RECENZE: Esa z pralesa se inspirují slavnými filmovými díly

Americké animované filmy jsou pravidelným lákadlem pro nejmenší a mírně odrostlé diváky. Je proto vždy zajímavé se podívat na příběhy stejného žánru ale z jiné provenience a srovnávat. Což je případ nové zvířecí filmové party.

Právě živočišná říše je jedním z nejjistějších prostředí, na něž animovaná tvorba sází. Stačí se rozhlédnout a od prvotních grotesek přejít všechny Doby ledové, Ria či Madagaskary a jenom přitakat, že zástupci fauny jsou zaručeným tahákem, ostatně naši čtenáři a později i malí diváci by v případě proslulého Čtyřlístku mohli přidat svůj hlas.

zdroj: Bioscop

V blíže neurčeném pralese řádí koala Igor, mající zálibu ve výbušninách všeho druhu. Z nejasných důvodů se mu zřejmě nelíbí hustý zelený porost a snaží se ho za každou cenu zničit svými explozivními výtvory. Na to mohou šeredně doplatit především obyvatelé džungle, ale naštěstí je tu čtveřice titulovaná Šibalové. Tygřice Nataša, dikobraz Riki, lenochod Tony a nosorožec Goliáš dokáží Igovoru snahu eliminovat alespoň tak, že zachrání ostatní zvířata. Má to však krutou daň, Riki si všimne na hořícím stromě vejce a z posledních sil ho hodí Nataše. Ta je jeho skonem natolik zdrcená, že po deportaci Igora na osamělý ostrov se rozhodne s činností Šibalů skončit. Z vejce se vylíhne tučňák a tygřice ho adoptuje. Nikdo ale nemůže tušit, že po pomstě prahnoucí Igor za doprovodu kraba Surimiho dokáže být natolik trpělivý, až se mu naskytne příležitost se vrátit a dokončit své hrůzné dílo. On zase nemá ponětí, že "tygří" tučňák Maurice hodlá pokračovat v nastoupeném kursu své "matky" a společně s modrým orangutanem Miguelem, netopýrkou Patricií, ropuchami Alem a Bobem, všeumělem Gilbertem a rybkou Juniorem coby Esa z pralesa pomáhají nespravedlivě utiskovaným. Když se však objeví Igor a zjistí důležitý poznatek o pralesu jako takovém, zdá se, že ani spojení s bývalými Šibaly jeho plán nemůže zastavit.

Tvůrčí tým Es z pralesa vsadil na ryzí akci, což může být pro malého diváka hodně přitažlivé, bohužel se dopouští tří základních prohřešků. Té akce je bohužel až příliš a chybí některé oddechové a zklidňující pasáže. Ač to bude znít krajně nepravděpodobně, při předpremiéře právě tento náročný směr vedl k tomu, že po dvaceti minutách už většina dětí ztratila o dění na plátně většinu zájmu. Druhým prohřeškem je - ač u dětských filmů to je záležitost víceméně daná - až příliš velká předvídavost, které jdou na ruku i málo pravděpodobné situace. A ty nejdou omluvit ani obvyklým "je to jen zábava pro děti". Ty jsou dnes podstatně vyspělejší, tak asi jen těžko zkousnou (nebo jim to přijde aspoň hodně divné), že by si skupina šimpanzů dokázala podmanit až ochočit stádo slonů. A to pomíjíme fakt, že prakticky kdokoli může zvolit kohokoliv za svého potomka.

Pak je tu zjevná inspirace nejen jinými komiksovými příběhy, stačí si vzpomenout na Robinsona Crusoe: Na ostrově zvířátek a poměrně dost velké množství podobně laděných bojových scén, ale také světoznámého archeologa Indianu Jonese. Jedna z finálních scén Es je jako překreslená ze snímku Indiana Jones a chrám zkázy - přesněji ona zběsilá jízda na důlních vozících. Ostatně celé království Igorovo v podzemí se netají vlivem Spielbergova druhého zastavení s Jonesem, ale dost možná se autoři Es z pralesa zahleděli do jedné z pasáží počítačových her Tomb Raideru - i Lara Croft si vesele zadovádí ve vozíku a za jízdy přehazuje výhybky. A pokud se vám líbil zvláštní agent Ethan Hunt, tak jedna scéna z řady Mission Impossible dojde svého uplatnění i zde.

Už bylo řečeno, že dějová linka je značně chudá, upřímně řečeno se o ni autoři ani moc nesnaží. Jde o klasicky přímočarý boj dobra se zlem a jenom závisí na množství akce, kterým je opentlen. Nikdo nezazlívá nadsázku a mnohdy nadzvířecí výkony, dokonce už padl i názor, že honičky jsou živočišným pojetím těch automobilových, ale nelze přehlédnout fakt, že se nikdo příliš nezabývá nad vztahy a podobnými věcmi. Jedinou kratičkou výjimkou je objasnění vztahu Mauriceho a Juniora. A to je dost málo, zvláště pokud byl jedním ze scénáristických záměrů poukázat pospolitost a soudržnost.

Nelze tvrdit, že Esa z pralesa nenajdou skupinu diváků, která se jimi bude bavit. Francouzské pojetí se projevuje i v "designu" postav, tedy žádná obrovská roztomilá "oka", ale jinak bychom čekali spíš lehkost a jistou rozvernost, pojetí až příliš často zabíhá do přílišného vážna, ba dokonce zjevný skon kladné postavy nabourává obvyklé klišé "po těžkém pádu se otřepe a žije dál". Nejde však jenom konstatovat, že Esa z pralesa našla nový směr, spíš se jenom vydala vedlejší uličkou vedle klasického animovaného mainstreamu. Nakolik budou úspěšná ukáže čas, ovšem navzdory konci a la pokračování 2 až X to asi na další příhody nevypadá.

Celkové hodnocení: 50 %

LES AS DE LA JUNGLE

Scénář: David Alaux, Eric Tosti, Jean-François TOstiHudba: Olivier CussacRežie: David Alaux