RECENZE: Po Válce o planetu opic se člověk jen údivem škrábe na hlavě

RECENZE – Do kin se dostal poslední díl trilogie o vzestupu inteligentních opic, která je již několikátým pokusem o úspěšné předělání filmu Planeta opic. Inteligentní opice se zrodily v laboratoři, povstaly proti lidem a nyní je čas na válku. Vzrušující. Nebo ne?

Od děje minulého filmu uplynuly dva roky a opice pod vedením Cézara (Andy Serkis) stále válčí s lidskými vojáky, které vede Plukovník (Woody Harrelson). Cézar je již nepochybným vůdcem skupinky, která se usídlila u vodopádů a nemá touhu s lidmi bojovat, pouze si brání vlastní území.

To se však změní ve chvíli, kdy se Plukovník vplíží do jejich skrýše a zabije Cézarovu ženu a staršího syna. Ve skutečnosti však plánoval zastřelit Cézara. V tu chvíli Cézar opustí svou lidskost a žene ho jen touha po pomstě. Plukovníka zabije, i kdyby měl zemřít. Dokáže to ale?

Svou skupinu pošle k předem vybranému místu pro nový domov a se třemi nejbližšími se vydá po stopách Plukovníka. Nic však není jednoduché a cestou se k jejich skupince přidá dívenka, kterou později pojmenují Nova. Je němá a zdá se, že trpí zmutovanou verzí opičí chřipky. Když se ke skupince ještě přidá roztomile zmatený opičák, zdá se, že se film rozjede.

Anebo taky ne. Režisér Matt Reeves si libuje ve scénických záběrech a bez stopáže opic projíždějících na koních po pláži by byl film o dobrých patnáct minut kratší. Ze vzrušujícího závodu se tedy stává ploužení za nemilým překvapením. Cézarovy opice neutekly, místo toho je Plukovník zajal, přivedl do obdoby koncentračního kempu a využívá je k práci? Ne, nepřemýšlejte nad tím, jak dokázal nepozorovaně přesunout desítky, ne-li stovky opic. Neví to asi ani filmaři.

Cézar se neopatrně nechá zajmout, a tak je záchrana všech na třech opicích a jedné němé dívce. Film však nevynechává ani záběry na americký patriotismus, který se zvrhnul. Zajímavější částí jsou opice, které pracují pro lidi. Jedná se o ty, kteří byli věrní Kobovi z předchozího dílu. Aby přežily, slouží lidem a nechávají si říkat „pičáci“ (v originále „donkeys“ místo „monkeys“).

Poté, co byly opice uniformní jednotkou, jsou zbabělci a zrádci téměř osvěžující. Ve své podstatě připomínají lidstvo, které je na pokraji vyhynutí. A když už jsme u lidskosti, o tu málem přijde Cézar. Ten Cézar, který byl už od počátku lidštější než většina lidí, jehož srdce a duše byly vždy plné naděje a důvěry, že opice a lidé mohou žít v míru.

A Reeves se snaží diváka přesvědčit, že právě tento Cézar se najednou vzdá své lidskosti v honbě za pomstou a promění se v podobné monstrum, jako byl Koba? Žádný z diváků ani na moment nemohl uvěřit, že by tvůrci nechali svůj čistý charakter spadnout tak hluboko. Dramatičnost se tak vytrácí.

Drama se také vytrácí z „posledního souboje“, který má rozhodnout o tom, kdo bude vedoucím druhem na Zemi. Nová verze opičí chřipky dělá lidi němé a pravděpodobně také hloupější, ovšem žádná velká bitva mezi opicemi a lidmi se nekoná.

Opice utečou podzemními tunely a lidé se z větší části zmasakrují navzájem. Plukovníkova skupina totiž není jediná a vzájemně se nemohou shodnout na ideálech. Cézarovi nakonec stačí hodit jeden granát do hořlavé látky, aby vyhodil do vzduchu onen koncentrační tábor, než všechno elegantně zakryje lavina. Včetně přeživších lidí.

Přeživší opice se vydají na místo zaslíbené spolu s Novou a nachází nový mír a nový domov s důvěrou že hrozba, kterou bylo lidstvo, již pominula a oni se nemají čeho bát. Šíp zabodnutý hluboko do Cézarovy hrudi však napovídá jinak. Jak se šípem v hrudníku přežil dlouhou cestu po poušti? Filmová magie. Podobná magie jako ta, že se opice domlouvají znakovou řečí i ve chvíli, kdy na sebe nevidí.

Film bohužel nedosahuje svého potenciálu, podobně jako předchozí dva díly. Režisér se přehnaně spoléhá na scénické záběry a dobře provedené počítačové animace, příběh a jeho realističnost však za vizuální stránkou pokulhávají. Některé nesmyslnosti jsou hodně očividné a divák se jen škrábe na hlavě nad tím, koho tohle mohlo napadnout. Na druhou stranu, opice ve filmu jezdí na koni a střílejí ze samopalu. Logika jde asi trochu stranou…

Celkové hodnocení: 40 %

War of the Planet of the Apes (2017)

Hrají: Andy Swekis, Woody Harrelson, Steve Zahn, Toby Kebbell, Judy Greer, Karin Konoval, Amiah Miller