RECENZE: Mordparta sází na Bartošku, bude to ale stačit na úspěch?

RECENZE - V neděli večer dorazila na televizní obrazovky jedna z novinek televize Prima, kterou si nachystala pro diváky na podzimní sezónu. Kriminální seriál Mordparta popisuje více či méně zamotané detektivní případy a důraz dává i na osobní problémy kriminalistů. Stačí to ale na to, aby se seriál vyšvihl na špičku české produkce?

Seriál Mordparta tvoří osm uzavřených epizod a jeho děj seriálu se odehrává na oddělení všeobecné kriminalistiky úřadu justiční a kriminální policie v krajském městě. Každý díl sice řeší jeden ucelený příběh, celým seriálem se ale prolínají témata stavící na osobních starostech jednotlivých aktérů.

Zajímavou vložkou je rozličnost hlavních charakterů. Řízný detektiv, který má své nejlepší roky za sebou, mladý policista nebojící se riskovat, i ustaraná svérázná matka tří dětí. Každá ze stěžejních postav je jiná a na věc jde takříkajíc "po svém", přesto se však do cíle dostanou. Jak také jinak, detektivka jednoduše nemůže mít otevřený konec. I když...

Milým zpestřením jsou kromě klasických zápletek založených na detektivních případech právě osobní životy všech zúčastněných. V jednu chvíli tak sledujeme mladého policistu, kterého ztvárnil Vojta Kotek, jak pracuje na zapeklitém případu, a ve chvíli druhé pozorujeme zkušeného veterána Jiřího Bartošku, který pátrá po minulosti nápadníka své dcery. Konec pilotního dílu ostatně ukázal, že nejde jen o triviální dodatek do seriálu, ale jednu z hlavních dějových linek, jejíž rozluštění budeme sledovat v dalších dílech. Zcela uzavřený konec proto rozhodně nečekejte.

Více dějových linek prolínajících se celým seriálem s uzavřenými epizodami ale rozhodně nejsou žádnou novinkou. České seriály se sice postupně dostávají na úroveň těch nejpopulárnějších zahraničních a právě podobnými prvky se jim snaží šlapat na paty, přesto jim chybí určitý punc originality. Ten postrádá i Mordparta, která je co do globálního pohledu podobná jako ostatní kriminální seriály české produkce. Za zmínku stojí například Kriminálka Anděl nebo Případy 1. oddělení, které nejen že vytváří Mordpartě velmi silnou konkurenci a v lecčem ji i překonávají, všechny tři seriály mají ale i jednoho společného jmenovatele - režii.

Peter Bebjak a Róbert Šveda stojí za všemi jmenovanými seriály a podobnost je znatelná. Přesto si Mordparta snaží održet odstup a dát důraz například na exteriéry nebo na případy samotné, čímž místy upozaďuje množství lidí střídající se na place. V případě pilotu se také nedá hovořit o "boom" efektu a pozorný divák už zhruba od poloviny seriálu věděl, "kdo je vrah".

Pilotní díl Mordparty nasadil i přes místy hluchá či zmatečná místa poměrně slušnou laťku a záleží teď zejména na dalších pokračováních, jak vysoko se v českém žebříčku detektivních seriálů umístí. Mezi kriminálkami má ale silnou konkurenci a ačkoliv může lákat na známé obličeje, mezi kterými se kromě Kotka a Bartošky objeví také Markéta Plánková, Pavel Batěk, Jiří Bábek a další, nezajímavé prostředí a případy jej mírně srážejí dolů.

Celkové hodnocení: 50 %

MORDPARTA

Krimi / Thriller / DramaČesko, 2016, 8x55 min

Režie: Peter Bebjak, Róbert ŠvedaScénář: Tomáš BombíkKamera: Martin Žiaran, Martin RauHudba: Juraj DobrakovHrají: Jiří Bartoška, Vojtěch Kotek, Markéta Plánková, Pavel Batěk, Jiří Bábek, Anna Fialová, Jana Pidrmanová, Kristýna Boková-Lišková, Milena Steinmasslová, Adam Ernest, Radim Fiala, Karel Dobrý, Igor Orozovič, Pavel Nečas, Nataša Burger, Petra Špindlerová, Petr Motloch, Daniel Svoboda, Josef Vrána, Daniel Červ, Simona Prasková,...

seriál Mordparta seriály recenze