RECENZE – Po vzoru několika z jeho vavříny ověnčených předchůdců řeší snímek Barryho Jenkinse dalšího z bubáků moderní civilizace. Po otroctví a aféře pedofilních katolických kněží tentokrát měsíc posvítil na dospívajícího homosexuála a jeho život v černošském ghettu.
Moonlight sleduje životní příběh Chirona, homosexuálního černocha, který musel již od útlého věku snášet šikanu svých spolužáků i labilní výkyvy matky (Naomie Harrisová) závislé na cracku. Film je rozdělen do tří kapitol. V první se Chiron (Alex R. Hibbert), ještě jako chlapec, který si svoji odlišnost neuvědomuje, seznamuje s drogovým dealerem Juanem (Mahershala Ali). Ten se mu stává otcovským vzorem a učí ho sebeúctě. Později se setkáváme se šestnáctiletou verzí hlavního hrdiny (Ashton Sanders) a jeho první láskou Kevinem (Jharrel Jerome). Již dospělý Chiron se pak ve třetí kapitole změní téměř k nepoznání. Pod drsnou slupkou se ale stále skrývá táž lidská bytost.
Vyprávěcí strategie devětaosmdesátého vítěze nejprestižnějších filmových cen dává velký prostor divákově fantazii a interpretaci. V každém z trojice aktů se mnoho zásadních informací dozvídáme zpětně, a někdy jen v náznacích nebo vůbec. Tento specifický, i když nikterak originální, způsob narace nemusí sednout každému a někdo – bez ohledu na to, jestli se jedná o tzv. náročného diváka, nebo jen všedního filmového konzumenta – jej může označit za líný. Těžko vynášet soudy, na jednu stranu k pochopení děje tyto amputované části Chironova života nepotřebujeme, na tu druhou jsme nepřišli o nějaké bezvýznamné střípky, ale o klíčové události, které formovaly jeho osobnost.
Nejlépe nás tak rozsoudí fakt, že se Moonlight nesnaží v plné šíři zmapovat či nedej bože soudit zákon ulice a jednotlivé značně nečernobílé postavy, ale soustředí se na niterní prožívání daných situací Chironem. A s tím zvolená forma vhodně koresponduje.
Pocitu intimity napomáhá také voyeuristická kamera Jamese Laxtona. Díky ní má divák střídavě pocit, že je druhou, třetí, čtvrtou, pátou, … postavou, kamarádem prožívajícím Chironovy životní osudy spolu s ním. Bohužel zde musím panu Laxtonovi vytknout, že jeho styl kombinující roztřesenou ruční kameru s krouživými záběry na jeden zátah se možná až moc předvádí a v několika případech kompletně selhává v tom, v čem po zbytek filmu exceluje.
Jako paradox můžou také působit tolik vychvalované herecké výkony. Zatímco v případě Chirona a Kevina množství citu a umu vložených do těchto postav postupně roste spolu s věkem jejich představitelů (Trevante Rhodes a André Holland ve svém intimním třetím aktu dojímají svojí přirozeností), oscarový Mahershala Ali sice předvádí působivý mix otcovského citu, gangsterské suverénnosti a zranitelnosti muže rozpolceného mezi svědomím a touhou přežít, ale vzhledem k tomu, že jeho ztvárnění Juana silně připomíná jiného jeho dealera – Cottonmoutha z loňského seriálu Luke Cage – je otázkou, nakolik to celé hraje jen na svoje charisma.
Za zmínku jistě také stojí (pouze nominovaná) Naomie Harrisová, která svoji roli zvládla kompletně odtočit během tří dnů. Za tento obdivuhodný výkon, při němž musela stihnout transformaci z drogově závislé matky na baterky na zlomenou starou ženu na odvykačce, si ale možná vysloužila až příliš slepou chválu. Nedá se říct, že by hrála špatně, ale někdy se zdá, že tato zkušená herečka nevyužívá potenciálu scénáře na 100 % a místo toho se uchyluje k přežitým klišé.
Ty, kteří docení kvalitní soulovou hudbu, si jistě rádi znovu poslechnou povedený mix písniček použitých do soundtracku. Ten nabízí dostatečnou pestrost tří rozdílných hudebních epoch, stejně jako vhodný podkres k filmu samotnému.
Počinu Barryho Jenkinse po umělecké stránce nejvíce ubližuje, že se možná až moc podbízí volbou extrémních situací. Možná by mu více slušela civilnější cesta, která by tolik nepůsobila jako rybářský háček na filmové ceny. Přesto považuji takovou výtku za minoritní a jedná se spíše o můj osobní názor.
Moonlight rozhodně není pro všechny. Přestože se v jeho závěru dočkáme čehosi jako katarze, jeho vyznění je vesměs depresivní. Film roku to nejspíš také není, pokud ale doceníte intimní příběh vyvržence říznutý pár náměty k zamyšlení nad dnešní společností, neměli byste si ho nechat ujít.
Celkové hodnocení: 75 %.
Moonlight (2016)
Hrají: Mahershala Ali, Shariff Earp, Duan Sanderson, Alex R. Hibbert, Janelle Monáe, Naomie Harris a další
Režie: Barry Jenkins
Scénář: Barry Jenkins
Kamera: James Laxton
Hudba: Nicholas Britell
USA / 111 minut / Drama
12. dubna 2025 20:00
RECENZE: Stylově sevřený thriller Zabitý večer připomíná Hitchcocka digitálního věku
Aktuálně se děje
před 53 minutami

Trumpovo zmrazení pomoci paralyzuje Blízký východ. Stabilita se hroutí, spojenci se na USA už nemohou spolehnout
před 1 hodinou

Slovensko jde ve stopách Ruska. Schválilo kontroverzní zákon o neziskových organizacích
před 2 hodinami

Vladimir Putin vychválil Elona Muska. Přirovnal ho k sovětské legendě
před 2 hodinami

YLE: Dosud nezveřejněné děsivé záběry z atentátu na Roberta Fica
před 2 hodinami

Tragická nehoda v Praze. Tramvaj srazila chlapce, oživit se ho nepodařilo
před 3 hodinami

Trump na poslední chvíli zablokoval izraelský útok na Írán, zjistil prestižní deník
před 4 hodinami

Američané budou v Paříži jednat s Evropany o ukončení války. Na Rubia čeká Macron
před 7 hodinami

Další bezohledný ruský útok. Dron v Dnipru zabil několik civilistů, mezi oběťmi i dítě
před 8 hodinami

Počasí o velikonočních prázdninách: Letní teploty vystřídá déšť
včera

Česko zažilo tragický den: Na silnicích vyhaslo sedm lidských životů
včera

Soud si došlápl na Trumpa: Chce ho dohnat k odpovědnosti za pohrdání soudem
včera

Oblíbený ruský generál se vrací na frontu. Má to ale háček
včera

Překvapivé zjištění o okolnostech vraždy na Karlovarsku. Muži hrozí až 18 let
včera

Trump otevřel Číně cestu, na které ji Američané nechtějí vidět
včera

OBRAZEM: Národní divadlo vyprovodilo Aloise Švehlíka na poslední cestu
včera

Saharský písek nad Českem. Opakuje se scénář z loňských Velikonoc
včera

Tragická nehoda na D2. Stala se v koloně před Brnem, tři lidé zemřeli
včera

Rusko není schopno ovládnout celou Ukrajinu. Po smrti Putina nás nečeká nic hezkého, varuje expert
včera

Trumpova evropská jízda: Co stojí na pozadí několika únorových dní, které změnily svět?
včera
Nikdy v životě jsem se o budoucnost Ameriky nebál víc, píše Friedman. Svět vidí Trumpovy USA jako darebácký stát
Komentátor deníku New York Times Thomas L. Friedman se ve svém nejnovějším sloupku ostře pustil do způsobu, jakým prezident Donald Trump řídí domácí politiku. Vyjádřil zmatek nad tím, že hlava státu uprostřed vyhrocené obchodní války podepsala exekutivní příkaz na podporu těžby uhlí. „Svět nyní vidí Trumpovu Ameriku přesně takovou, jakou se stává: darebácký stát vedený impulzivním silákem odtrženým od právního státu a dalších ústavních amerických principů a hodnot,“ varoval.
Zdroj: Jakub Jurek