RECENZE: Dát Mattonimu nálepku nekompromisního mizery, máme seriál století

Recenze - Nejdražší seriál České televize Já, Mattoni vstoupil na televizní obrazovky jako nejočekávanější seriál podzimu a možná i celého roku. Herecké obsazení, kulisy 19. století, strhující příběh člověka, který dokázal neskutečné věci, to vše a ještě mnohem více slibovalo parádní podívanou, ale výsledek je nakonec poněkud rozpačitější.

Slavná karlovarská voda Mattoni je k dostání na každém nápojové lístku v restauracích či v obchodech, ale zamyslel se někdo nad tím, kde a jak se vzala? Kdo stojí za zrodem této dnes legendární minerálky? Ti sběhlejší možná o Heinrichu Mattonim někdy slyšeli, pro ty méně istorie znalé je tu připravený seriál, který celé toto zapeklité pozadí významného českého obchodníka prozradí, nebo se o to alespoň pokusí.

Hned v úvodním díle se seznámíme se starým Heinrichem Mattonim, ležícím na smrtelné posteli, jehož evidentně zlá manželka donutí v nevědomosti podepsat dokumenty o tom, že se zbavuje svého impéria. Mattoni se nakonec jako zázrakem uzdraví a snaží se vše napravit. Z jeho monologů se dozvíme, že se svojí manželkou vede spor už několik desítek let a že na tuto chvíli, kdy ho bude moci okrást, čekala celý svůj život. Šance na to, že by mu vrátila podepsané dokumenty, žádná, a tak chudák starý ublížený Mattoni usedá za stůl, chápe se pera a začíná psát paměti.

Ale není všechno zlato co se třpytí, z Mattoniho se rázem stává úplně jiný člověk a prostřednictví retrospektivy se dostáváme do jeho mládí. Dozvídáme se o jeho lásce k ženám, o touze stát se někým víc, než obyčejným úředníkem. A jak už to občas bývá, pro splnění svého snu je člověk někdy ochoten jít i přes mrtvoly, což se prakticky doslova v Mattoniho případě stane. Podvody, intriky, manipulace, násilí, právě tak daleko je Mattoni ochotný zajít, aby se stal jedním z nejmocnějších lidí tehdejší doby.

Když pomineme fakt, že pointu příběhu nám prozradí současná doba a fakt, že značka Mattoni je i dnes velice proslulá, tak samotný úvod seriálu prozradí to nejdůležitější. Sám starý Mattoni se práskne, že je boháč a má zlou ženu. Díky retrospektivě se poté dozvíme jak "Honza ke štěstí přišel", proč ho vlastně nikdo nemá rád a že si za všechno může sám.

Mnozí si teď řeknou: "Ale to byl pouze první díl, ještě jich má být 12." A tady by měli zbystřit milovníci telenovel, protože hlavní zápletka je sice prozrazena, ale čeká na vás ještě pár pikantností v podobě čarodějnice, ezoteriky nebo znásilnění. Ti z vás, co na sebe chtěli prostřednictvím seriálu nechat dýchnout atmosféru 19. století, nakonec také nemusí být zklamaní. Kulisy a kostýmy rozhodně stojí za to, snad je jen škoda, že je tvůrci nenechali více "promluvit", protože o událostech a skutečném životě tehdejší doby se dozvíme opravdu málo.

Kostýmy a kulisy nakonec podtrhují herecké výkony všech zúčastněných, o které se díky svým režijním zkušenostem zasloužil Marek Najbrt. Možná ani není škoda, že v roli starého Mattoniho neuvidíme Jiřího Bartošku, který se před časem kvůli nemoci musel této role vzdát. Alois Švehlík, který nakonec roli ztvárňuje, se jí zhostil famózně, a jeho syn David Švehlík svým charisma dokonale do tehdejší doby zapadne. Co se týče ženského obsazení, Taťjana Medvecká jako Matonniho žena ve starším vydání nemá se svojí zlostí chybu. Snad jen Tatiana Vilhelmová něčím narušuje celkový dojem.

Scénárista Petr Zikmund měl v hlavě dobrou myšlenku, jejíž realizace se nakonec zařadí mezi seriály či filmy jako První republika nebo Hlas pro římského krále. I v případě těchto projektů se snaha pozvednout české historické události či osoby zkrátka nedaří. Pravda, naše země nabízí mnoho strhujících hrdinských příběhů, které jistě stojí za to zfilmovat, ale občas není na škodu nechat na povrch vyplynout i tu špatnou stránku. Protože právě v případě Mattoniho a hereckého výkonu Davida Švehlíka by seriál nabral zcela jiný rozměr. Nakonec, co si budeme povídat, spoustu lidí baví sledovat zvrácené konání někoho jiného, protože sami by se k něčemu takovému nikdy neodvážili, ač už je to třeba někdy napadlo.

Snaha dělat hrdinu z někoho, kdo jím není a ani být nechtěl, se nevyplácí a seriál proto nakonec nabídne vcelku přesvědčivý náhled do minulosti, ale pouze díky již zmiňovaným kulisám. Otázkou pak ale zůstává jestli rozpočet 120 milionů odpovídá tomu, čeho se dočkáme na televizních obrazovkách. Seriál Já, Mattoni si jistě najde své zástupy obdivovatelů, ale letošní podzimní konkurence seriálů je velká, a proto bude mít opravdu co dělat, aby si udržel pozornost.

Celkové hodnocení: 55%

JÁ, MATTONI

Životopisný / Drama / HistorickýČesko, 2016, 12x60 min

Režie: Marek NajbrtScénář: Petr ZikmundKamera: Martin ŠtěpánekHudba: Hynek SchneiderHrají: David Švehlík, Alois Švehlík, Jáchym Novotný, Josef Abrhám, Ondřej Malý, Vojtěch Dyk, Tatiana Vilhelmová, Taťjana Medvecká, Vladimír Javorský, Jana Plodková, Aňa Geislerová, Zuzana Bydžovská, Zdeněk Piškula, Táňa Pauhofová, Jan Budař, Josef Polášek, Marek Daniel, Martin Myšička, Norbert Lichý, Matěj Hádek, Hana Vagnerová

seriál Já Mattoni Tatiana Vilhelmová recenze