RECENZE: Film Tři generace naznačuje, že i ožehavá témata lze vnímat odlehčeně

Recenze - Tři herecké hvězdy a téma, které nebývá častým námětem filmů, ani ne tak pro svou choulostivost, nýbrž pro velmi obtížné zpracování. Jak se tři generace vyrovnávají s citlivým problémem?

Svět pádí mílovými kroky kupředu a co bylo ještě před půl stoletím téměř nemyslitelné se stává v podstatě každodenní součástí života. Není to pouze otázka dynamicky se rozvíjejících technologií nebo více čí méně skrytým zjednodušováním všeho kolem nás. Do hry vstupují i psychologické otázky a boj o vlastní identitu, která občas bývá docela jiná, než si chceme připustit.

Šestnáctiletá Ramona je rozhodnuta změnit pohlaví. Cítí se být víc chlapcem, ve škole se nechává od přátel oslovovat Ray a z jejího chování je zřejmé, že každý den, který stráví v dívčím těle je pro ni ztrátou. Její matka Maggie se k této situaci staví víceméně vstřícně, poněkud jiného názoru je babička Dolly, zvaná Dodo, sdílející s Ramonou a Maggie společnou domácnost, do níž patří ještě její přítelkyně "Franny" Frances. Dodo se s myšlenkou, že přijde o "holčičku v sukýnkách" stále ještě nemůže smířit, proto dochází k drobným kontroverzím nejen mezi ní a Ramonou/Rayem, ale i Maggie, které vyčítá poněkud zpackaný život. Komplikace nastanou, kdy Ramona/Ray jako neplnoletá osoba musí mít k plánovanému zásahu souhlas obou rodičů. Je totiž zřejmé, že její biologický otec dávno z života této ženské rodiny zmizel. Jednou otázkou je, zda se ho povede najít, druhou jak na situaci bude reagovat. Maggie nejdřív váhá, zda jí to nepřinese další trauma, nakonec ale zjistí, že je to vlastně nic proti tomu, co všechno s sebou tato zdánlivě nevinná záležitost strhne.

Historie je poněkud komplikovaná, hlavně pro Maggie (zdroj: The Weinstein Company)

Podobnén téma se dá uchopit několika způsoby, britská režisérka a bývalá herečka (K2) se scénáristkou Nikole Beckwith zvolila cestu méně dramatickou, do jisté míry poněkud zjednodušenou, ale rozhodně neshazující celou problematiku na nižší úroveň. Ramonino/Rayovo rozhodnutí je dané, až na jedno víceméně naznačené vysvětlení nejsme konfrontováni s důvody a příčinami. Chování mladého člověka, který se chystá na zásadní životní změnu vykazuje všechny známky netrpělivosti a nedočkavosti, nevidí nic než svůj problém a žádá jeho okamžité řešení, což způsobí otevření tradiční skříně s kostlivci uvnitř. Maggie na jednu stranu svého potomka chápe, na druhou ještě stále není přesvědčena o tom, zda jde o jedinou a možnou variantu. Navíc pro ni nutnost vyhledat někdejšího partnera znamená dost bolestivou zkušenost, kterou divák pochopitelně odhalí podstatně dříve, než je na plátně prozrazena. Dodo jako zástupkyně nejstarší generace sice je schopna využívat moderního vybavení domácnosti, ale názorově hájí hodnoty, které jsou jí blízké.

Rozdílnost povah tří žen nabízí autorkám snímku jedinečnou možnost ho odlehčit situacemi, které jsou na první pohled dost závažné, ale díky jejich pojetí vycházejí jako příjemný nechtěný (pochopitelně velice dobře plánovaný) humor. Pomáhá to i zakrýt složité vysvětlování a odsouvá nutnost divákovi sdělit posychologické pohnutky. Nelze však zakrýt jednu skutečnost: tenhle film je vysloveně dámskou jízdou, a to nejen kvůli faktu, že prakticky všechny klíčové posty obsadily ženy. I v samotném příběhu jsou muži postaveni víceméně na vedlejší kolej, ačkoliv jejich role je svým způsobem velice důležitá. Ať to byl záměr nebo ne, díky tomu vlastně původní idea Tří generací, kdy se hlavní hrdinka rozhodne opustit ženské tělo, působí jako geniální kontrapunkt. Nezkazí ho ani už naznačená čitelnost děje a jeho vyústění, za ně se určitě zlobit nebudeme, protože po dlouhé době se opět můžeme dívat na přirozeně plynoucí děj, který se nehodlá skrývat za složité až konspirativní ohýbání děje a kostrbaté změny v jeho toku.

Babička má na věc svůj vlastní názor (zdroj: The Weinstein Company)

Těžko lze vybírat, kdo je ve filmu lepší. Zda Naomi Watts v roli tápající střední generace, která si neumí uspořádat vlastní život dost možná proto, že má za zády neustále přítomnou svou matku s její přítelkyní, nebo Susan Sarandon sálající graciézností a občasnou generační nešikovností. Asi nejsilnějším zážitkem bude bezesporu výkon Elle Fanning (o čtyři roky mladší sestry známější Hannah Dakoty Fanning). Osmnáctiletá herečka je podle odborníků jedním z největších talentů americké kinematografie a ledabyle civilní, o to silnější a přirozený výkon v roli Ramony/Raye podává důkaz o jejích schopnostech. Něco jiného je ztělesnit příslušníka opačného pohlaví ve známých "převlékacích" komediích, ať to bylo legendární Some Like It Hot (Někdo to rád horké) nebo známá Tootsie. Ani Tony Curtis, Jack Lemmon či Dustin Hoffman nemuseli přesvědčit diváka, že o takovou změnu stojí, pro ně byl "pobyt" v ženském těle pouze dočasným zlem. Elle naproti tomu každým pohybem dává najevo, oč její Ramoně/Rayovi jde a nenechává nikoho na pochybách, že pro dosažení svého cíle udělá všechno. Tedy úplně všechno, milovníci jejich nádherných kadeří mohou být v klidu, protože pro film se opravdu neostříhala, zvolila perfektně padnoucí paruku. A ještě jedna maličkost, o síle tématu byla Naomi Watts přesvědčena natolik, že se rozhodla být i spoluproducentkou filmu.

Ještě je třeba připomenout jednu věc - snímek vstoupil do filmového světa už před rokem na torontském Mezinárodním festivalu. Název, který zvolila česká distribuce, je pouze neoficiální (Three Generations). Snímek se do evropských a asijských kin dostává průběžně v tomto roce, například diváci v Itálii, Holandsku a Německu ho uvidí s ještě větším zpožděním.

Elle Fanning je největším kladem a překvapením (The Weinstein Company)

Od Tří generací tedy nečekejte mravoučné kázání, psychologické rozbory nebo dramatické scény nenaplněné osobnosti. Snímek se zabývá poměrně krátkou dobou a vlastně se soustředí na poslední administrativní úkon v dlouhém řetězci událostí. Tím se stává stravitelným, ba co víc, chutným diváckým soustem, u kterého se navíc budeme bavit. Jakkoli to ohledně závažnosti samotného příběhu nemusí ladit - výsledek je v mnoha směrech velice zábavný a závažný akt v lidském životě se mu daří předložit formou takovou, že nám přijde asi takový, jaký i má být: především přirozený.

ABOUT RAY

Hrají: Elle Fanning (Ramona/Ray), Naomi Watts (Maggie), Susan Sarandon (Dolly), Linda Emond (Frances), Tate Donovan (Craig Walker), Sam Trammell (Matthew Walker), Maria Dizzia (Sinda Walker), Maxwell Simkins (Cole Walker, Mattea Conforti (Mia Walker), Andrew Polk (dr. Brillstein).

Scénář: Nikole BeckwithKamera: David JohnsonHudba: Michael BrookRežie: Gaby Dellal

USA, 2015, 89 min., komediální drama, do 12 let nevhodnéPremiéra: 29. 9. 2016 (ČR)