RECENZE: Ztracené město Z není Indiana Jones, nýbrž poklona ztracenému snílkovi

Oblast amazonského pralesa je dodnes ještě zahalena tajemstvím a možná leckde čeká na objevení bájné "zlaté město", za kterým se plahočilo velké množství dobrodruhů. Ten, o kterém vypovídá film Ztracené město Z, jím ale rozhodně nebyl.

Příslušník britské armády Percy Harrison Fawcett byl kvůli svému otci mírně řečeno odstaven z lepší společnosti. A právě díky tomu se stal archeologem, zeměměřičem a hlavně objevitelem, jemuž se říkalo amazonský David Livingstone. Tento vytrvalý muž si vybral oblast amazonského pralesa za svou životní vášeň, výzvu a touhu, aby se stala i jeho osudem. Film režiséra Jamese Graye mu skládá aspoň částečnou poctu.

Kvůli skutečnosti, že Fawcettův otec propil majetek a poskvrnil rodové jméno žije jeho syn, major Percy Fawcett, v určitém společenském stínu. Šanci mu nabízí v roce 1906 Londýnská královská geografická společnost, pro níž má vykonat nelehký úkol - prověřit hranici mezi Brazílií a Bolívií. Na tom by nebylo nic tak zvláštního, kdyby se nejednalo oblast v okolí řeky Rio Verde, kam v mnoha případech noha Evropana vůbec nevkročila. Fawcett spojuje své síly s Henry Costinem, dalším jeho neocenitelným pomocníkem se stává seržant Arthur Manley. Výprava skutečně dosáhne po mnoha útrapách a boji s domorodci pramenů Rio Verde, Fawcett tu navíc najde zjevné stopy osídlení, které by mohly vysvětlovat existenci bájného zlatého města El Dorado. Proto je za asistence mecenáše Jamese Murrayho zorganizována druhá výprava, která však právě díky nespolehlivému Murrayovi skončí fiaskem. Další Fawcettovy pokusy zhatí I. světová válka, zrovna tak se k jeho aktivitám kladně nestaví ani britské vědecké kruhy, takže k poslednímu velkému útoku na brazilské území se Fawcett chystá až v roce 1925, tentokrát společně s nejstarším synem Jackem.

(zdroj: Bioscop)

Předlohou filmu je kniha Davida Granna, který ji pod názvem The Lost City of Z, A Tale of Deadly Obsession in the Amazon (Ztracené město Z, příběh smrtelné posedosti v Amazonii) vydal v roce 2009. V České republice vyšla jako Ztracené město v Amazonii. Jsme svědky dvacetileté životní etapy Percy Fawcetta, v níž není jenom putování nehostinnými kraji amazonského pralesa, ale rovněž nahlížení na jeho rodinný život a vůbec vnímání jeho "dobyvatelských" snah. Byl by totiž omyl považovat Fawcetta za klasického conquistadora neboli podmanitele. Jeho cílem byl vědecký přístup, který sice někdy musel být podřízen jiným zájmům, ale za svůj život se Fawcett od této snahy zásadně neodklonil. Snímek ale rozděluje poměrně velkorysý čas spravedlivě na obě strany a nemalý podíl má i válečné období, které přerušilo Percyho chystané expedice.

Nutno ale podotknout, že stejně jako v případě Rivalů (Rush, 2013) a dalších filmů najdeme i ve Ztraceném městě Z menší či podstatnější odklony od historických faktů - a také tady jsou de facto zbytečné. Chápu, že některé pasáže byly vytvořeny kvůli většímu důrazu a vypíchnutí výjimečných Fawcettových vlastností, ale v konečném důsledku by film fungoval i bez nich. Mám na mysli především avizované Fawcettovo oslepnutí po německém útoku chlórem na francouzské Sommě v roce 1916. Rovněž s počtem expedic a jejich délkou se šetří, protože ve filmu shlédneme tři Fawcettovy pokusy, zatímco v daném období jich ve skutečnosti absolvoval šest a byly podstatně delší. Rovněž osoba Jamese Murrayho, pomstychtivého zbabělce, je fiktivní a tudíž nemohla Fawcettovi způsobit žádné potíže. Rovněž složení poslední expedice a její fungování neodpovídá skutečnosti.

Hlavní roli měl ztělesnit Brad Pitt, podle svědectví ho námět a postava britského dobyvatele uchvátila. Pak ale začal přemýšlet poněkud pragmaticky a nejspíš došel ke stejnému názoru jako mnoho let před ním oslovení herci pro Friedkinovu Mzdu strachu (více čtěte zde). Než se plahočit třeba i měsíce v džungli nakonec ustoupil a v rámci své produkční společnosti Plan B Entertainment přijal roli výkonného producenta. Tím se otevřelo pole pro Charlie Hunnama, jehož Fawcett dostal přirozenou, nijak nevyčnívající, o to více odhodlanou podobu. Nepůsobí dojmem žádného supermana, to ani není záměr. Přispívá k tomu i skutečnost, že Gray nevytvořil žádnou kopii Indiana Jonese či snad Lovců pokladů, oněch záběrů z džungle zase tolik není a tvůrci se nevyžívají ani v dramatických podmínkách. Ty nejkrvavější, odkazující spíš na nedávný Hacksaw Ridge: Zrození hrdiny, ve stejném duchu zažijeme při Fawcettově působení v zákopech I. světové války. Další kolegové, ať jde o Costina či Manleye, zůstávají upozadění, což do jisté míry platí i o Fawcettově manželce Nině. V jejím případě je to ale důsledek častého Fawcettova odloučení. Docela milým překvapením je maličká role Barona de Gondorize, mající poučný obchodně-politický podtext. Dobře si ji všimněte, protože těch pár minut je koncertem nezapomenutelného Franca Nera.

Mnohé může film odradit poměrně značnou délkou, ale je třeba připustit, že čas tak nějak uteče, aniž byste si hryzali nehty napětím, jestli se provazový most zřítí, hrdinové najdou skrytý mechanismus či budou muset prchat před všeho schopnými kanibaly nekonečnými labyrinty a cestami plnými pastí. Cenný je film především v tom, že nabízí jiný pohled na "dobývání" Amazonie, provázené několika přemýšlivými pasáženi, při nichž se tvůrci pokoušejí objasnit nejen Fawcettův přístup, ale i odlišné vnímání společnosti jako celku.

Docela na závěr ještě několik vysvětlení - padlo tu jméno legendárního El Dorada, neboli města zlata, touhy drtivé většiny expedic riskujících životy v neprobádaných oblastech Brazílie. Fawcett zvolil termín "město Z", protože právě jeho objevem by dle jeho názoru dospěl na konec poznání a zároveň k novým etapám objevování. Dle dochovaných svědectví nikdy neprahl po zlatě, i když případný zisk by mu hodně pomohl v dalších jeho cestách. Společně se synem Jackem a jeho přítelem Raleghem Rimellem zmizeli v oblasti Mato Grosso a dodnes není známu, kdy a jak zahynuli, případně jak dlouho ještě žili. Nina Agnes Fawcettová až do své smrti v roce 1954 věřila, že její manžel ještě dlouhá léta žil v přítomnosti domorodců v amazonském pralese: "Vím, že můj manžel tam někde žije. Nikdy by ho nenapadlo se vrátit, aniž by nalezl své ztracené město, které se mělo nalézat někde v zeleném pekle Mato Grosso."

THE LOST CITY OF Z

Hrají: Charlie Hunnam (Percy Fawcett), Robert Pattinson (Henry Costin), Edward Ashley (Arthur Manley), Sienna Miller (Nina Fawcett), Clive Francis (sir John Scott Keltie), Ian McDiarmid (sir George Goldie), Tom Holland (Jack Fawcett), Angus Macfayden (James Murray), Harry Melling (William Barclay), Pedro Coello (Tadjuj).

Předloha: David GrannKamera: Darius KhondjiHudba: Christopher SpelmanScénář a režie: James Gray

USA, 2016, 141 min., životopisný, do 12 let nevhodnýPremiéra: 20. dubna 2017 (ČR)

film Ztracené město Z Percy Fawcett (cestovatel) premiéry recenze Brad Pitt