uvedeným a dlouho očekávaným snímkem Warcraft. V případě Bournea není potřeba znát dalekosáhlé souvislosti, spíš jde o to, že zastánci neporazitelného agenta mohou jeho další filmové provedení nekriticky povyšovat (i když i v řadách věrných jsou už drobné trhliny), neutrální divák možná zváží, zda má smysl jít na třetí klon původního eposu jen s jinými postavami a úbytkem některých hlavních.

Chybět nesmejí ani krásné dívky, lhostejno na čí straně (zdroj: Universal Pictures)

Nicméně nový Bourne je efektní, dotažený do detailů, uspokojí náročného diváka zvyklého na patřičnou porci akčních a trikových záběrů, i když místy se nelze zbavit podprahového pocitu, že takhle by mohlo fungovat tucet jiných filmů, kdybychom jenom pozměnili jména. V tomto směru se palčivě nabízí vzpomínka na Skrytou identitu (The Departed, 2006) režiséra Martina Scorseseho. Není tak trochu Jason Bourne z letošního roku podobný případ?

Celkové hodnocení: 85 %

JASON BOURNE

Hrají: Matt Damon (Jason Bourne), Julia Stiles (Nicky Parsons), Tommy Lee Jones (Robert Dewey), Vincent Cassel (Asset), Alicia Vikander (Heather Lee), Riz Ahmed (Aaron Alloor), Scott Shepherd (Edwin Russell), Bill Camp (Malcolm Smith), Ato Essandoh (Craig Jeffers), Vinzenz Kiefer (Christian Dassault).

Předloha: Robert LudlumScénář: Paul Greengrass, Christopher RouseKamera: Barry AyckroydHudba: David Buckley, John PowellRežie: Paul Greengrass

USA, 2016, 117 min., akční, nevhodný do 15 letPremiéra: 28. července 2016 (ČR)

film Jason Bourne Matt Damon recenze